Wydarzenie
Dydaktyka polonistyczna i jej nauki
Przedmiot: „język polski” jest składnikiem kształcenia na wszystkich poziomach – od edukacji wczesnoszkolnej po uniwersytet. Daje to polonistom wyjątkową szansę tworzenia w obrębie swojego przedmiotu wspólnoty wielu nauk. Nikt na lekcjach języka polskiego nie uczy wyłącznie wiedzy o języku i semantyce tekstu literackiego. Dzieje się tak między innymi dlatego, że sama literatura jest polem, na którym spotyka się większość tematów i problemów nurtujących człowieka, a zatem będących przedmiotem poznania naukowego. W dydaktyce literatury mieści się m.in. ekonomia (Lalka ), etyka (Makbet), historia (Ogniem i mieczem), edukacja (Ferdydurke) historia sztuki (Wesele), polityka (Antygona), pedagogika (Tajemniczy ogród), praktyki religijne (Dziady), prawo (Proces), psychologia (Sklepy cynamonowe), zdrowie i higiena (Dżuma), wiedza o mediach (ekranizacje) i inne nauki. Na języku polskim stajemy się na chwilę filozofami, prawnikami, pedagogami, religioznawcami, historykami, kulturoznawcami, biologami, ekonomistami…. Najczęściej intuicyjnie, mimowolnie, zdobywając na własną rękę wiedzę o innych naukach. Są tak blisko – na półkach bibliotek, w zasobach internetowych, w sąsiednich klasach, szkołach, wydziałach, instytutach, katedrach czy zakładach; a zarazem tak daleko, jak odległe są dziś od siebie dyscypliny ścisłe od humanistycznych. Całość wiedzy o człowieku i świecie, której nauczamy w szkołach, przypomina blachę ciasta, z której każda dyscyplina chce wykroić swój, możliwie największy kawałek. Podział na przedmioty i dyscypliny utrwala fałszywy obraz pokawałkowanego świata i człowieka.
Konferencja, na którą zapraszamy, ma być spotkaniem ponad murami dyscyplin. Swoje zaproszenie kierujemy do polonistów (dydaktyków akademickich i nauczycieli) oraz do przedstawicieli innych nauk. W trudnym czasie zmian systemowych chcemy poczuć się wspólnotą. Chcemy się wspierać i uczyć od siebie. W trakcie obrad i warsztatów będziemy szukać odpowiedzi na pytania:
- Jakie są niewykorzystane możliwości dydaktyki polonistycznej w zakresie korzystania z dorobku pozostałych nauk?
- Jak w sposób metodycznie świadomy, efektywny i odpowiedzialny korzystać z wiedzy poszczególnych nauk na lekcjach języka polskiego?
- Co dydaktyka polonistyczna może zaoferować dydaktyce innych nauk?
- Czy można pomyśleć o innych dyscyplinach jako o naukach pomocniczych dydaktyki literatury?
Mamy nadzieję, że te i inne pytania nurtują także Państwa. Liczymy na spotkanie.
Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami,
prof. Ewa Jaskóła, Kierownik Katedry Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej dr hab. Krystyna Koziołek, Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej
dr Justyna Hanna Budzik, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach
dr Magdalena Ochwat, Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej
Informacje praktyczne:
Terminy:
zgłoszenia (formularz w załączeniu): 31.05.2019
informacja o przyjęciu zgłoszenia: 15.06.2019
program konferencji: 1.09.2019
Warsztaty:
W trakcie trwania konferencji proponujemy Państwu także udział w warsztatach (3 warsztaty do wyboru) poświęconych interdyscyplinarnemu nauczaniu. Zapraszamy również na seans współczesnego polskiego filmu krótkometrażowego i spotkanie z twórcami.
Miejsce obrad i warsztatów:
Czekają na Państwa zawsze gościnne mury nowej siedziby Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach.
Budynek został doceniony m.in. w konkursie Property Design Awards 2019, nominowany do Nagrody Unii Europejskiej w konkursie architektury współczesnej im. Miesa van der Rohe. Jest laureatem Nagrody Architektonicznej Polityki 2018.
ul. Św. Pawła 3, Katowice
Opłaty:
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji, w tym zwłaszcza cateringu, przygotowania materiałów dla uczestników oraz publikacji pokonferencyjnej (której zgodnie z nowymi wytycznymi MNiSW przypisane zostanie 20 punktów), przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 400 PLN. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru tematów wystąpień, o czym uczestnicy konferencji zostaną poinformowani.
Zgłoszenia z referatem:
Kartę zgłoszeniową należy do 31 maja 2019 r. przesłać do organizatorów na adres mailowy: dydaktykapolonistyczna@us.edu.pl
Płatności
Płatności należy dokonać przelewem do końca września na konto:
Uniwersytet Śląski w Katowicach
ul. Bankowa 12
40-007 Katowice
74 1050 1214 1000 0007 0000 7909
z dopiskiem zawierającym hasło „Dydaktyka polonistyczna” oraz imię i nazwisko uczestnika.
W razie rezygnacji wpłata nie podlega zwrotowi.
Faktury dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz dotyczące sprzedaży zwolnionej od podatku VAT wystawia się tylko i wyłącznie na żądanie.
Zgłoszenia bez referatu:
Kartę zgłoszeniową należy do 31 maja 2019 r. przesłać do organizatorów na adres mailowy: dydaktykapolonistyczna@us.edu.pl
Informacje
Zobacz także
III Kongres Dydaktyki Polonistycznej
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego KUL oraz Miasto Lublin, Komitet Nauk o Literaturze Polskiej PAN, Towarzystwo Przyjaciół KUL i Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie zapraszają do udziału w III Kongresie Dydaktyki Polonistycznej, który odbędzie się w KUL w dniach 22-25 listopada 2017 r. Kongres będzie stanowił część obchodów 100-lecia KUL, a honorowy patronat nad nim objął Rektor KUL.
Uroczysty Kongres Polonistów i Bibliotekarzy
25 listopada w Warszawie odbędzie się "Uroczysty Kongresie Polonistów i Bibliotekarzy".
Potrzeby współczesnej dydaktyki akademickiej i dydaktyki przekładu
Katedra Lingwistyki Stosowanej i Translatoryki, Uniwersytet Gdański Katedra Pragmatyki Komunikacji i Akwizycji Języka, Uniwersytet Gdański Katedra Filologii Germańskiej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Zaproszenie do publikacji w czasopiśmie naukowym "Dydaktyka Polonistyczna"
Redakcja czasopisma naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego „Dydaktyka Polonistyczna” (poprzedni tytuł: „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka”) serdecznie zaprasza do współpracy dydaktyków, literaturoznawców, językoznawców oraz kulturoznawców – doświadczonych badaczy, doktorantów oraz nauczycieli