Wydarzenie
Korzyści z Ingardena. O inspiracjach ingardenowskich w polskiej humanistyce / debata filozoficzna online
W debacie wezmą udział: prof. Danuta Ulicka, polska literaturoznawczyni, specjalistka w zakresie teorii literatury i poetyki, kierowniczka Zakładu Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich w Instytucie Literatury Polskiej UW, prof. Sebastian Kołodziejczyk, filozof, kierownik Zakładu Ontologii Instytutu Filozofii UJ, moderator – Aleksander Temkin.
Debat będzie dostępna za pośrednictwem linków:
https://www.facebook.com/zamek.krolewski.warszawa
https://www.zamek-krolewski.pl/edukacja/wyklady/debata-filozoficzna-korzysci-z-ingardena
Roman Ingarden jest niewątpliwie klasykiem polskiej filozofii i figurą ojcowską dla całej fenomenologicznej szkoły myślenia w polskiej humanistyce. Z pracowni Ingardena wywodzi się m.in Karol Wojtyła, Józef Tischner, Władysław Stróżewski. Co dzisiaj robić z Ingardenem? Jak go używać? Filozofia światowa rozwija się dzięki regularnym ojcobójstwom, przezwyciężaniu klasyków. Czy Ingardena warto przezwyciężać? Czy zapasy z myślą Ingardena mogą dziś jeszcze ożywiać polską humanistykę?
Ingarden jak żaden inny polski filozof znajdował się w centrum europejskiej filozofii. Związany był z Husserlem, korespondował z Edith Stein, znał się z Heideggerem. Przyswajał Polsce na bieżąco najnowocześniejszą i najbardziej zaawansowaną zachodnią myśl filozoficzną i podjął gigantyczny wysiłek organizacyjny któremu polska instytucjonalna filozofia niezwykle dużo zawdzięcza.
Ingarden tworzy myśl systematyczną, filozofię akademicką, filozofię mocno profesorską. Profesorskość to cecha zwykle odcinająca filozofię od wpływu na szerszą kulturę. A jednak nie z takim przypadkiem mamy do czynienia. Prace Ingardena, pomimo ich technicznego charakteru po dziś dzień są ważne dla literaturoznawców, historyków sztuki, historyków.
Wielu uczniów Ingardena podkreślało, że był on nauczycielem rzetelności, myślenia rzetelnego, myślenia po kolei. Porozmawiamy z prof. Danutą Ulicką i prof. Sebastianem Kołodziejczykiem o tym jakie warstwy można wyróżnić w myśli Ingardena. Czy był on tylko i przede wszystkim nauczycielem rzetelności, czy również i przede wszystkim był nauczycielem filozoficznego doświadczenia? I czy Ingarden zamroził polską filozofię, czy nadał jej konieczny rygor?
Informacje
Zobacz także
Edward Abramowski (1868-1918). W stulecie śmierci
Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego zapraszają do udziału w ogólnopolskiej, interdyscyplinarnej konferencji naukowej poświęconej postaci i myśli Edwarda Abramowskiego.
Debata z cyklu "Colloquia Erasmiana"
Serdecznie zapraszamy na debatę wokół książki dr hab. Karoliny Wigury „Wynalazek nowoczesnego serca. Filozoficzne źródła współczesnego myślenia o emocjach” (Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2019)
„Kiedyś nadejdzie, być może, wiek deleuzjański…” Literatura, materializm historyczny, noologia i ontologia w myśli Gilles’a Deleuze’a
Organizatorzy:
Kim będziemy po Covidzie? Filozoficzne interpretacje konsekwencji pandemii / debata filozoficzna
W debacie wezmą udział: prof. Andrzej Leder, kierownik Zespołu Filozofii Kultury Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, prof. Monika Kostera, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, dr Maria Libura, kierownik Zakładu Dydaktyki i Symulacji Medycznej Collegium Medicum Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Aleksander Temkin (moderator).