Biuletyn Polonistyczny

Artykuł / wywiad

20.09.2018

Raporty konsorcjum OPERAS dotyczące otwartego dostępu do publikacji naukowych w Europie

Międzynarodowe konsorcjum OPERAS opublikowało raporty (white papers) dotyczące różnych aspektów otwartego dostępu do publikacji naukowych w Europie: rzecznictwa, najlepszych praktyk, standardów, wielojęzyczności, modeli biznesowych, platform i usług oraz narzędzi badawczych. Wszystkie publikacje można bezpłatnie pobrać z repozytorium Zenodo.

Od stycznia do czerwca 2018 roku konsorcjum OPERAS – Open Access in European Research Area Through Scholarly Communication, działające na rzecz rozwoju i promocji otwartego dostępu (Open Access) do publikacji naukowych zwłaszcza w dziedzinie humanistyki i nauk społecznych, realizowało projekt OPERAS-D, finansowany ze środków Horyzont 2020. Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN jako członek grupy zarządzającej konsorcjum brało udział w pracach w ramach projektu.

Celem OPERAS-D było określenie zadań stojących przed konsorcjum, m.in. w zakresie nowych rozwiązań naukowych i technicznych w otwartej nauce (Open Science) oferowanych przez OPERAS, oraz opracowanie sposobów ich realizacji. Tak zdefiniowane cele konsorcjum będzie realizować w kolejnych latach, pracując nad ułatwianiem wprowadzania otwartego dostępu do prac naukowych w europejskim obszarze badawczym.

Wynikiem prac siedmiu działających w ramach projektu OPERAS-D grup roboczych jest publikacja następujących raportów tematycznych:

  1. Rzecznictwo – wyzwania związane z wprowadzaniem wolnego dostępu do publikacji naukowych, a także sposoby rozwiązywania problemów w tym zakresie (https://zenodo.org/record/1324036);
  2. Najlepsze praktyki – najlepsze praktyki wydawnicze dla środowisk akademickich, ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów jak: umowy wydawnicze, proces recenzowania, wykorzystanie licencji Open Access, rozpowszechnianie publikacji (coming soon);
  3. Standardy – kluczowe m.in. dla cyfrowych infrastruktur badawczych aspekty techniczne wolnego dostępu do akademickich publikacji naukowych (https://zenodo.org/record/1324066);
  4. Wielojęzyczność – kwestia wsparcia dla naukowców chcących publikować nie tylko w języku angielskim, ale także we własnych językach narodowych, oraz wyzwań, które niesie ze sobą wielojęzyczność w nauce (https://zenodo.org/record/1324026);
  5. Modele biznesowe – modele biznesowe dla wydawców akademickich udostępniających publikacje w otwartym dostępie lub planujących jego wdrożenie (https://zenodo.org/record/1323708);
  6. Platformy i usługi – projekt infrastruktury ułatwiającej otwartą komunikację naukową (https://zenodo.org/record/1324059);
  7. Narzędzia badawcze – zagadnienia infrastruktury wspierającej otwartą komunikację naukową w naukach społecznych i humanistyce z wykorzystaniem najnowszych narzędzi badawczych (https://zenodo.org/record/1324059).

Szczegółowe informacje na temat raportów znajdują się na stronie: https://operas.hypotheses.org/2136.

Raporty zostały zaprezentowane publicznie po raz pierwszy podczas pierwszej konferencji zorganizowanej przez OPERAS: Open Scholarly Communication in Europe. Addressing the Coordination Challenge.

Zobacz także

27.07.2020

Pomóż OPERAS poznać czasopisma i platformy otwartego dostępu, które są bezpłatne dla czytelników i autorów

Zapraszamy Państwa do wypełnienia ankiety poświęconej czasopismom open access funkcjonującym w tzw. “modelu diamentowym”, tj. niepobierających opłat ani od czytelników ani od autorów. Ponadto, rozpoczynamy działania mające na celu stworzenie listy czasopism diamentowych, które nie są jeszcze uwzględnione w głównych bazach danych, takich jak DOAJ.

17.02.2020

Kilka słów o... projekcie „Polonistyka otwarta”

Projekt „Polonistyka otwarta”, realizowany przy Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, jest już na półmetku. Jego głównym założeniem było promowanie polskiej kultury wśród obcokrajowców, ale realizowane w jego ramach webinaria zyskały znacznie szersze grono odbiorców i sympatyków. Zapraszamy Państwa do lektury krótkiego wywiadu z kierującą projektem dr Agnieszką Jasińską i do udziału w webinariach przez cały bieżący rok akademicki.

05.04.2020

Literatura, kultura i edukacja online – przegląd zasobów i możliwości

Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które weszło w życie 26 marca, wprowadzono ograniczenie działania uczelni do 10 kwietnia 2020 r. (ograniczenie zostało następnie przedłużone do 26 kwietnia). Rozporządzenie ustanawia również obowiązek zajęć online, niezależnie od tego, czy zostało to przewidziane w programie kształcenia. Także sprawdzenie efektów uczenia się może odbywać się z użyciem narzędzi informatycznych, poza siedzibą uczelni. Co ważne, przygotowane materiały online będą mogły być wykorzystywane do 30 września 2020 roku.

28.03.2018

Kursy na Saint Xavier University w Chicago

Saint Xavier University w Chicago oferuje wykłady z kultury polskiej (Polish Culture) prowadzone w języku angielskim przez profesora Alexa Kurczabę oraz kursy literatury polskiej w tłumaczeniu angielskim (Masterpieces of Polish Literature, Polish Short Story) prowadzone przez profesora Alxa Kurczabę oraz dr Annę Gąsienicę Byrcyn.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.