Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data dodania: 17.01.2018
Data wydarzenia: 10.05.2018 - 11.05.2018

Krajowa Konferencja Naukowa "Sztuka rewolucyjna"

Typ wydarzenia:
Konferencja
Miejscowość:
Katowice
Organizatorzy:
Grupy docelowe:
Doktoranci, Samodzielni Pracownicy Naukowi, Doktorzy

Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego zaprasza do udziału w krajowej konferencji naukowej „Sztuka rewolucyjna”.

Rewolucje niosą na sztandarach hasła: Liberté, Égalité, Fraternité; rewolucjoniści to utopiści marzący o zbudowaniu nowego świata, możliwie najbardziej pluralistycznego, w którym nie będzie miejsca na niesprawiedliwości. Nie tolerują niezgody i kompromisu, bywają brutalni i podejrzliwi. Ustanawiany przez nich nowy porządek – okoliczności polityczne, przed którymi nie ma odwrotu – nie miał dotąd miejsca w historii, zmuszeni są zatem polegać na intuicji i improwizować, gdy natrafią na impas, z czego konserwatywni historycy rozliczają ich zwykle z zaskakującą lekkością. Według dominującej, liberalnej narracji rewolucjonista jest przekonany, że ucieleśnia pragnienia ludu, który jawi się w jego oczach jako monolit – kolejne wersje publikowanych dziś „historii ludowych” jasno dają nam jednak do zrozumienia, że społeczna zmiana to nie
cynicznie wykorzystywany instrument w rękach despotów i biurokratów, a realna, oddolna praktyka mas, które wcale nie potrzebują paternalistycznych liderów, by za sprawą samoedukacji i powszechnej politycznej mobilizacji wywalczyć dla siebie miejsce w przestrzeni publicznej.

Rewolucji i rewolucjonistom zawsze towarzyszy sztuka. Czy to jako narzędzie prospektywnej zmiany, dokument, sprawozdanie, wyraz oporu, detal porewolucyjnego porządku, mający celu ma jego legitymizację, czy wreszcie – narzędzie propagandy. Jesteśmy przekonani, że wciąż istnieje paląca potrzeba dyskusji i rozważań nad sztuką rewolucyjną. Dlatego chcielibyśmy przyjrzeć się bliżej temu zjawisku we wszystkich jego aspektach. Stawiamy sobie za cel zgromadzenie wszystkich badaczek i badaczy, dla których problematyka sztuki i społecznej zmiany wydaje się interesująca, do wspólnej dyskusji nad możliwymi płaszczyznami tego zjawiska. Interesują nas zarówno teksty kultury, które wpisują się w obszary sztuki rewolucyjnej, porewolucyjnej, jak i te krytyczne, które zawsze towarzyszą okresom przewrotu. Szczególnie zależy nam na odkłamaniu obrazu artystów rewolucyjnych jako wulgarnych agitatorów i piewców autorytaryzmu – karierowiczów cynicznie wykorzystujących koniunkturę lub naiwnych idealistów uwiedzionych przez zbrodniczy system.

