Wydarzenie
Miejsca - miejsca puste - przestrzeń w piosence / konferencja
Biblioteka Raczyńskich oraz Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza mają zaszczyt zaprosić na konferencję "Miejsca - miejsca puste - przestrzeń w piosence", która odbędzie się w ramach festiwalu Frazy, w dniach 25-26 listopada 2019 roku.
„Musi być przestrzeń w muzyce i wierszu / Muszą być miejsca puste na wybrzmienia” napisał przed laty Jacek Kaczmarski w pięknym Traktacie o przestrzeni. Zainspirowani słowami Poety chcielibyśmy zaprosić Państwa do namysłu nad problematyką, którą uruchamia przytoczony cytat. Trzymając się ściśle intencji zawartej w tekście pytamy w pierwszej kolejności o milczenie, ciszę, pauzę, niedopowiedzenie, a więc przestrzeń rozumianą jako tytułowe „miejsce puste". Pragniemy z Państwa udziałem sprawdzić, czy piosenka - współczesna i dawniejsza - wykorzystuje potencjał, który tkwi w tak realizowanej subtelności, czy i w jaki sposób autorzy uruchamiają możliwości formalne, które w muzyce i poezji pełnią tak istotną rolę. Dopuszczamy też rozumienie „miejsc pustych” (i pojęć synonimicznych) jako piosenkowego tematu, który pozwala opisywać świat postrzegany przez pryzmat braku, przestrzennego niespełnienia. Po trzecie zaś zachęcamy do namysłu nad szeroko rozumianą kategorią przestrzeni w tekstach piosenek - pytamy o to, czy potrafimy wyodrębnić jakieś miejsca szczególnie preferowane przez artystów lub może wyjątkowe, ukazane tylko dzięki indywidualnej, niepowtarzalnej ekspresji. Czy da się uchwycić w naukowym dyskursie sposoby ich prezentacji, pełnione funkcje, charakterystyczne cechy? Podobnie jak w przypadku literatury interesuje nas przede wszystkim przestrzeń znacząca, która nadaje lub pozwala eksponować sensy i znaczenia. Wierzymy, że wspólnie z Państwem odbędziemy niepowtarzalną podróż, dzięki której poznamy wiele ciekawych i dotychczas nieodkrytych piosenkowych miejsc.
Uczestnikom konferencji proponujemy namysł nad interpretacjami konkretnych utworów, które uznają Państwo za istotne z punktu widzenia zaproponowanej problematyki. Refleksja może obejmować także szersze spojrzenie, uwzględniające wybrane cykle piosenek bądź twórczość wybranych autorów, którą można odbierać jako spójną propozycję artystyczną. Już sam dobór materiału może być dla nas wszystkich ciekawą informacją, dlatego liczymy na odważne, ale też osobiste propozycje, które pozwolą zbudować możliwie pełny obraz proponowanej tematyki.
Zaproszeni goście nie wnoszą opłaty konferencyjnej. Organizatorzy nie zwracają kosztów podróży, nie finansują także noclegów uczestnikom konferencji, służą natomiast pomocą przy rezerwacji hotelu po preferencyjnych cenach, wynegocjowanych na czas organizacji festiwalu. W dniach 25-26 listopada 2019 roku oferujemy uczestnikom obiady w formie cateringu oraz zapraszamy na wydarzenia festiwalu Frazy. Materialnym owocem naszych obrad będzie recenzowany tom pokonferencyjny. Autorom opublikowanych tekstów Biblioteka Raczyńskich wypłaci honorarium (umowa o dzieło).
Prosimy o przesłanie deklaracji udziału w konferencji do 15 października 2019 roku na adres sekretarza konferencji dr Alicji Przybyszewskiej: festiwalfrazy@bracz.edu.pl. Prosimy o załączenie kilkuzdaniowych abstraktów wystąpień, które umożliwią nam przygotowanie ostatecznego programu konferencji.
Łączymy wyrazy poważania i serdecznie pozdrawiamy, raz jeszcze zapraszając do udziału w konferencji.
Dyrektor Artystyczny Festiwalu Frazy dr hab. Krzysztof Gajda
Dyrektor Biblioteki Raczyńskich Anna Gruszecka
Informacje
Zobacz także
Polska piosenka literacka XX wieku / ogólnopolska studencko-doktorancka konferencja naukowa
Koło Naukowe Historii Literatury Polskiej XX Wieku UJ ma przyjemność zaprosić na ogólnopolską studencko-doktorancką konferencję naukową „Polska piosenka literacka XX wieku”. Temat ten zyskuje w ostatnich latach coraz więcej naukowych opracowań, ale wciąż pozostaje na uboczu badań – stąd pomysł na tę konferencję. Jego wyjątkowość łączy się z samym charakterem piosenki jako formy ekspresji łączącej tekst i muzykę, a przez to szerzej obecną w świadomości odbiorców.
Pieśń i piosenka religijna w ujęciu lingwistycznym, teologicznym i artystycznym / interdyscyplinarna konferencja naukowa
Zespół Języka Religijnego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, Instytut Liturgiczny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Zakład Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego i Onomastyki Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu serdecznie zapraszają do udziału w interdyscyplinarnej konferencji naukowej zatytułowanej: Pieśń i piosenka religijna w ujęciu lingwistycznym, teologicznym i artystycznym, która odbędzie się w Wambierzycach (Kotlina Kłodzka) w dniach 24-26 września 2019 roku.
Festiwal Miłosza 2023
Hasło edycji Festiwalu Miłosza 2023 Piosenki o końcu świata nawiązuje do utworu Czesława Miłosza pod (prawie) tym samym tytułem. Tytułowa piosenka w haśle festiwalu uległa zwielokrotnieniu – nie tylko dlatego, że – podobnie jak noblista – przedstawiamy różne perspektywy, od tej nieludzkiej poprzez codzienną, indywidualną, lokalną i ponadnarodową, ale też z uwagi na to, że wstrząsające doniesienia i ostrzeżenia o katastrofie, wyczerpaniu, policzonych dniach planety i demokracji docierają do nas nieustannie, a ich mnogość przeradza się nieraz w kakofonię, która zamiast grozy powoduje zmęczenie i znieczulenie. Jaka w tym wszystkim jest rola poezji? Czy zadaniem poetki jest odnalezienie takiego języka, który wyrwie nas z torów przyzwyczajeń i z mocą uświadomi skalę zniszczenia? Czy godzi się pisać wiersze w sytuacji wojny i przemocy? Czy można pisać o tym – i czy można pisać o czymś innym? Czy mimo rozczarowania wciąż jeszcze – by odwołać się do innego ważnego patrona tegorocznej edycji – należy próbować opiewać okaleczony świat? Czy próby przekroczenia antropocentrycznego paradygmatu i przyjmowania perspektywy pozaludzkiej są czymś więcej, niż tylko efektywnym zabiegiem estetycznym? Czy idea republiki poezji, w której głosy artystek i artystów, tłumaczy i tłumaczek przemawiają wieloma językami nie w kakofonii, lecz w polifonicznym dialogu, uległa ostatecznej kompromitacji, czy wręcz przeciwnie jest donioślejsza niż kiedykolwiek wcześniej? (z informacji Organizatorów)
Stanisław Vincenz – Czarnohora: miejsce i nie-miejsce
W pięćdziesiątą rocznicę śmierci Stanisława Vincenza mamy zaszczyt zaprosić Państwa na konferencję naukową poświęconą refleksji nad życiem, twórczością i oddziaływaniem społecznym i kulturowym autora cyklu Na wysokiej połoninie.