Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data dodania: 14.09.2017
Data wydarzenia: 23.10.2017 - 29.10.2017

Conrad Festival 2017 – Niepokój

Typ wydarzenia:
Festiwal
Miejscowość:
Kraków

Dyskusje, debaty, lekcje czytania, wręczenie Nagrody Conrada honorującej najlepszego debiutanta, a także koncert i przede wszystkim możliwość spotkania ze znakomitymi gośćmi – pisarzami i krytykami z Polski i zagranicy: tak w dużym skrócie przedstawia się program dziewiątej już edycji Festiwalu Conrada. Wydarzenie rozpocznie się 23 października i potrwa tydzień (do niedzieli, 29 października). W tym roku hasłem przewodnim jest „Niepokój”.

„Chcemy rozmawiać o współczesnych niepokojach na świecie, o niespokojnych ruchach jednostek i zbiorowości, o gwałtownych emocjach domagających się rozładowania i lękach dotyczących niejasnej przyszłości, która, jak sto lat temu, w czasach Conrada, zaczyna już roztaczać swój czarny cień nad nami” – zapowiada dyrektor artystyczny festiwalu, prof. Michał Paweł Markowski. I dodaje: „Coraz częściej ogarnia nas przekonanie, że – jak mówił Conrad – »groźba napiera zewsząd« i że naszym zadaniem – artystów, intelektualistów, nauczycieli, studentów, dziennikarzy – jest rozumienie tego, co nadchodzi, a co na razie tylko nielicznym udaje się trafnie sformułować. Literatura – szeroko rozumiana – ma ten przywilej, że jest sondą rzuconą w przyszłość i stara się tę przyszłość oswoić”.

Podczas siedmiu festiwalowych dni w Pałacu Czeczotki można będzie spotkać blisko stu znakomitych gości.

Serge Bloch – ilustrator nowej obrazkowej wersji Biblii – opowie festiwalowej publiczności o tym, jak powstawała ta nowatorska literacko-graficzna forma, która stała się jednym z literackich objawień tego roku. Francuski filozof Marc Crépon będzie zastanawiać się, czy jest możliwa nadzieja w świecie nienawiści. Dlaczego ludzie mogą nie lubić księgarń? – takie pytanie, przewrotnie brzmiące na festiwalu literackim, będzie nas z kolei nurtować podczas spotkania z hiszpańskim pisarzem Jorgem Carriónem. Z publicznością spotkają się także m.in. francuski dramaturg, eseista i powieściopisarz Éric-Emmanuel Schmitt, doskonale znana bywalcom festiwalu szwedzka pisarka Agneta Pleijel, autorka m.in. wydanej w tym roku powieści Wróżba. Wspomnienia dziewczynki, a także wybitna amerykańska socjolożka Arlie Russel Hochschild, której książka Obcy we własnym kraju została zaliczona przez „New York Times” do grona sześciu dzieł pozwalających zrozumieć zwycięstwo Trumpa. Po raz pierwszy Kraków odwiedzi także Siri Hustvedt, która m.in. wygłosi wykład mistrzowski w ramach wieńczącej festiwal uroczystej gali Nagrody Conrada. Zaproszenie do Krakowa przyjęli w tym roku także m.in.: Hugh Howey – amerykański pisarz science fiction, twórca bestsellerowej serii powieściowej Silos, Sacha Batthyany – autor biograficznej opowieści A co ja mam z tym wspólnego? Zbrodnia popełniona w marcu 1945. Dzieje mojej rodziny, Lukas Bärfuss – uznawany za jednego z najwybitniejszych niemieckojęzycznych prozaików i dramaturgów swojego pokolenia oraz irańska pisarka Goli Taraghi, która weźmie udział w dyskusji z Mahmoudem Hosseinim Zadem o perskich opowieściach, a także Jean-Ulrick Désert, haitański artysta wizualny i konceptualny, którego prace można już obejrzeć na wystawie Nowy region świata w krakowskiej Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Swoją obecność mocno zaznaczy również literatura polska. Na czas trwania festiwalu przypadnie premiera nowego przekładu jednego z najsłynniejszych dzieł Josepha Conrada Heart of Darkness, spolszczonego przez Jacka Dukaja. Stanie się ona pretekstem do rozmowy o aktualności Conradowskiej wizji zła. Wezmą w niej udział, obok Dukaja, tłumacze: Magda HeydelMaciej Świerkocki. O potrzebie pisania biografii opowie Monika Piątkowska, autorka biografii Bolesława Prusa. O społecznej funkcji literatury dyskutować będą Wojciech Brzoska, Sylwia Chutnik, Maria Dąbrowska i Mikołaj Grynberg podczas debaty „Lektura za kratami”, prof. Michał Paweł Markowski poprowadzi „Lekcję czytania” dla więźniów w krakowskim Areszcie Śledczym, Magdalena Grzebałkowska wraz z reżyserem Marcinem BorchardtemKatarzyną Łęcką porozmawia o rodzinie Beksińskich, a Olga Tokarczuk opowie o przeniesionej przez Agnieszkę Holland na duży ekran powieści Prowadź swój pług przez kości umarłych. Gośćmi festiwalu będą także Dorota Masłowska – prozaiczka, dramaturg, piosenkarka i felietonistka, Maciej Zaremba Bielawski – szwedzki dziennikarz i reportażysta polskiego pochodzenia, Wojciech Orliński – autor długo wyczekiwanej biografii Lem. Życie nie z tej ziemi, Michał Witkowski ze swoją nową powieścią Wymazane, Wioletta Grzegorzewska – prozaiczka i poetka, nominowana w tym roku do nagrody The International Man Booker Prize, Klementyna Suchanow – redaktorka i tłumaczka, znawczyni twórczości i biografii Witolda Gombrowicza, autorka książki Gombrowicz. Ja, geniusz. Drugiego dnia festiwalu zaplanowano natomiast spotkanie z udziałem Krzysztofa Globisza, Marty LedwońZuzy Skolias – „Wielorybostan”. To wykreowany przez dramaturga Mateusza Pakułę, reżyserkę Evę Rysovą oraz aktorki i aktorów Teatru Łaźnia Nowa świat, w którym człowiek traci swoją moc.

