Wydarzenie
Wykład prof. dr hab. Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany (UAM): Literatura (p)o Zagładzie - perspektywa dziecięca, młodzieżowa, zwierzęca, roślinna
---------
Katarzyna Kuczyńska-Koschany – profesor nauk humanistycznych, polonistka, komparatystka, eseistka, prozaiczka. Zajmuje się poezją i jej interpretacją, recepcją poetów niemieckiego i francuskiego kręgu językowego w Polsce, kulturą oraz Zagładą Żydów polskich i niemieckich, synapsami poezji i plastyki. Autorka książek: Rilke poetów polskich, Rycerz i Śmierć. O „Elegiach duinejskich” Rainera Marii Rilkego, Interlinie w ciemności. Jednak interpretacja, „Все поэты жиды“. Antytotalitarne gesty poetyckie i kreacyjne wobec Zagłady oraz innych doświadczeń granicznych, Skąd się bierze lekcja polskiego? Scenariusze, pomysły, konteksty, tomu prozy Zielony promień; współautorka podręcznika Staropolskie korzenie współczesności. Współpracuje z czasopismem „Polonistyka. Innowacje”, należy do Rady Programowej „Miasteczka Poznań” i Rady Naukowej „Narracji o Zagładzie”. Członkini Zespołu Badań nad Literaturą Zagłady IBL PAN, Komitetu Nauk o Literaturze PAN, Otwartej Rzeczpospolitej, Klubu Przyjaciół Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Komisji ds. przeciwdziałania dyskryminacji przy Rektorze UAM.
Informacje
Zobacz także
Spotkanie z Katarzyną Kuczyńską-Koschany nt. książki "Skąd się bierze lekcja polskiego?"
Oddział Łódzki Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza oraz Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu UŁ mają przyjemność zaprosić na spotkanie z Katarzyną Kuczyńską-Koschany, dr hab. prof. UAM w Poznaniu, poświęcone jej książce Skąd się bierze lekcja polskiego? Scenariusze, lektury, interpretacje. Rozmowę z Autorką poprowadzi dr Anita Jarzyna.
Wieczór poezji: „Łania w styczniu” K. Kuczyńskiej-Koschany i „Wiemy już wiemy” M. Krajewskiego
Atelier WIMAR Stowarzyszenie Łazęga Poznańska zaprasza na wieczór autorski prof. dr hab. Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany (Zakład Badań nad Tradycją Europejską UAM) i Macieja Krajewskiego wokół tomików poetyckich „Łania w styczniu” i „Wiemy już wiemy”, które Autorce i Autorowi wydają się współbrzmiące i pokrewne.
Prof. dr hab. Katarzyna Kuczyńska-Koschany: Mitologia grecka i Biblia jako źródła kultury śródziemnomorskiej - na przykładzie interpretacji wybranych utworów Jorge Luisa Borgesa i Zbigniewa Herberta. Apokryf i renarracja mitu / Z cyklu "Wykłady dla maturzystów"
Instytut Filologii Polskiej UAM przygotował serię wykładów powtórkowych do matury z języka polskiego. Sesje prowadzone są przez pracowników naukowych Instytutu. Wykłady udostępniane są na Facebooku.
Tadeusz Różewicz o zagładzie i wykluczeniu / warsztaty
Tadeusz Różewicz nie jest poetą, który kojarzy się z Zagładą Żydów. Nie mówił o niej wprost, ale kilka tekstów, które poświęcił temu tematowi, daje do myślenia. Pójdziemy tym śladem. Zapytamy, co według Różewicza oznacza w Polsce nazwanie kogoś „Żydem”. Zastanowimy się nad opisem wykluczenia w opowiadaniu Gałąź (zachęcam do lektury przed naszym spotkaniem!) oraz nad jego konsekwencjami dla poezji. Wrócimy do wiersza Warkoczyk, który pewnie wszyscy pamiętamy ze szkoły. Na koniec zastanowimy się nad sytuacją polskiego pisarza żydowskiego pochodzenia w autobiograficznej prozie Drewniany karabin.