Wydarzenie
III Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy
Do spotkania wokół szkolnej edukacji polonistycznej zapraszają:
Profesor Andrzej Markowski, profesor Halina Zgółkowa, profesor Tadeusz Zgółka, Barbara Krafftówna, profesor Sławomir Żurek oraz Redakcja czasopisma dla nauczycieli "Polonistyka".
Kongres otworzy uroczysty panel dyskusyjny, który będzie poświęcony kształtowaniu nawyków czytelniczych w kontekście edukacji interdyscyplinarnej, z uwzględnieniem roli filmu, teatru. Moderatorem spotkania będzie prof. Tadeusz Zgółka, kierownik zespołu dydaktyków Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. W dyskusji wezmą udział: profesor Andrzej Markowski, profesor Halina Zgółkowa, Barbara Krafftówna, profesor Sławomir Żurek.
Stoliki tematyczne „Eksperci praktykom” – czynne przez cały czas trwania kongresu punkty, stwarzające okazję do skonsultowania problemów dydaktycznych, metod nauczania oraz na wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami.
- Panel 1: Podstawa programowa wobec kształcenia kompetencji lekturowych – Książka na ścieżkach moich wyborów
Sesja dyskusyjna – eksperci praktykom
- Czytanie ze zrozumieniem – jak efektywnie czerpać z tradycji literackiej i kreować nowoczesną edukację, aby angażować młodzież do aktywności w szkole, ale również poza lekcjami?
- Wielopoziomowa interpretacja tekstów literackich – jak przygotować ucznia do skutecznej komunikacji intertekstualnej, realizując z powodzeniem założenia podstawy programowej?
- Jak w realiach szkolnych prowadzić edukację z filmem i teatrem na lekcjach polskiego – multimedia i nowe technologie w funkcji narzędzia edukacyjnego do rozumienia i reinterpretacji kultury?
- Interdyscyplinarne kształcenie polonistyczne jako platforma integracji uczniów o zróżnicowanych predyspozycjach i umiejętnościach – jak inspirować uczniów do pracy zespołowej?
Lekcja na medal
- Panel 2: Twórcze pisanie i czytanie – jak łączyć literaturę kanoniczną ze współczesnymi tekstami kultury na każdym etapie nauczania
Sesja warsztatowa – okiem praktyka
- Alternatywne podejście do kanonu lektur – pakiet praktycznych rozwiązań, co robić, aby uczniowie rozumieli lektury i potrafili sformułować uniwersalizm wątków i tematów?
- Kształtowanie nawyków czytelniczych – w jaki sposób pobudzić u uczniów twórczą motywację do lektury i sprawić, że literatura będzie interpretowana interdyscyplinarne?
- Zestawy połączeń lektur z tekstami kultury z obszaru indywidualnych zainteresowań uczniów, czyli stare lektury w nowych aranżacjach
- Kształcenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych – aktualne tendencje dydaktyczne w kształceniu sztuki argumentacji i autoprezentacji
Lekcja na medal
- Panel 3: Interdyscyplinarność w edukacji polonistycznej – jak założenia podstawy programowej przełożyć na realia szkolne
Sesja warsztatowa – okiem praktyka
- Dialog filmu z literaturą w dobie rewolucji technologicznej – sposoby na integrację zespołów klasowych i niestandardowe pomysły na pracę w grupie
- Analiza i interpretacja lektury szkolnej w „lustrze ekranu” – nowe oczekiwania uczniów cyfrowych i projekty lekcji intersemiotycznych w roli motywatora do nauki
- Teksty kultury a kształcenie kompetencji komunikacyjnych, czyli w jaki sposób lekcje z teatrem wpływają na podniesienie kompetencji formułowania wypowiedzi ustnych?