Festiwal Conrada to również liczne wydarzenia towarzyszące: pasma filmowe, wydarzenia dla dzieci, koncerty, warsztaty i spotkania branżowe. Ostatniego dnia festiwalu podczas finałowej gali w Centrum Kongresowym ICE Kraków poznamy również laureata tegorocznej edycji Nagrody Conrada, przyznawanej najlepszemu debiutantowi. Tradycyjnie już, równolegle z festiwalem odbywać się będą Targi Książki w Krakowie, uznawane za jedno z najważniejszych w Polsce wydarzeń branży księgarskiej.

A tych, którzy po intensywnym festiwalowym tygodniu uznają, że chcieliby jeszcze więcej, już teraz zapraszamy na spotkanie w ramach pasma „Conrad po godzinach” (3 grudnia) – gościem specjalnym będzie Colson Whitehead, autor książki Kolej podziemna. Czarna krew Ameryki.

Informacje

Zobacz także

03.02.2017

Konkurs na współczesną wersję dowolnego utworu Josepha Conrada

                                                           2017 rokiem Josepha Conrada

30.03.2016

Konferencja MUTE: Popular Music Studies (Muzyka, Uniwersytet, Technologia, Emocje)

 Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.

07.07.2019

Festiwal „Literacki Sopot” 2019

W tym roku w dniach od 15 do 18 sierpnia nadmorski Sopot stanie się centrum literatury i kultury brytyjskiej. Festiwal Literacki Sopot odwiedzą światowej sławy pisarze, dziennikarze, publicyści, autorzy komiksów. Każdy miłośnik dobrej literatury znajdzie coś dla siebie w bogatym programie spotkań, debat, warsztatów, pokazów filmowych, czytań performatywnych i spektakli.

07.07.2019

Festiwal „Stolica Języka Polskiego” 2019

„Festiwal Stolica Języka Polskiego wyrasta z pasji do języka i słowa – pisanego, czytanego i wypowiadanego – oraz do literatury, jako najpiękniejszego medium opowiadania. Wyrasta również z przekonania, że literatura wraz z jej funkcją tworzenia narracji stanowi niepodważalny instrument wzmacniający i wzbogacający nasze życie. Zarówno dzięki czytaniu, jak i opowiadaniu o tym, co przeczytaliśmy, powiększamy nie tylko swój potencjał wyrażania, ale także uczymy się dostrzegać i rozumieć historie innych ludzi, uwrażliwiać na wielość i różnorodność opinii, sposobów ekspresji i interpretacji. Jesteśmy przekonani, że umiejętność sprawnego odczytywania, niekiedy przecież trudnych i złożonych narracji literackich, pozwala nam lepiej komunikować się, a nawet budować szczęśliwsze relacje w świecie realnym”. (ze strony internetowej Organizatorów)

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.