Wydarzenie
Nabór tekstów do „Fragile” 2 (32) 2016: ZWIERZĘTA
W czasie kiedy ekokrytyka i ekopoetyka powoli zdobywają swoje miejsce w polskim dyskursie humanistycznym, a badacze prześcigają się w tworzeniu kolejnych pojęć od animal studies po post i transhumanizm, warto zadać sobie pytanie o status innych istot żywych w obecnej rzeczywistości. Jesteśmy przekonani, że perspektywa, usuwająca człowieka z centrum zainteresowania, otwiera zupełnie nowe horyzonty badawcze i stawia istotne pytania.
Czy można/należy zrównywać wartość istnienia wszystkich istot i jakie konsekwencje dla sztuki, muzyki czy literatury to za sobą pociąga?
Czy zwierzę może stać się pełnoprawnym, nieuprzedmiotowionym bohaterem? Czy ludzka percepcja na to pozwala?
Jak powinno ewoluować nasze postrzeganie roli zwierząt w przestrzeni społecznej?
Czy jest możliwy nowy rodzaj międzygatunkowej wspólnoty?
Jak znaleźć równowagę pośród skrajnych propozycji ponowoczesności, która każe nam wybierać pomiędzy przekonaniami, że nawet jedzenie roślin może być nieetyczne, a skrajną obojętnością wobec niepotrzebnego cierpienia zwierząt?
Za warty przemyślenia uważamy dotychczasowy sposób, w jaki zwierzęta istnieją w kulturze oraz to jak determinuje on nasze postrzeganie tych istot już od wczesnego dzieciństwa.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współtworzenia numeru o zwierzętach! Więcej informacji na temat współpracy można znaleźć w zakładce
Tekst należy przesłać do redaktora odpowiedniego działu — Redakcja. Zachęcamy do wcześniejszego zgłaszania redaktorom swoich propozycji: najważniejsze problemy i tezy artykułu.
Termin naboru tekstów mija 15 maja.
„Fragile” znajduje się na liście czasopism naukowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Autorzy za publikację w naszym piśmie otrzymują 2 punkty.
Źródło: http://www.fragile.net.pl/home/nabor-tekstow-do-2-numeru-%E2%80%9Efragile-w-2016-roku-temat-numeru-zwierzeta/
Informacje
Zobacz także
Być artystą i mówić o artyście. W kręgu problematyki artystowskiej w niemieckich i polskich tekstach kultury
Zdefiniowanie pojęcia ‚artysta’ (w niemieckojęzycznym kręgu kulturowym słowo ‚Künstler’ oznacza człowieka tworzącego kreatywnie dzieła sztuki, w szerokim tego słowa znaczeniu), określenie jego pozycji w polu sztuki nie jest łatwym przedsięwzięciem. Postać artysty pociąga za sobą cały kompleks zróżnicowanych problemów, począwszy od indywidualnych uwarunkowań osobowości twórcy, poprzez czynniki wpływające na jego rozwój, często ambiwalentną kwestię talentu jako specjalnego daru lub też przekleństwa; analiza tej postaci opiera się niemal zawsze na relacji artysta a społeczeństwo i stosunku do własnej twórczości. Mnogość zagadnień nie ułatwia dotarcia do odpowiedzi i implikuje ich subiektywizm.
Literatura – kultura – lektura 2: niska, popularna, masowa. Czy warto mówić o rejestrach?
Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ma przyjemność zaprosić wszystkich zainteresowanych pracowników naukowych, doktorantów i studentów do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej
Obszary polonistyki. Inny/Obcy w polskiej kulturze, literaturze i języku | III Ogólnopolska Konferencja Naukowa Studentów i Doktorantów
Koło Naukowe Polonistów i Koło Naukowe Antropologów Kultury Uniwersytetu Rzeszowskiego zaprasza na III Konferencję Naukową „Obszary Polonistyki. Inny/ Obcy w polskiej kulturze, literaturze i języku”, która odbędzie się 5 kwietnia 2016 roku w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Schulz – słownik mówiony
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego