- z
- 6
Promowane
Współczesny "jedwabny szlak" do języka i kultury polskiej w Chinach
Literaturoznawstwo Instytut Badań Literackich PAN | Uniwersytet Studiów Międzynarodowych JilinProjekt w ramach programu Promocja Języka Polskiego NAWA realizują wspólnie Zespół Literatura a Glottodydaktyka IBL PAN (Lider) i Jilin International Studies University (JISU) w Changchun (Partner).
Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata
Literaturoznawstwo Instytut Badań Literackich PANKonsekwencje psychologiczne i społeczne problemów współczesnego świata, w tym pandemii Covid-19 i wojen, wpłynęły na kształtowanie nowego podejścia do jednostki, mierzącej się z poczuciem społecznej izolacji, wykluczenia i osamotnienia, w świecie niejasnym, niezrozumiałym, wymagającym nadawania znaczeń na nowo. Na samotność szczególnie narażone są osoby starsze i niepełnosprawne, ale także osoby młode. Towarzyszy temu wzrost świadomości ekologicznej i kształtowanie nowego podejścia wobec przyrody (jak chociażby wobec katastrofy ekologicznej na Odrze w 2022 roku), a także głębszy namysł nad usuwaniem barier technologicznych i architektonicznych. Wykorzystanie dostępnego zaplecza badawczego humanistów oraz rozpoznań już przez nich dokonanych pozwala szukać odpowiedzi na te problemy współczesności w skoncentrowaniu się na podmiotowości i indywidualności człowieka, na odzyskaniu więzi, kontaktów międzyludzkich i poczucia tożsamości oraz na poszanowaniu zasad otwartości (open access), dostępności (accessibility) i inkluzywności w otaczającym świecie.
Ostatnio dodane
Pamięć przyszłości. Nowe podejście do problematyki przyszłości w badaniach nad pamięcią
Instytut Badań Literackich PANCo wpływa na nasze postrzeganie rzeczywistości? Co jest najważniejsze dla procesów budowania zbiorowej tożsamości: pamięć przeszłości, przeświadczenia na temat teraźniejszości, czy wyobrażenia przyszłości? A może istnieje korelacja między tym, jak pamiętamy przeszłość, wyobrażamy sobie przyszłość i oceniamy teraźniejszość? Może przyszłość (i przeszłe wyobrażenia jej dotyczące) może być pamiętana? Dlaczego często lepiej pamiętamy to, co „mogło się stać” od tego, co rzeczywiście się wydarzyło? Czy możemy używać dystopijnych lub utopijnych wyobrażeń dotyczących przyszłości jako impulsu do zbudowania lepszej, zbiorowej przyszłości? Wszystkie te pytania są ważne dla tego projektu, który skupia się na wyjaśnieniu kwestii czy przyszłość może być pamiętana, a także stawia tezę, że jesteśmy teraz o wiele bardziej skupieni na przyszłości, niż na przeszłości lub teraźniejszości.
Cyfrowy słownik biobibliograficzny "Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku"
Literaturoznawstwo Instytut Badań Literackich PANCyfrowy słownik biobibliograficzny Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku to projekt naukowy realizowany w Pracowni Dokumentacji Literatury Współczesnej Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk od 2018 roku. Zawiera hasła około 2300 autorów, którzy rozwinęli działalność po 1918 r. w kraju i na emigracji: poetów, prozaików, dramatopisarzy, krytyków literackich i teatralnych, eseistów, reportażystów, tłumaczy, a także historyków i teoretyków literatury.
Język, tożsamość, kultura - polski level up
Literaturoznawstwo Instytut Badań Literackich PAN | Polski Uniwersytet na Obczyźnie w LondynieProjekt jest realizowany w ramach programu Promocja Języka Polskiego NAWA przez IBL PAN wraz z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie - Zakładem Nauczania Języka i Kultury Polskiej.
Gościnność w literaturze – gościnność literatury
Instytut Badań Literackich PAN | Katolicki Uniwersytet LubelskiW dniach 3–5 czerwca 2024 w Kazimierzu nad Wisłą odbyła się kolejna konferencja z cyklu, “Kolokwia Staropolskie”, którego tradycja liczy już 30 lat. Spotkanie zorganizowane zostało przez Pracownię Literatury Renesansu i Baroku Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk oraz Katedrę Historii i Literatury Staropolskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Tym razem tematem obrad była staropolska gościnność.
Warszawa i Ryga w piosence na lekcjach języka polskiego jako obcego
Literaturoznawstwo Centrum Bohemistyki i Polonistyki, Uniwersytet Łotewski | Instytut Badań Literackich PANCelem projektu jest rozwój kompetencji językowych studentów oraz kompetencji dydaktycznych lektorów i wykładowców języka polskiego jako obcego Uniwersytetu Łotewskiego z wykorzystaniem piosenek o Warszawie i Rydze w języku polskim.
Kobieca strona poezji, czyli przez wiersze do języka
Literaturoznawstwo Centrum Polonistyczne, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wileńskiego UWil | Instytut Badań Literackich PAN | Instytut Polski w Rzymie (Istituto Polacco di Roma) | Katedra Języka i Literatury Polskiej, Wydział Studiów Europejskich, Amerykańskich i Międzykulturowych (Dipartimento di Studi Europei Americani e Interculturali) UniRoma1 | Katedra Polonistyki i Przekładu, Wydział Filologii i Dziennikarstwa VNU | Stacja Naukowa PAN w Rzymie PANKobieca strona poezji, czyli przez wiersze do języka to projekt, którego celem jest zachęcenie studentów kierunków filologicznych, a także kandydatów na studia do zainteresowania się językiem polskim, polską kulturą, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej poezji polskiej.
Język, tożsamość, kultura. Wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii
Instytut Badań Literackich PAN | Polski Uniwersytet na Obczyźnie w LondynieCelem projektu jest podniesienie jakości nauczania języka polskiego jako odziedziczonego/drugiego/obcego w Wielkiej Brytanii. Planujemy wykłady i warsztaty dla studentów (przygotowujących się do pracy nauczyciela bądź już pracujących jako nauczyciele języka odziedziczonego/drugiego/obcego w Wielkiej Brytanii), a kształcących się na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w Londynie.
"Ryby, żaby i raki" czy "Rupaki"? Złota dziesiątka poezji dla dzieci na lekcjach języka polskiego jako obcego/drugiego
Instytut Badań Literackich PAN | Katedra Języków Słowiańskich, Wydział Filologiczny, Przykarpacki Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Stefanyka PNUCelem projektu jest kształcenie studentów (przyszłych nauczycieli) i lektorów jpjo/2, w tym wykładowców metodyki uczenia (się) jpjo/2, z zakresu nauczania dzieci z Ukrainy z wykorzystaniem polskiej poezji dla dzieci (10-12 lat) (4,5,6 klasa).