Wydarzenie
Joseph Conrad, Kolonializm i Afryka - wykład prof. Roberta Hampsona
W swoim wykładzie profesor Hampson (University of London, Institute of English Studies) ) rozważy zaangażowanie Josepha Conrada w kolonializm w jego działalności literackiej związanej z Afryką. Chociaż w powszechnej świadomości pisarz kojarzony jest z tym kontynentem, jego wczesna literatura czerpała z jego doświadczeń zdobytych na Archipelagu Malajskim.
Pierwsi recenzenci jego prac, opisywali go jako „anektującego” archipelag dla literatury angielskiej, ale, jak pokaże Hampson, jego obraz holenderskiego i hiszpańskiego kolonializmu (a także interwencji brytyjskich) jest bardziej przychylny rdzennym mieszkańcom, niż by to mogło by się wydawać. Stanowi to kontekst dla literackiego zaangażowania Conrada w sprawy Afryki, na którym skupi się wykład. Kiedy „Jądro ciemności” zostało opublikowane, ówcześni recenzenci dostrzegli w nim krytykę przejęcia Konga przez króla Belgii Leopolda. Hampson omówi rolę Leopolda w Kongu, ale pokaże również, w jaki sposób „Jądro ciemności” (oraz inne afrykańskie opowiadanie Conrada, “Placówka postępu“) rozszerza swoją krytykę poza konkretny przypadek Konga, na retorykę „misji cywilizacyjnej”, która towarzyszyła również innym kolonializmom.
Robert Hampson jest pracownikiem naukowym w Institute for English Studies i emerytowanym profesorem Royal Holloway, University of London. Jest autorem trzech monografii: Joseph Conrad: Betrayal and Identity; Cross-Cultural Encounters in Conrad’s Malay Fiction; oraz Conrad’s Secrets, która zdobyła nagrodę im. Adama Gillona przyznawaną przez Joseph Conrad Society of America. Współredagował Conrad and Theory z Andrew Gibsonem oraz Conrad and Language z Katherine Isabel Baxter, a ostatnio opublikował biografię krytyczną Joseph Conrad w wydawnictwie Reaktion Books. Josepha Conrada (UK) oraz laureatem nagrody Ian P. Watt Award for Excellence przyznawanej przez Joseph Conrad Society of America.
Wykład zostanie przeprowadzony w języku angielskim.
Spotkanie Zoom (20 kwietnia, 06:15 PM czasu Londyn )
https://us02web.zoom.us/j/82061573209?pwd=eTRaTFVaNC80VFI2azkvSXorWlQ2QT09
Informacje
Zobacz także
Literatura i rzeczywistości. 11 edycja Festiwalu Conrada
Wedle słów Organizatorów „zamysł kryjący się za programem tegorocznej edycji Festiwalu Conrada można wytłumaczyć za pomocą dwóch zdań stanowiących skrajne punkty osi, po której będziemy się poruszać w trakcie październikowych dyskusji: >Mamy różne poglądy na rzeczywistość<. >Istnieje wiele rzeczywistości<”.
Allen Kuharski, Richard Lowe: The Digital Archiving of Performance Data: The Case of Witold Gombrowicz / Otwarte zebranie Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN
Cultures of Dissent in Eastern Europe (1945-1989): Research Approaches in the Digital Humanities
This 7-day seminar in digital humanities research methods is designed to expose a new generation of scholars in Cold War history and culture to methods of analysis and discovery involving computational techniques. Designed and run by NEP4DISSENT (New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent), COST Action 16213, the inspiration for the course is built around the transfer of knowledge from technologists and data scientists to humanists.
Vladimir Nabokov and the Fictions of Memory
Almost 40 years after Nabokov's death his texts continue to function as literary Fabergé eggs in which scholars keep finding hidden surprises and previously overlooked details. As Nabokov wrote in Conclusive Evidence, "the unravelling of a riddle is the purest and most basic act of the human mind." However, readers and critics are divided on the issue of whether Nabokov is a postmodern riddle-maker enjoying the game itself without enabling the player to reach the ultimate solution, or whether the riddles are solvable by a reader astute enough to follow all the sophisticated patterns and allusions which point to Nabokov's metaphysical convictions.