Biuletyn Polonistyczny

Projekt badawczy

Data dodania: 27.05.2015

Kultura rocka

Instytucje:
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Instytucja kierująca)
Uczestnicy:
Paweł Tański (Kierownik)
Dziedziny:
Kulturoznawstwo (w tym: współczesne studia kulturowe i antropologiczno-kulturowe)
Grupy docelowe:
Studenci, Doktoranci, Samodzielni Pracownicy Naukowi
Termin:
23.04.2015-31.12.2015

Celem projektu ma być wypełnienie luki w badaniach dotyczących antropologii kultury XX wieku i współczesnej. Projekt ma charakter interdyscyplinarny i ma służyć przybliżeniu kultury rocka z różnych perspektyw badawczych.

Zobacz także

13.09.2018

Badanie wybranych problemów antropologii i jej związków z literaturą: obraz ginących kultur w literaturze

_______________________

13.09.2018

Wybrane problemy antropologii i ich powiązania z literaturą: obraz ginących kultur w literaturze

_________________________________

17.10.2015

Język pamięci: kulturowe i społeczno-polityczne konsekwencje romantycznego projektu pamięci

Projekt poświęcony jest romantycznemu i poromantycznemu rozumieniu kategorii pamięci w kulturze polskiej. Zgodnie z hipotezą badawczą dr Marca stanowi ona rodzaj języka, który wykształcił się w Polsce w pierwszej połowie XX wieku i wywiera do dziś ogromny wpływ na życie polityczne i społeczne. Językiem tym rządzą określone reguły, to znaczy pamięć jest w nich immanentnie powiązana z takimi kategoriami jak powinność, obowiązek, odpowiedzialność, grzech i wina, a więc jest rozumiana na sposób religijny. Studia nad pamięcią jako językiem różnią się zasadniczo od studiów nad pamięcią historyczną w dotychczasowym jej rozumieniu. Pozwolą wzbogacić zarówno metodologię badań nad historią kultury polskiej, jak lepiej zrozumieć wiele jej aspektów.

09.05.2017

Literatura świadectwem kultury: uniwersalnej, retorycznej, politycznej, popularnej, regionalnej (historia literatury, teoria literatury, teoria przekładu, krytyka literacka, metodyka nauczania, regionalistyka)

Celem realizacji tematu jest analiza/ interpretacja różnych zjawisk literackich w perspektywie kulturoznawczej i psychospołecznej. Innych narzędzi wymaga recepcja klasyków (Miłosza, Herberta) w odbiorze współczesnym, innych czytanie literatury w kontekście innych sztuk, jeszcze innych przybliżenie kultury innego kraju czy opracowanie zasad nauczania języka polskiego jako obcego.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.