Wydarzenie
Filologia Polska. Roczniki Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego 2022
Przedmiotem refleksji zeszytu chcemy uczynić użytkowe świadectwa edukacji i jej literackie opisy. Istotą edukacji jest zmiana: przekazywanie nie tylko wiedzy i umiejętności, ale także wartości, postaw, idei i światopoglądów. Jesteśmy przekonani, że warunkuje ona rozwój osobniczy, cywilizacyjny i kulturowy kolejnych pokoleń, dlatego warto objąć ją naukową refleksją.
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy do publikacji w roczniku Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. [...]
Tematem przewodnim planowanego tomu pragniemy uczynić Językowe i literackie wymiary edukacji. Język jest jednym z narzędzi edukacji, ale także jej przedmiotem. Kształcenie językowe, zarówno w zakresie języka ojczystego, jak języków obcych, ma co najmniej dwa wymiary: poznawczy oraz wychowawczy. Wraz z nauką języka przyswajane są wzorce i modele zachowań społecznych, wiedza o kulturze i życiu członków konkretnej wspólnoty językowej. Czyni to z edukacji narzędzie kształtowania tożsamości.
Wielowymiarowość edukacji widoczna jest także w opisach literackich. Bliższym oglądem planujemy objąć wizerunek nauczyciela w literaturze pięknej i jej pograniczach (np. we wspomnieniach, autobiografiach, biografiach, listach, esejach, reportażach). Nie chcemy przy tym zatrzymywać się tylko nad dosłownym znaczeniem słowa nauczyciel, lecz obejmujemy nim wszystkich, którzy wskazując innym drogę, stali się dla nich mistrzami i przewodnikami.
Zdając sobie sprawę z mnogości zjawisk zachodzących na styku język–edukacja–literatura, proponujemy objęcie refleksją współczesnych oraz dawnych świadectw tworzenia i przekazywania wiedzy w systemie szkolnym i pozaszkolnym. Ich ogląd mógłby stać się punktem wyjścia do analiz następujących zagadnień:
1. Język jako narzędzie przekazywania wiedzy i kształtowania tożsamości w edukacji.
2. Dyskurs edukacyjny i dyskurs o edukacji oraz jego uwarunkowania: kontekstowe, gatunkowe, aksjologiczne i ideologiczne.
3. Edukacja językowa, literacka i kulturowa w zakresie języka polskiego jako ojczystego oraz obcego;
4. Uczenie (się) języków obcych w aspekcie komunikacyjnym, literackim, kulturowym.
5. Literacki i językowy wizerunek nauczyciela (także akademickiego) i mistrza.
6. Literacki i językowy obraz relacji w procesie edukacyjnym: uczeń – nauczyciel (mistrz); edukatorzy – rodzice, instytucje kultury – edukatorzy.
Zapraszamy również do wypełniania rubryk stałych („Regionalia”, „Varia”).
Szczegóły w serwisie internetowym „Filologii Polskiej” (w odpowiednich zakładkach).
ISSN 2450-3584, DOI 10.34768
NOWY SERWIS INTERNETOWY / NEW WEBSITE
DAWNY SERWIS (nadal aktywny) / PREVIOUS WEBSITE (still active)
Z niecierpliwością i zainteresowaniem czekamy na Państwa głos w proponowanym kształcie debaty naukowej – Sekretariat (kontakt)*.
REDAKCJA NAUKOWA
Irmina Kotlarska
Anastazja Seul
1. Na kompletne materiały do publikacji oczekujemy do końca listopada br.
2. Do końca października prosimy o zgłoszenie tekstu do publikacji wraz z imieniem i nazwiskiem autora (tu krótki biogram, 3-5 zdań w 3. os.), numerem ORCID, afiliacją, tytułem, streszczeniem po polsku i angielsku oraz słowami kluczowymi (3-5) we wspomnianych językach. W razie wątpliwości – kontakt (jw.).
Rocznik dostępny jest on-line w ramach open access.
Wydania internetowe – http://www.ifp.uz.zgora.pl/index.php/badania-naukowe/rocznik-naukowy-uz/83-wydania-internetowe.
Uprzejmie prosimy o respektowanie terminowości, co pozwoli zachować pożądaną systematyczność w ogłaszaniu kolejnych numerów rocznika.
Informacje
Zobacz także
Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i język wczesnej edukacji
W dniach 23-24 marca 2023 r. na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego odbędzie się V Ogólnopolska Konferencja Naukowa: Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i „język wczesnej edukacji” organizowana przez Katedrę Wczesnej Edukacji.
Polonistyka ku przyszłości – seminarium dla nauczycieli polonistów
28 listopada 2024 roku na Wydziale Filologicznym odbędzie się Seminarium dla nauczycieli polonistów POLONISTYKA KU PRZYSZŁOŚCI organizowane przez Instytut Filologii Polskiej i Logopedii UŁ we współpracy z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Świadectwa czasu minionego. Językowe i literackie kreacje przeszłości
Serdecznie zapraszamy do publikacji w roczniku Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Tematem przewodnim zeszytu, który — jak planujemy — ukaże się pod koniec 2019 roku, pragniemy uczynić formułę: Świadectwa czasu minionego. Językowe i literackie kreacje przeszłości. Drugą część tomu zamierzamy poświęcić twórczości Mikołaja Reja z okazji 450. rocznicy śmierci pisarza.
Wiedza o języku w kształceniu językowym / Ogólnopolska Konferencja Naukowa