Wydarzenie
III Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy
Do spotkania wokół szkolnej edukacji polonistycznej zapraszają:
Profesor Andrzej Markowski, profesor Halina Zgółkowa, profesor Tadeusz Zgółka, Barbara Krafftówna, profesor Sławomir Żurek oraz Redakcja czasopisma dla nauczycieli "Polonistyka".
Kongres otworzy uroczysty panel dyskusyjny, który będzie poświęcony kształtowaniu nawyków czytelniczych w kontekście edukacji interdyscyplinarnej, z uwzględnieniem roli filmu, teatru. Moderatorem spotkania będzie prof. Tadeusz Zgółka, kierownik zespołu dydaktyków Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. W dyskusji wezmą udział: profesor Andrzej Markowski, profesor Halina Zgółkowa, Barbara Krafftówna, profesor Sławomir Żurek.
Stoliki tematyczne „Eksperci praktykom” – czynne przez cały czas trwania kongresu punkty, stwarzające okazję do skonsultowania problemów dydaktycznych, metod nauczania oraz na wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami.
- Panel 1: Podstawa programowa wobec kształcenia kompetencji lekturowych – Książka na ścieżkach moich wyborów
Sesja dyskusyjna – eksperci praktykom
- Czytanie ze zrozumieniem – jak efektywnie czerpać z tradycji literackiej i kreować nowoczesną edukację, aby angażować młodzież do aktywności w szkole, ale również poza lekcjami?
- Wielopoziomowa interpretacja tekstów literackich – jak przygotować ucznia do skutecznej komunikacji intertekstualnej, realizując z powodzeniem założenia podstawy programowej?
- Jak w realiach szkolnych prowadzić edukację z filmem i teatrem na lekcjach polskiego – multimedia i nowe technologie w funkcji narzędzia edukacyjnego do rozumienia i reinterpretacji kultury?
- Interdyscyplinarne kształcenie polonistyczne jako platforma integracji uczniów o zróżnicowanych predyspozycjach i umiejętnościach – jak inspirować uczniów do pracy zespołowej?
Lekcja na medal
- Panel 2: Twórcze pisanie i czytanie – jak łączyć literaturę kanoniczną ze współczesnymi tekstami kultury na każdym etapie nauczania
Sesja warsztatowa – okiem praktyka
- Alternatywne podejście do kanonu lektur – pakiet praktycznych rozwiązań, co robić, aby uczniowie rozumieli lektury i potrafili sformułować uniwersalizm wątków i tematów?
- Kształtowanie nawyków czytelniczych – w jaki sposób pobudzić u uczniów twórczą motywację do lektury i sprawić, że literatura będzie interpretowana interdyscyplinarne?
- Zestawy połączeń lektur z tekstami kultury z obszaru indywidualnych zainteresowań uczniów, czyli stare lektury w nowych aranżacjach
- Kształcenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych – aktualne tendencje dydaktyczne w kształceniu sztuki argumentacji i autoprezentacji
Lekcja na medal
- Panel 3: Interdyscyplinarność w edukacji polonistycznej – jak założenia podstawy programowej przełożyć na realia szkolne
Sesja warsztatowa – okiem praktyka
- Dialog filmu z literaturą w dobie rewolucji technologicznej – sposoby na integrację zespołów klasowych i niestandardowe pomysły na pracę w grupie
- Analiza i interpretacja lektury szkolnej w „lustrze ekranu” – nowe oczekiwania uczniów cyfrowych i projekty lekcji intersemiotycznych w roli motywatora do nauki
- Teksty kultury a kształcenie kompetencji komunikacyjnych, czyli w jaki sposób lekcje z teatrem wpływają na podniesienie kompetencji formułowania wypowiedzi ustnych?
- Teatralne konstruowanie przestrzeni dla edukacji – indywidualne predyspozycje i talenty uczniów w funkcji motywacji do aktywnej nauki
Lekcja na medal
Informacje
Zobacz także
Edukacja polonistyczna – metamorfozy
Pracownicy Zakładu Edukacji Polonistycznej i Innowacji Dydaktycznych
Literatura współczesna i najnowsza w edukacji polonistycznej. Analizy i (re)interpretacje
Zakład Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej oraz Uniwersytet Rzeszowski zapraszają do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej organizowanej w Rzeszowie w dniach 11–12 kwietnia 2016 r.:
Istnieć w kulturze – istnieć w kulturach… Między teorią a praktyką edukacyjną / Ogólnopolska konferencja naukowa
Tematyka spotkania nawiązuje do zorganizowanej przez Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFPiK UKW w 2009 r. konferencji „Istnieć w kulturze… Między teorią a praktyką edukacyjną”. Zaproponowany wówczas krąg tematyczny pragniemy poszerzyć o zagadnienia, które wiążą się z wyzwaniami, stawianymi przed edukacją polonistyczną przez współczesną kulturę. Pragniemy dyskutować nad tym, które obszary i wzory kultury należałoby uznać za najbardziej istotne dla enkulturacji młodego pokolenia, a także o tym, w jaki sposób i w jakiej mierze uwzględnić w edukacji wpływy kultury masowej, regionalnej, narodowej i zglobalizowanej.W związku z tym, że język jest podstawą funkcjonowania w każdym z wymienionych rejestrów kultury, stawiamy go w centrum zagadnień, które zamierzamy poddać refleksji uczestników naszej konferencji.
Humanistyka jako translacja i komunikacja
Dyskusje na temat miejsca humanistyki we współczesnym świecie toczą się nie od dzisiaj i temat ten był przedmiotem wielu konferencji i seminariów. Naszym celem i zadaniem jest wpisać się niejako w ten dyskurs, proponując zarazem określone spojrzenie na rolę humanistyki – czy możemy traktować ją jako sztukę tłumaczenia? Jak chcemy rozumieć tę translację?