Artykuł / wywiad
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą edukacyjną Instytutu Badań Literackich PAN
Instytut Badań Literackich PAN jest jedną z najstarszych placówek Polskiej Akademii Nauk, jednocześnie należy do grona najlepszych jednostek naukowych, posiadających najwyższą kategorię A+. Jest także w elitarnej grupie polskich instytutów naukowych wyróżnionych przez Komisję Europejską znakiem „HR Excellence in Research”.
To tutaj ukazują się renomowane czasopisma, poświęcone historii i teorii literatury oraz publikacje najwybitniejszych badaczy historii literatury, edytorstwa, badań kulturowych i in. Zarówno w pracy badawczej, jak i w ramach ścieżek edukacyjnych IBL PAN łączy dbałość o ochronę dziedzictwa kulturowego i utrzymanie tożsamości naukowej z otwartością na nowe perspektywy i podejście interdyscyplinarne.
Istotnym element działalności Instytutu jest dbałość o związek procesu badawczego z edukacją humanistyczną. Obejmuje ona nadawanie stopni naukowych, kształcenie doktorantów, prowadzenie Olimpiady Literatury i Języka Polskiego a także działalność Studiów Podyplomowych i Kursów (SPiK).
Zajęcia w ramach SPiK odbywają się w formule online lub w gmachu Pałacu Staszica w Warszawie.
Studia podyplomowe:
„Glottodydaktyka. Nauczanie Języka Polskiego jako obcego” (brak wolnych miejsc w edycji 2021/2022)
Zarządzanie Kulturą (edycja 2021/2022 w formule online, ostatnie wolne miejsca!).
„Gender Studies”
Studia Polsko-Żydowskie przy IBL PAN
Kursy:
Kurs Retoryki Praktycznej (tryb stacjonarny, ostatnie wolne miejsca!)
Kurs Poprawnej Polszczyzny (edycja 2021/2022 w formule online, trwa nabór)
Kurs praktyczny „Pisanie jako proces” (tryb stacjonarny, trwa nabór w ramach I edycji)
Warsztat pisania scenariusza i dramatu – kursy dla grupy podstawowej oraz grupy II stopnia (trwa nabór).
Kurs Kreatywnego Pisania (brak wolnych miejsc w edycji 2021/2022)
Aktualnie trwa nabór na Studiach Podyplomowych z Zarządzania Kulturą oraz na poniższych kursach:
Kurs Retoryki Praktycznej adresowany jest do wszystkich, którzy chcą posiąść lub udoskonalić takie umiejętności, jak: przemawianie publiczne, rozwiązywanie sporów, precyzyjne wyrażanie myśli, posługiwanie się mową ciała, opanowywanie stresu podczas wystąpień, prowadzenie debat, a także do osób, które chcą nabyć lub uzupełnić wiadomości z zakresu historii retoryki i praktyk retorycznych.
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny, prowadzą je specjaliści z różnych dziedzin humanistyki i nauk społecznych, teoretycy i praktycy, wykładowcy uniwersyteccy, dziennikarze, publicyści, psychologowie, aktorzy.
Kierownik kursu: prof. dr hab. Joanna Partyka
Kurs Poprawnej Polszczyzny adresowany jest do osób, które chcą porozumiewać się poprawnie i sprawnie w rodzimym języku. Na zajęciach nacisk położony jest na ćwiczenia praktyczne, by przede wszystkim umożliwić słuchaczom ocenę ich indywidualnych kompetencji językowych. Kształcone są m.in. umiejętność posługiwania się figurami stylistycznymi, budowania poprawnych logicznie sądów, dostrzegania strategii komunikacyjnych przyjętych w tekście prasowym, zdolność wykrycia stosowanych w dyskursie publicznym (zwłaszcza w publicystyce politycznej i reklamie) mechanizmów manipulacji odbiorcą. Kurs ma też za zadanie poszerzyć w pewnym zakresie teoretyczną wiedzę o języku.
Kierownik kursu: dr Andrzej Lesiakowski
Pisanie jako proces. Kurs praktyczny przeznaczony jest dla osób chcących pokonać swoje pisarskie ograniczenia. Opiera się on na autorskiej metodzie, w której kluczową rolę odgrywa zmysłowe, organiczne postrzeganie procesu twórczego.
Co znaczy pisać? Kim jest osoba pisząca i jaką relację wytwarza z tekstem? Czym jest sam tekst? W ramach kursu uczestnicy spróbują odpowiedzieć sobie na powyższe pytania. Pozwolą one nie tylko pojąć praktykę pisarską w nowy, organiczny sposób, ale i lepiej rozpoznać samego siebie w procesie twórczym. Na tak zbudowanej podstawie uruchomiony zostanie zestaw praktycznych narzędzi, które pozwolą niwelować najczęstsze ograniczenia i blokady utrudniające pracę pisarską.
