Projekt badawczy
Interaktywna platforma e-learningowa polski.info pomoże nauczyć się podstaw języka polskiego, online, efektywnie i za darmo. Została stworzona specjalnie dla cudzoziemców, którzy chcieliby zacząć mówić po polsku i dowiedzieć się więcej o Polsce. Dostępne materiały pozwolą nauczyć się komunikowania w języku polskim, ułatwią zrozumienie Polaków i ich życia, a nawet mogą zwiększyć szanse na rynku pracy.
Polski.info stworzony został dzięki wsparciu programu Erasmus+. Na platformie znajdują się materiały multimedialne, interaktywne i motywujące ćwiczenia, teksty do czytania. Komunikowanie się ze sobą oraz praktykowanie języka, umożliwi użytkownikom forum dyskusyjne.
Platforma zostanie uruchomiona w sierpniu 2020 roku i będzie dostępna w 9 językach (polskim, czeskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim, litewski, słowackim, słoweńskim i ukraińskim).
Platforma zawiera:
- Zdalne kursy języka polskiego na poziomie A1 i A2 (w tym wstępne ćwiczenia fonetyczne na początku poziomu A1).
- Przewodnik po polskiej gramatyce.
- Podstawowy słownik z nagraną wymową.
- Narzędzia do komunikowania się z innymi użytkownikami platformy.
Uczestnicy projektu:
- Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska) www.up.krakow.pl
- Studio Gaus GmbH (Niemcy) www.studiogaus.com
- Ostravská univerzita (Czechy) www.osu.cz
- Lietuvos Edukologijos Universitetas (Litwa) www.leu.lt
- Edukácia@Internet (Słowacja) www.ikso.net
- Inter-kulturo d.o.o. (Słowenia) www.inter-kulturo.si
Informacje
Zobacz także
Współczesny "jedwabny szlak" do języka i kultury polskiej w Chinach
Projekt w ramach programu Promocja Języka Polskiego NAWA realizują wspólnie Zespół Literatura a Glottodydaktyka IBL PAN (Lider) i Jilin International Studies University (JISU) w Changchun (Partner).
Literatura polska bez granic. Forum języka i kultury polskiej w Saksonii
Projekt Literatura polska bez granic. Forum języka i kultury polskiej w Saksonii realizowany jest w Instytucie Badań Literackich PAN oraz w Instytucie Slawistyki na Uniwersytecie w Lipsku od października 2020 do września 2021. Finansowany jest przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej.
Język polski 2.0 - zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego
Zapraszamy lektorów jpjo do zapoznania się z bezpłatną publikacją "Język polski 2.0 - zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego, która jest podsumowaniem projektu współfinansowanego w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.
Fonematyka polszczyzny z perspektywy funkcjonalizmu aksjomatycznego. Fonetyczna i fonologiczna analiza współczesnego języka polskiego
Instytucja realizująca projekt: Katedra Slawistyki, Uniwersytet im. Palackiego w Ołomuńcu Celem projektu badawczego było zaprezentowanie alternatywnego spojrzenia na fonematykę języka polskiego, które pozwoliłoby pokazać znane fakty empiryczne w nowym świetle i zaproponować innowacyjne rozwiązania dla ich interpretacji. Aparat pojęciowy przyjęty na potrzeby opisu to teoria funkcjonalizmu aksjomatycznego, która stanowi spójny system semiotyczny odwołujący się do osiągnięć funkcjonalistycznie zorientowanych kierunków językoznawstwa strukturalistycznego. Teoria ta podkreśla potrzebę precyzji oraz adekwatności opisu lingwistycznego i daje odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia szczegółowej analizy deskryptywnej zjawisk fonetycznych współczesnej polszczyzny. W wyniku zastosowania rygorystycznej pod względem metodologicznym procedury sformułowano spójną interpretację polskiego systemu fonematycznego, która pod wieloma względami różni się od tradycyjnych ujęć. Wyniki badań przedstawiono w monografii poświęconej fonematyce współczesnej polszczyzny: Wągiel, Marcin. (2016). "Fonematyka języka polskiego w ujęciu funkcjonalizmu aksjomatycznego". Ołomuniec: Uniwersytet im. Palackiego. Publikacja jest w całości dostępna online: https://books.google.cz/books?id=O7FEDAAAQBAJ Ponadto, w ramach projektu powstała strona internetowa PolFon: http://polfon.upol.cz/ PolFon to interaktywny portal edukacyjny poświęcony polskiej fonetyce. Przeznaczony jest przede wszystkim dla obcokrajowców chcących opanować polską wymowę, ale mamy nadzieję, że zainteresuje także polskich studentów polonistyki, lektorów języka polskiego a także zawodowych lingwistów. Oprócz materiałów poglądowych obejmujących nagrania audio oraz schematy artykulacyjne zawiera również ćwiczenia szkolące słuch fonematyczny oraz umiejętność transkrypcji fonetycznej poszczególnych głosek.