Interesują nas sposoby w jakich szereg wytworów artystycznych towarzyszących okresom rewolucyjnego wrzenia stawia pytania, bądź odpowiada na takie problemy jak nierówności społeczne, walka klas i zaangażowanie? Jakiego instrumentarium używają artyści, gdy początkowy zapał zastąpić trzeba wyczerpującą, ciężką pracą w nowej strukturze społecznej? Czy artyści rzeczywiście widzieli rewolucję jako zastygłą utopię, do której ram siłą należy przystosować społeczeństwo, czy może – jak sugerują najnowsze badania – doskonale zdawali sobie sprawę z procesualnego, absolutnie niedeterministycznego charakteru rewolucji? W jaki sposób artystyczne dążenie do powołania nowej sztuki wiąże się z rewolucyjnym dążeniem do stworzenia nowego świata?
Poniżej przedstawiamy listę przykładowych zagadnień:
- Formy sztuki wizualnej w dobie rewolucji.
- Rewolucyjna architektura i urbanistyka.
- Radykalna sztuka miejska jako praktyka odzyskiwania podmiotowości, przestrzeni
i wspólnotowości. Sztuka miejska w dobie rewolucji – odzyskiwanie
„niewidzialnych” form sztuki w przestrzeni miejskiej.
- Filmy w służbie rewolucji. W jaki sposób kino budowało, kształtowało, a następnie
odzyskiwało rewolucję?
- Teatr ludowy i robotniczy.
- Muzyka rewolucyjna. Jej związki z kinem i teatrem. Tradycja pieśni powstańczej. Chór, opera.
- Rewolucja w literaturze. Poezja i proza (przed/po) rewolucyjna.
- Sztuka rewolucji 68r. Jak kontrkultura ukształtowała klasę kreatywną?
- Rola kobiet w procesie budowania nowego paradygmatu sztuki. Kobieta jako symbol insurekcji.
- Sztuka rewolucyjna jako narzędzie emancypacji? Gender studies i queer studies w obliczu radykalnych przetasowań w świecie sztuki.
- Relacyjność sztuki rewolucyjnej.
- Rewolucja kulturalna lat 30. w ZSRR. Socrealizm jako strategia cementowania osiągnięć heroicznego okresu rewolucji.
- Artysta – „inżynier dusz”. Jego rola w dziele tworzenia „nowego człowieka”.
- Awangarda – futuryści, konstruktywiści, twórcy związani z Proletkultem i LEF, grupa Kino-Oko.
- Sztuka funkcjonalna i wzornictwo okresu rewolucji oraz towarzyszące im reklama, kolaż.
- Wojny chłopskie, przewroty antykolonialne i ich recepcja w kulturze europejskiej.
- Tradycja plebejska w sztuce rewolucyjnej.
Zachęcamy do nadsyłania własnych propozycji.
Data konferencji: 10-11 maja 2018
Zapraszamy do nadsyłania abstraktów referatów dotyczących sztuki rewolucyjnej do 11.03.2018 r. na adres sztukarewolucyjna@gmail.com.
Abstrakt należy przesłać jako załącznik w pliku .doc lub PDF. Prosimy usunąć z niego wszelkie dane osobowe autora.
Informacja o przyjęciu referatu: 31.03.2018
Opłata konferencyjna o wysokości 450 PLN
Opłata konferencyjna obejmuje:
- materiały konferencyjne
- obiad, przerwy kawowe
- upowszechnienie wyników konferencji
Opłata konferencyjna nie obejmuje kosztów dojazdu i noclegu.
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres e-mail: sztukarewolucyjna@gmail.com
Serdecznie zapraszamy do aplikowania!

Informacje

Adres:
Plac Sejmu Śląskiego 1, Katowice
Termin zgłaszania prelegentów:
11.03.2018
Opłata:
450 zł
Słowa kluczowe:

Zobacz także

16.02.2017

Translatio i historia idei / konferencja międzynarodowa

Trzecia konferencja z cyklu TRANSLATIO kontynuuje badania nad interdyscyplinarną komunikacją kulturową – artystyczną, literacką, naukową, polityczną, społeczną i religijną – odbywającą się poprzez transfer tekstu literackiego, który na przestrzeni wieków i w różnych społeczeństwach odgrywał rozmaite role, od mitu do bajki, od trywialnego dyskursu do dogmatu.

02.11.2017

„Tak bardzo chciałbym zostać kumplem Twym”– wieczór autorski Muńka Staszczyka

„Tak bardzo chciałbym zostać kumplem Twym” – zdradzi nam raz jeszcze Muniek Staszczyk, podczas najbliższych KULowskich spotkań literackich. Wokalista, autor tekstów (co nie dziwi w przypadku absolwenta polonistyki UW) oraz lider T.Love będzie gościem KUL 9 listopada 2017 r. o godz. 19.00. Zapraszamy do Centrum Transferu w Wiedzy, aula CTW-113.

17.08.2017

Spoiwa i pęknięcia. Rok 1918 w polskiej pamięci kulturowej

Zakład Literatury Polskiej XX i XXI wieku zaprasza do udziału w konferencji naukowej "Spoiwa i pęknięcia. Rok 1918 w polskiej pamięci kulturowej".

03.07.2018

Literacki Sopot 2018

Laureaci Nagrody Goncourtów - Pierre Lemaitre, Nagrody Bookera – Olga Tokarczuk, Orange Prize for Fiction – Zadie Smith, Prix Pierre Guénin – Édouard Louis, Prix Renaudot - Alain Mabanckou, Ingrid Betancourt - najsłynniejsza zakładniczka świata, Jacques de Decker - sekretarz Królewskiej Akademii języka i literatury francuskiej Belgii, i wielu innych, będą gośćmi tegorocznej, siódmej już, edycji festiwalu Literacki Sopot. Tematem przewodnim jest literatura i kultura francuskojęzyczna.  

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.