Kierownik kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska
Autor programu i prowadzący: Mateusz Marczewski
Warsztat Pisania scenariusza i dramatu to kurs, którego celem jest napisanie przez uczestników scenariusza filmu, serialu, słuchowiska lub dramatu scenicznego, które mają szansę realizacji. Warsztaty rozpoczynają się od poszukiwania inspiracji do twórczego pisania. Po wstępnej selekcji pomysłów realizowana jest praca nad ich rozwojem. Działania skupiają się na poszukiwaniu interesującego bohatera, wyróżnieniu wątków, a następnie na pracy nad strukturą dramatyczną tekstu. Uczestnicy przyglądają się technice budowania scen, potem sekwencji, aby ostatecznie stworzyć solidną konstrukcję dla treści.
Kierownik kursu: prof. dr hab. Anna Nasiłowska
Prowadzący zajęcia:
Magdalena Wleklik – scenariusz
Tomasz Man – dramat
Warsztat Pisania scenariusza i dramatu - kontynuacja
Na kurs mogą zapisać się absolwenci kursu podstawowego a także osoby, które go nie ukończyły, ale mają gotowy projekt (przynajmniej w zarysach), nad którym będą mogły pracować w czasie trwania kursu.
Studia podyplomowe Zarządzanie Kulturą
Podyplomowe Studia Zarządzanie Kulturą, cieszące się w Instytucie Badań Literackich PAN długą już tradycją, mają charakter doskonalący. Ich celem jest wykształcenie menedżerów kultury, przygotowanych do zarządzania instytucjami oraz projektami kultury w gospodarce wolnorynkowej, ale przy zachowaniu istotnego mecenatu państwa w kulturze.
Obszary wiedzy:
- Zarządzanie
- Polityka kulturalna państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Dyplomacja kulturalna. Wprowadzenie do protokołu dyplomatycznego. Etykieta w pracy menedżera kultury
- Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym. Turystyka kulturowa
- E-komunikacja marketingowa
- PR w zarządzaniu kryzysowym i budowanie relacji z mediami
- Prawo w praktyce menedżera kultury
- Funkcjonowanie kultury w polskim systemie finansów publicznych
- Pozyskiwanie środków na działalność kulturalną (warsztat)
- Fundusze UE i środki europejskie dla sektora kultury w Polsce
- Przemysły kultury (kreatywne) i organizacja imprez kulturalnych
- Budowanie zespołu. Praca z grupą / praca w grupie
- Autoprezentacja, budowanie wizerunku, instytucja rzecznika prasowego
Kierownik studiów: dr Magdalena Ślusarska
Szczegóły dotyczące rekrutacji znajdują się w opisie poszczególnych kierunków i kursów na stronie IBL PAN:
https://ibl.waw.pl/pl/edukacja/-studia-podyplomowe
https://ibl.waw.pl/pl/edukacja/kursy
Zapraszamy! Liczba miejsc ograniczona.
Informacje
Zobacz także
Bezpłatne kursy dla obywateli Ukrainy
Uniwersytet Rzeszowski zaprasza obywateli Ukrainy do udziału w projekcie umożliwiającym podniesienie poziomu kompetencji podstawowych, w tym posługiwania się językiem polskim.
Program dla studentów polonistyki i studiów polskich − wywiad z Kamilą Dębińską, Kierownikiem Pionu Języka Polskiego NAWA
Program Polonista realizuje jedno z zadań NAWA, polegające na upowszechnianiu języka polskiego w świecie. Jest adresowany do studentów zagranicznych uczelni, którzy studiują polonistykę (filologię polską) lub są studentami studiów polskich czy polonoznawczych, realizowanych w ramach slawistyk i są zainteresowani rozwijaniem wiedzy z zakresu języka i kultury polskiej. NAWA oferuje stypendium na semestralne lub dwusemestralne studia polonistyczne na wybranej uczelni w Polsce. Program Polonista uwzględniając specyfikę i różnorodność tzw. studiów polskich w zagranicznych ośrodkach akademickich daje beneficjentom możliwość zindywidualizowanego toku studiów, dostosowanego do ich naukowych zainteresowań i potrzeb.
Studiowanie polonistyki sposobem na życie. Rozmowa z Elżbietą Miedzianowską
Elżbieta Miedzianowska po latach intensywnej pracy zawodowej w 2022 roku obroniła licencjat na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Zgodziła się nam opowiedzieć, dlaczego zdecydowała się na studia polonistyczne, co o nich myśli, jakie wiąże z nimi plany.
,,Mozaika faktów. Reportaże literackie”, czyli twórczość pisarska studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego
„Mozaika faktów” to zbiór reportaży, których autorami są m.in. studenci polonistyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Dzieła te są rezultatem kursu kreatywnego pisania reportażu literackiego.