- Teatralne konstruowanie przestrzeni dla edukacji – indywidualne predyspozycje i talenty uczniów w funkcji motywacji do aktywnej nauki
Lekcja na medal
Informacje
Zobacz także
Edukacja polonistyczna – metamorfozy
Pracownicy Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych
Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje
Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:
Tradycje o wojowniku w kulturze historycznej średniowiecza
W średniowiecznych wyobrażeniach ludzie miecza – prości wojownicy, rycerze czy też wielcy bohaterowie – często zajmowali miejsce zaszczytne. Sławni i wybitni, jak Roland, byli naśladowani. Opowieści im poświęcone pełniły specyficzną funkcję – kształtowały wzorce postępowań, egzemplifikowały cechy, którymi mieli charakteryzować się uczestnicy średniowiecznych bitew. Każda z tych postaci, wymodelowanych przez autorów opowieści, uosabiała cechy godne naśladowania, albo też – jak w przypadku zhańbionych tchórzy i zdrajców – zachowania godne potępienia. Tematem organizowanej przez nas konferencji są sposoby prezentacji bohaterów i antybohaterów – zarówno rzeczywistych, jak i fikcyjnych – w kulturze średniowiecznej Polski oraz Europy kręgu łacińskiego. Zależy nam na zademonstrowaniu, jak opowieści o wojownikach wchodziły w obręb historycznej świadomości społeczeństw średniowiecznych. Interesuje nas mechanizm działania mitów bohaterskich, który doprowadził do tego, że Starkadr, Teodoryk Wielki czy Attyla zastąpili w średniowiecznym świecie antycznych herosów. Warto przyjrzeć się również tym postaciom, które splamiły się tchórzostwem, uciekły z pola bitwy, zdradziły swych panów lub nawet podniosły rękę na swych władców. Chcemy możliwie najszerzej spojrzeć na elementy konstruujące tożsamość wojowników, również poprzez przykłady postaw antyheroicznych.
Ikony popkultury. Ogólnopolska konferencja naukowa
Mimo niewątpliwej masowości, którą tradycyjnie przypisuje się kulturze popularnej, wykształcają się na jej polu zjawiska będące swego rodzaju wariacją na temat modernistycznej kategorii Autora, jak również osobliwie pojętego kanonu. Bohaterowie, twórcy, popularni autorzy, kreacje aktorskie, motywy muzyczne, charakterystyczne sceny czy innowacyjne rozwiązania gatunkowe – wszystko to cechuje się pewną kultowością czy wręcz ikonicznością, która nadbudowuje się nad językiem popkultury, wzbogacając go o kolejne znaczenia, nawiązania, konteksty i parafrazy. Ikony kultury popularnej wpływają również na rozpoznawalność poszczególnych marek, a co za tym idzie – ich sukces rynkowy. Konferencja ma na celu pokazanie wielu różnych sposobów kreowania i funkcjonowania ikon popkultury w możliwie jak najszerszym oglądzie. Chcemy się zastanowić, na czym polega mechanizm nadawania im statusu „kultowych”, na jakich zasadach funkcjonują one w zbiorowej świadomości oraz co mogą powiedzieć o konsumentach popkultury. Do nadsyłania referatów zapraszamy kulturoznawców, literaturoznawców, medioznawców, religioznawców, filozofów, psychologów, historyków, historyków sztuki, socjologów i wszystkich innych przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych. Interesują nas zarówno referaty natury ogólnej czy też teoretycznej, jak również studia poszczególnych przykładów ikon popkultury. Proponowane tematy: – ikony popkultury a tradycja – system gwiazdorski kina i literatury; – ikony muzyki popularnej; – kultowość wobec zmieniających się trendów i mód w popkulturze; – autor jako gwiazda; – ikona popkultury jako narzędzie promocji; – ikoniczność gier wideo; – aktor/reżyser jako determinanta jakości dzieła; – ikony kina gatunkowego; – ikoniczne rozwiązania formalne w kinie i literaturze; – ikoniczność wielkich systemów rozrywkowych; – ikony kultury alternatywnej.