Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data dodania: 09.04.2018
Data wydarzenia: 21.04.2018 g.12:00 g.18:30

IV Maraton Słuchowisk NASŁUCHIWANIE: MUZYKA i DRAMAT

Czwarta edycja Maratonu Słuchowisk zostanie w całości poświęcona związkom muzyki i literatury w najnowszym dramacie radiowym.

Zaprezentujemy trzy słuchowiska, które znalazły się w finale konkursu radiowej „Dwójki” i Stowarzyszenia Autorów ZAIKS, ogłoszonego w 2016 roku pod hasłem „Muzyka: bohater, inspiracja, pretekst”. Lento rubato Marka Kochana to fikcyjny reportaż radiowy o prawdziwym kompozytorze, Aleksandrze Kościowie, który w absurdalnych warunkach współczesnego rynku muzycznego został oskarżony o plagiat. W słuchowisku, obok aktorów, występuje sam kompozytor. Dzień w którym umarł Prokofiew Moniki Milewskiej przypomina skomplikowaną biografię wybitnego rosyjskiego kompozytora Dymitra Szostakowicza, przez całe życie rywalizującego z innym kompozytorem, Siergiejem Prokofiewem. O uznaniu i losie obu artystów decydował Józef Stalin, którego muzyczne recenzje wybrzmiewają w słuchowisku obok symfonii Szostakowicza. Inspiracją dla Infolinii Antoniego Wincha był cykl pieśni Franza Schuberta Podróż zimowa, skomponowanych do poezji Wilhelma Müllera w 1827 roku. W zaświatach, gdzie rozgrywa się akcja słuchowiska, obok ludzkich głosów i muzyki Schuberta słychać także sygnał telefonu…  Tegoroczny Maraton rozpocznie się słuchowiskiem na żywo: Toccatą C-dur Antoniego Libery, w reżyserii autora. Tytułowy utwór Roberta Schumanna to główny bohater słuchowiska, którego wykonawcami będą: aktor – Andrzej Mastalerz, i pianista – Tomasz Marut. Rozmowy z autorami i realizatorami słuchowisk poprowadzi Jacek Kopciński, pomysłodawca i twórca cyklu NASŁUCHIWANIE.


PROGRAM:

 

12.00 Słuchowisko na żywo:

Toccata C-dur Antoniego Libery, reżyseria Antoni Libera, występują: Andrzej Mastalerz – głosy, Tomasz Marut – fortepian. Czas trwania:  65’25

Rozmowa z twórcami

Przerwa na kawę

14.00

Lento rubato Marka Kochana, reżyseria Anna Wieczur-Bluszcz, muzyka Aleksander Kościów. Czas trwania: 42’04

Rozmowa z twórcami

15.30

Dzień w którym umarł Prokofiew Moniki Milewskiej, reżyseria Dariusz Błaszczyk. Czas trwania 50’10.

Rozmowa z twórcami

Przerwa na kawę

17.00

Infolinia Antoniego Wincha, reżyseria Waldemar Modestowicz. Czas trwania 51’20

Rozmowa z twórcami

Organizatorzy

Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym (IBL PAN)

Program Drugi Polskiego Radia

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Wstęp wolny

Informacje

Adres:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, ul. Jazdów 1
Opłata:
bez opłat

Zobacz także

02.03.2017

III Maraton Słuchowisk. Nasłuchiwanie: Różewicz/Kompozycje

Trzecia edycja Maratonu Słuchowisk zostanie w całości poświęcona Tadeuszowi Różewiczowi. Tematem NASŁUCHIWANIA będzie głosowa i dźwiękowa interpretacja twórczości autora "Kartoteki". W programie znajdą się nowe i archiwalne realizacje eksperymentalnej dramaturgii Różewicza, słuchowiska oparte na wierszach poety, jego wypowiedzi radiowe oraz autorskie lektury liryczne. Maraton rozpocznie się słuchowiskiem na żywo wyreżyserowanym przez Krzysztofa Czeczota na podstawie legendarnej sztuki  z 1964 roku: "Świadkowie albo nasza mała stabilizacja". Wśród przypomnianych nagrań znajdzie się "Odejście Głodomora" w reżyserii Helmuta Kajzara. W tej realizacji, obok Mariusza Dmochowskiego, wystąpił Olgierd Łukaszewicz – który będzie gościem Maratonu. W połowie NASŁUCHIWANIA dziennikarka radiowa Iwona Malinowska  oraz reżyser radiowy Marek Kulesza zaprezentują i skomentują "(Auto)biografię radiową Tadeusza Różewicza". W finale wysłuchamy poetyckiego "Recyklingu" w reżyserii Waldemara Modestowicza, zdobywcę Grand Prix na festiwalu „Dwa Teatry” w 2007 roku. Autorem koncepcji Maratonu jest Jacek Kopciński, który poprowadzi rozmowy z twórcami słuchowisk.

11.04.2017

Spotkanie z pisarzem Krzysztofem Beśką

INSTYTUT POLONISTYKI I LOGOPEDII UWM W OLSZTYNIE

11.04.2018

MUTE 3: Fani, przeboje i sceny

Trzecia edycja ogólnoploskiej konferencji naukowej poświęconej badaniom nad muzyką popularną. 

30.03.2016

Konferencja MUTE: Popular Music Studies (Muzyka, Uniwersytet, Technologia, Emocje)

 Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.