Biuletyn Polonistyczny

Projekt badawczy

Data dodania: 05.08.2019

Shaping Interdisciplinary Practices in Europe (SHAPE-ID)

Instytucje:
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk PAN (Instytucja współpracująca) | Trinity College Dublin (Instytucja kierująca) | ISINNOVA - the Institute of Studies for the Integration of Systems (Instytucja współpracująca) | ETH Zurich (Instytucja współpracująca) | Uniwersytet Edynburski (Instytucja współpracująca)
Termin:
1.02.2019-31.07.2021

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk jest jednym z wykonawców projektu „Shaping Interdisciplinary Practices in Europe” (SHAPE-ID), który otrzymał 1,5 mln euro finansowania od Komisji Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020.

SHAPE-ID jest odpowiedzią na stawiane przez współczesny świat wyzwania, którym najlepiej sprostać poprzez rozwój badań interdyscyplinarnych i międzydziedzinowych. W ramach projektu powstanie lista dobrych praktyk i rekomendacji dla Komisji Europejskiej, dotyczących trans- oraz interdyscyplinarności w nauce, ze szczególnym naciskiem na nauki humanistyczne i społeczne. Koordynatorem projektu jest Trinity College Dublin z Irlandii. Ponadto w ramach konsorcjum współpracują partnerzy z Holandii, Szkocji, Szwajcarii oraz Włoch.

Trans- i interdyscyplinarne projekty pomagają zgłębić nowe zjawiska i znaleźć rozwiązania dla problemów w istotnych obszarach jak: zdrowie, rolnictwo, ocieplenie klimatu czy rozwój technologii. Oddziaływanie społeczne badań znacznie się zwiększa, gdy badacze współpracują z przedstawicielami innych dziedzin. SHAPE-ID obejmie nauki humanistyczne, społeczne, techniczne i matematyczne. W ramach projektu konsorcjum przeanalizuje istniejące rozwiązania wspierające lub utrudniające interdyscyplinarność, przyjrzy się współpracy instytucji naukowych w ramach międzynarodowych konsorcjów i zaprosi do wymiany doświadczeń przedstawicieli środowiska akademickiego, pracowników sektora kultury, aktywistów, podmioty finansujące naukę oraz innych ekspertów.

SHAPE-IDKomisja Europejska zaakceptowała projekt w lecie 2018, prace zaś rozpoczęły się w lutym 2019 i będą trwać do końca lipca 2021 roku. W pierwszej fazie projektu międzynarodowy zespół dokona przeglądu stanu badań i istniejących dokumentów. Uzyskane wyniki zostaną w kolejnej fazie pogłębione za pomocą sondażu i serii warsztatów poświęconych kluczowym problemom. Następnie zespół projektu przeanalizuje zebrany materiał i sformułuje rekomendacje dla Komisji Europejskiej. 

Realizacją projektu w IBL PAN zajmuje się zespół Centrum Humanistyki Cyfrowej (dr Maciej Maryl, dr Piotr Wciślik i dr Anna Buchner, współpraca: Marta Błaszczyńska i Maria Wierzbicka). Do głównych zadań badawczych IBL PAN należeć będzie analiza dokumentów i literatury przedmiotu z wykorzystaniem metod cyfrowych, oraz realizacja badania ankietowego oraz warsztatów poświęconych interdyscyplinarnym problemom humanistyki cyfrowej.

Informacje

Dofinansowanie:
Horyzont 2020
Kontakt:
info@shapeid.eu

Zobacz także

11.07.2017

NEP4 DISSENT - New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent [Nowe odkrycia naukowe w badaniu wschodnio-europejskich kultur oporu]

Powstały pod przewodnictwem IBL PAN projekt NEP4DISSENT - New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent [Nowe odkrycia naukowe w badaniu wschodnio-europejskich kultur oporu] uzyskał finansowanie ze środków europejskich w ramach programu COST na stworzenie międzynarodowej sieci badawczej (Akcja COST nr CA16213). Sieć będzie rozwijać nowe podejścia i programy badawcze poświęcone kulturowemu wymiarowi dziedzictwa oporu i ruchów dysydenckich w krajach byłego bloku socjalistycznego 1945-1989.

06.07.2016

Fonematyka polszczyzny z perspektywy funkcjonalizmu aksjomatycznego. Fonetyczna i fonologiczna analiza współczesnego języka polskiego

Instytucja realizująca projekt: Katedra Slawistyki, Uniwersytet im. Palackiego w Ołomuńcu Celem projektu badawczego było zaprezentowanie alternatywnego spojrzenia na fonematykę języka polskiego, które pozwoliłoby pokazać znane fakty empiryczne w nowym świetle i zaproponować innowacyjne rozwiązania dla ich interpretacji. Aparat pojęciowy przyjęty na potrzeby opisu to teoria funkcjonalizmu aksjomatycznego, która stanowi spójny system semiotyczny odwołujący się do osiągnięć funkcjonalistycznie zorientowanych kierunków językoznawstwa strukturalistycznego. Teoria ta podkreśla potrzebę precyzji oraz adekwatności opisu lingwistycznego i daje odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia szczegółowej analizy deskryptywnej zjawisk fonetycznych współczesnej polszczyzny. W wyniku zastosowania rygorystycznej pod względem metodologicznym procedury sformułowano spójną interpretację polskiego systemu fonematycznego, która pod wieloma względami różni się od tradycyjnych ujęć. Wyniki badań przedstawiono w monografii poświęconej fonematyce współczesnej polszczyzny: Wągiel, Marcin. (2016). "Fonematyka języka polskiego w ujęciu funkcjonalizmu aksjomatycznego". Ołomuniec: Uniwersytet im. Palackiego. Publikacja jest w całości dostępna online: https://books.google.cz/books?id=O7FEDAAAQBAJ Ponadto, w ramach projektu powstała strona internetowa PolFon: http://polfon.upol.cz/ PolFon to interaktywny portal edukacyjny poświęcony polskiej fonetyce. Przeznaczony jest przede wszystkim dla obcokrajowców chcących opanować polską wymowę, ale mamy nadzieję, że zainteresuje także polskich studentów polonistyki, lektorów języka polskiego a także zawodowych lingwistów. Oprócz materiałów poglądowych obejmujących nagrania audio oraz schematy artykulacyjne zawiera również ćwiczenia szkolące słuch fonematyczny oraz umiejętność transkrypcji fonetycznej poszczególnych głosek.

18.12.2016

Przestrzenie Henryka Sienkiewicza

O Dekadach Henryka Sienkiewicza

29.03.2017

Badanie struktury i dynamiki cyfrowych zasobów wiedzy za pomocą metod wizualizacji (Information Visualization methods in digital knowledge structure and dynamics study)

Projekt badawczy NCN 2014-2017 pt. Badanie struktury i dynamiki cyfrowych zasobów wiedzy za pomocą metod wizualizacji (ang. Information Visualization methods in digital knowledge structure and dynamics study) dotyczy analizy rozwoju nauk humanistycznych i społecznych (HS) w Polsce przy wykorzystaniu metodologii wizualizacji.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.