Полонистический бюллетень

Статья / интервью

24.05.2020

Warsztaty maturalne Olimpiady Literatury i Języka Polskiego

„Warsztaty maturalne” Olimpiady Literatury i Języka Polskiego pomyślane zostały jako cykl wykładów  jurorów Olimpiady dla uczniów oraz nauczycieli, dla olimpijczyków, ale nie tylko. Wykłady są dostępne na Facebooku oraz na kanale YouTube.

Zdj. Emily Ranquist z Pexels | Pexels.com

Organizatorzy wyrażają przekonanie, że w proponowanych wykładach każdy znajdzie coś dla siebie. Każde nagranie dotyczy zagadnienia ujętego w podstawie programowej szkoły średniej. 

Dotąd opublikowano wykłady:

- Antropologia Norwida (dr Ewangelina Skalińska);

Inny Kochanowski (dr hab. Krzysztof Mrowcewicz, prof. IBL PAN; wykład współdzielony z projektem „IBL dla szkół”);

Wprowadzenie do teorii narracji (dr hab. Grzegorz Marzec, prof. IBL PAN; wykład współdzielony z projektem „IBL dla szkół”);

Satyry Ignacego Krasickiego. „Świat zepsuty” (prof. dr hab. Teresa Kostkiewiczowa, Honorowa Przewodnicząca OLiJP);

Kazimierz Wierzyński i Skamandryci (dr Konrad Niciński);

Sonety Mikołaja Sępa Sarzyńskiego (dr hab. Krzysztof Mrowcewicz, prof. IBL PAN).

W ciągu najbliższych dni i tygodni będą publikowane kolejne nagrania dotyczące literatury XVIII, XIX i XX wieku, ale także poezji współczesnej. Będą to zarówno wykłady syntetyzujące, jak i interpretacje konkretnych utworów. 

      

Информация

Дата размещения:
24 мая 2020; 16:47 (Piotr Bordzoł)
Дата правки:
17 октября 2020; 15:03 (Mariola Wilczak)

Смотреть также

04.11.2025

Wiele twarzy Olimpiady Polonistycznej. Od pracy jednostek do ruchu środowiskowego

Pierwszą część rozmowy z laureatkami Olimpiady Literatury i Języka Polskiego z Litwy i Łotwy, które obrały drogę polonistyczną i obecnie pracują naukowo, zakończyliśmy wspomnieniem osób, które szczególnie zapadły naszym Rozmówczyniom w pamięć. Wspomnieliśmy nauczycieli, który odegrali kluczową rolę w inspirowaniu młodzieży do zgłębienia zagadnień polskiej literatury i kultury oraz języka polskiego. Rola nauczycieli jest szczególnie godna podkreślenia. Angażują się w pełni w przeprowadzenie swoich uczniów przez zawody olimpijskie, bez gwarancji, że młodzi ludzie odniosą w nich sukces i wybiorą dalej drogę polonistyczną. Znaczna część laureatów ukończyła polonistykę lub inne filologie, ale niektórzy wybrali ekonomię, nauki społeczne, prawo, stosunki międzynarodowe, nauki ścisłe.  Nasuwa się pytanie: co udział w olimpiadzie daje młodym ludziom, którzy decydują się na podjęcie studiów na całkowicie innych kierunkach naukowych? 

05.05.2020

IBL dla szkół

Z myślą o uczniach szkół średnich badacze z Instytutu Badań Literackich PAN zorganizowali akcję "IBL dla szkół". Przygotowali zestaw materiałów, które mają za zadanie - szczególnie przed egzaminem maturalnym - ugruntować i pogłębić wiedzę o literaturze, zainspirować do dialogu z twórcami i ich dziełami.

04.11.2025

„Łączy nas więcej niż tylko wspomnienie olimpiady”. Od udziału w zawodach OLiJP do pracy naukowej

W Polsce Olimpiada Literatury i Języka Polskiego jest prowadzona od jesieni 1970 roku. Poza Polską – od jesieni 1989 roku: najpierw powstała na Litwie, potem we Lwowie, na Białorusi, na Łotwie, na całej Ukrainie, w Czechach, w Rumunii, w szkołach prowadzonych przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG).  Gdyby policzyć uczestników, którzy przyjechali spoza Polski do Warszawy na zawody III stopnia, w marcu lub kwietniu każdego roku, byłaby to spora grupa: ponad 300 osób z Litwy, ponad 100 – z Łotwy, trochę więcej z Białorusi, około 200 z Ukrainy i mniejsze grupy z innych państw. Losy laureatów i finalistów spoza Polski potoczyły się bardzo różnie.

12.02.2023

Nowy odcinek podcastu "Nauka XXI wieku": "Prehistoria języka"

"Nauka XXI wieku" to podcast, w którym poruszane są tematy związane z fizyką, matematyką, kosmologią, astrofizyką, ale także z medycyną, kulturą, filozofią i naukami społecznymi. W poprzednich odcinkach rozmówcami byli m.in. dr hab. Nicole Dołowy-Rybińska (Instytut Slawistyki PAN), dr Anna Jelec (Zakład Językoznawstwa UAM), dr hab. Katarzyna Kłosińska (Obserwatorium Języka Polskiego, UW), dr Maciej Maryl (Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN). W 170. odcinku o prehistorii języka opowiada dr Marta Sibierska.

Если вы не хотите, чтобы куки-файлы сохранялись на вашем диске, поменяйте настройки своего браузера Смотреть информацию о куки-файлах