Zapraszamy do lektury najnowszego numeru czasopisma „Prace Filologiczne. Literaturoznawtswo”, tym razem pod tytułem Autorytety. Rocznik zawiera artykuły poświęcone mechanizmom wyłaniania się, upamiętniania i kwestionowania autorytetów w kulturze i życiu literackim, w rozmaitych epokach, odmiennych kontekstach narodowych i okolicznościach społecznych. TEMAT NUMERU: AUTORYTETY ELŻBIETA DĄBROWICZ, Autorytet księcia Adama Jerzego Czartoryskiego w teatrze opinii między 1834 a 1861 rokiem MAGDALENA BĄK, Sobie śpiewam a Polakom. O autorytecie Camõesa w literaturze polskiej doby romantyzmu KATARZYNA PIETRUCZUK, Establishing the Singer’s Authority in the Odyssey GRAŻYNA SZWAT-GYŁYBOWA, Między obserwacją społeczną a snem. Autorytet toposu wmurowanej matki w powieściach Desa Ivany Trajanoskiej oraz Majkite Teodory Dimowej LECH MIODYŃSKI, Naukowy arbitralizm i kult geniuszu w normatywizacji wczesnych badań slawistycznych DOROTA GIL, Jovana Skerlicia aksjologiczne wzorce autorytetów jako paradygmatów serbskiej kultury i literatury PIOTR SIDOROWICZ, Autorytet polityczny / autorytet naukowy – Stefan Żółkiewski HELENA TELEŻYŃSKA, Autorytet i autorytetka? O różnicach w starożytnej recepcji Homera i Safony MARIA ZIELNIEWICZ, Figura autorytetu w czasach ponowoczesnych. Twórczość Olgi Tokarczuk wobec zwrotu etycznego PAWEŁ BERNACKI, Projekt Lovecraft. Losy marki Howarda Phillipsa Lovecrafta na polskim rynku książki ESTERA LASOCIŃSKA, W cieniu autorytetu. Paweł Szczerbic sam o sobie MAGDALENA BYSTRZAK, Ona i oni. Przyczynek do biografii Márii Holuby POŻYTKI FILOLOGICZNE PAULINA ABRISZEWSKA, Norwid – Schiller – Novalis. Komparatystycznie o Assuncie KATARZYNA JAWORSKA, Jak na spowiedzi. Pakt spowiedziowy w pewnym nurcie literatury popularnej MACIEJ MAZUR, „Są dni, w które ojciec przestaje się dziać”. Perspektywa impersonalna w Nakarmić kamień Bronki Nowickiej EWA SZCZĘSNA, Genom literatury i jego medialne oraz dyskursywne modelowanie KATARZYNA KOZA, Ekopoetyki. Teorie mimetyczne a postmortonowskie – próba klasyfikacji MATEUSZ KALIŃSKI, Sebald/Lebda: być ze świata katastrofy WIKTOR GARDOCKI, „Ironia trącąca defetyzmem” a „społeczne zadania satyry”. Recenzje cenzorskie zbioru felietonów Władysława Smólskiego z 1948 roku DARIUSZ SKÓRCZEWSKI, Nieznany XIX-wieczny dziennik Pelagii Rościszewskiej. Projekt lektury ARTUR HELLICH, Trudna sztuka uobecniania. O pisarstwie Andrzeja Zieniewicza
Tematem numeru jest fotografia w dialogu z tekstem – ewolucja stosunku do fotografii i sposobów jej wykorzystania (począwszy od dziewiętnastowiecznego rozumienia jako medium dokumentacyjnego, traktującego „obraz jako dowód prawdy”, po dzisiejsze walory estetyczne, artystyczne i kreacyjne tej dziedziny sztuki, również przez ukazanie roli ikonograficznych tekstów kultury i ich wpływu na życie autorów, podmiotów/obiektów i odbiorców oraz rozmaite możliwości ich interpretacji), skomplikowane dzieje oraz przemiany relacji między fotografią (lub malarstwem, rysunkiem itd.) a pojęciami „prawdy faktów”, „fotograficznego realizmu”, „odzwierciedlenia rzeczywistości”.
"Żyjemy pod presją radykalnej zmiany naszego doświadczenia czasu. To znaczy tego, w jakich kategoriach myślimy o przyszłości – godzin, dni, miesięcy czy lat, a może realizacji jeszcze bardziej odległych życiowych celów? O teraźniejszości – jako chwili, polu, a może środowisku, w którym żyjemy? O przeszłości – jako spełnionej i niezmiennej rzeczywistości? Jako oparciu czy przekleństwie? Jako otwartej możliwości nowych jej wersji? Mam przekonanie, że jest to zmiana tyleż oczywista, co nieuświadamiana. Oczywista, bo przez wielu refleksyjnie doświadczana, lecz przez większość wypierana czy przesłaniana niewczesnymi już wyobrażeniami wziętymi głównie ze słownika nowoczesności."
Author/Editor: Anna Nasiłowska
Translated by Anna Zaranko. Book release: FEBRUARY 2024
Author/Editor: Joanna Niżyńska, Adam Zbigniew Poprawa, Piotr Sobolczyk
"MiroFor": ma perFormować: esejem, odkryciem z archiwów, dialogiem, prozą, wierszem, krytyką. Być Forum, platFormą i semaForem dla wszystkiego, co Białoszewskie w literaturze, sztuce i kulturze. Czwarty tom „MiroFora” poświęcony jest przede wszystkim Pamiętnikowi z powstania warszawskiego.
Author/Editor: Monika Bator
Niniejszy tom zatytułowany „Z życia ekranu”. Piśmiennictwo filmowe Stefanii Heymanowej na łamach czasopisma „Bluszcz” w latach 1928-1939 jest opracowanym edytorsko zbiorem wszystkich recenzji filmowych autorstwa tej publicystki pierwotnie drukowanych we wspominanym tygodniku społeczno-literackim.
We invite you to express your opinion about our website by e-mail or by filling in the questionnaire
Instytut Badań Literackich PAN
ul. Nowy Świat 72
00-330 Warszawa
2543-8328