Статья / интервью
Warsztaty maturalne Olimpiady Literatury i Języka Polskiego
„Warsztaty maturalne” Olimpiady Literatury i Języka Polskiego pomyślane zostały jako cykl wykładów jurorów Olimpiady dla uczniów oraz nauczycieli, dla olimpijczyków, ale nie tylko. Wykłady są dostępne na Facebooku oraz na kanale YouTube.
Organizatorzy wyrażają przekonanie, że w proponowanych wykładach każdy znajdzie coś dla siebie. Każde nagranie dotyczy zagadnienia ujętego w podstawie programowej szkoły średniej.
Dotąd opublikowano wykłady:
- Antropologia Norwida (dr Ewangelina Skalińska);
- Inny Kochanowski (dr hab. Krzysztof Mrowcewicz, prof. IBL PAN; wykład współdzielony z projektem „IBL dla szkół”);
- Wprowadzenie do teorii narracji (dr hab. Grzegorz Marzec, prof. IBL PAN; wykład współdzielony z projektem „IBL dla szkół”);
- Satyry Ignacego Krasickiego. „Świat zepsuty” (prof. dr hab. Teresa Kostkiewiczowa, Honorowa Przewodnicząca OLiJP);
- Kazimierz Wierzyński i Skamandryci (dr Konrad Niciński);
- Sonety Mikołaja Sępa Sarzyńskiego (dr hab. Krzysztof Mrowcewicz, prof. IBL PAN).
W ciągu najbliższych dni i tygodni będą publikowane kolejne nagrania dotyczące literatury XVIII, XIX i XX wieku, ale także poezji współczesnej. Będą to zarówno wykłady syntetyzujące, jak i interpretacje konkretnych utworów.

Информация
Смотреть также
Wiele twarzy Olimpiady Polonistycznej. Od pracy jednostek do ruchu środowiskowego
Pierwszą część rozmowy z laureatkami Olimpiady Literatury i Języka Polskiego z Litwy i Łotwy, które obrały drogę polonistyczną i obecnie pracują naukowo, zakończyliśmy wspomnieniem osób, które szczególnie zapadły naszym Rozmówczyniom w pamięć. Wspomnieliśmy nauczycieli, który odegrali kluczową rolę w inspirowaniu młodzieży do zgłębienia zagadnień polskiej literatury i kultury oraz języka polskiego. Rola nauczycieli jest szczególnie godna podkreślenia. Angażują się w pełni w przeprowadzenie swoich uczniów przez zawody olimpijskie, bez gwarancji, że młodzi ludzie odniosą w nich sukces i wybiorą dalej drogę polonistyczną. Znaczna część laureatów ukończyła polonistykę lub inne filologie, ale niektórzy wybrali ekonomię, nauki społeczne, prawo, stosunki międzynarodowe, nauki ścisłe. Nasuwa się pytanie: co udział w olimpiadzie daje młodym ludziom, którzy decydują się na podjęcie studiów na całkowicie innych kierunkach naukowych?
IBL dla szkół
Z myślą o uczniach szkół średnich badacze z Instytutu Badań Literackich PAN zorganizowali akcję "IBL dla szkół". Przygotowali zestaw materiałów, które mają za zadanie - szczególnie przed egzaminem maturalnym - ugruntować i pogłębić wiedzę o literaturze, zainspirować do dialogu z twórcami i ich dziełami.
„Łączy nas więcej niż tylko wspomnienie olimpiady”. Od udziału w zawodach OLiJP do pracy naukowej
W Polsce Olimpiada Literatury i Języka Polskiego jest prowadzona od jesieni 1970 roku. Poza Polską – od jesieni 1989 roku: najpierw powstała na Litwie, potem we Lwowie, na Białorusi, na Łotwie, na całej Ukrainie, w Czechach, w Rumunii, w szkołach prowadzonych przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG). Gdyby policzyć uczestników, którzy przyjechali spoza Polski do Warszawy na zawody III stopnia, w marcu lub kwietniu każdego roku, byłaby to spora grupa: ponad 300 osób z Litwy, ponad 100 – z Łotwy, trochę więcej z Białorusi, około 200 z Ukrainy i mniejsze grupy z innych państw. Losy laureatów i finalistów spoza Polski potoczyły się bardzo różnie.
Nowy odcinek podcastu "Nauka XXI wieku": "Prehistoria języka"
"Nauka XXI wieku" to podcast, w którym poruszane są tematy związane z fizyką, matematyką, kosmologią, astrofizyką, ale także z medycyną, kulturą, filozofią i naukami społecznymi. W poprzednich odcinkach rozmówcami byli m.in. dr hab. Nicole Dołowy-Rybińska (Instytut Slawistyki PAN), dr Anna Jelec (Zakład Językoznawstwa UAM), dr hab. Katarzyna Kłosińska (Obserwatorium Języka Polskiego, UW), dr Maciej Maryl (Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN). W 170. odcinku o prehistorii języka opowiada dr Marta Sibierska.