Статьи и интервью
- z
- 25
Продвигаемое
Nie bójmy się kreować i iść po swoje. Kamila Paradowska o polonistyce i nie tylko
Kim jest humanista? Czy warto dziś studiować polonistykę? Jakie perspektywy rozwoju osobistego i zawodowego stoją przed absolwentami studiów polonistycznych? W jaki sposób komunikować umiejętności nabyte w czasie studiów, by pokazać, że kompetencje polonistów są ekskluzywne i pożądane w różnych branżach?
Bezcenne świadectwa krajobrazu, czyli środowiskowa historia literatury w praktyce (część 2)
Z dr. Marcinem Buczyńskim, redaktorem inicjującym Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego, rozmawia Klaudia Węgrzyn.
„Polonistyka otwiera wiele drzwi”. Rozmowa z Maryną Ostapchuk
Maryna Ostapchuk w 2022 roku przyjechała do Polski z Ukrainy. Nauczyła się od podstaw języka polskiego i rozpoczęła studia polonistyczne na Uniwersytecie Bielsko-Bialskim. W rozmowie z „Biuletynem Polonistycznym” opowiedziała o tym, czy warto było zainteresować się tym kierunkiem studiów i jakie wiążą się z nim możliwości.
Zjazd Konferencji Polonistyk Uniwersyteckich, 4-5 listopada 2024 roku
W dniach 4-5 listopada odbył się jesienny Zjazd Konferencji Polonistyk Uniwersyteckich. Dziekani i dyrektorzy z ośrodków akademickich z całej Polski spotkali się w poniedziałkowe popołudnie w Kazimierzu Dolnym.
Недавно добавленные
"Geopolonistyka" - zaproszenie do wypełnienia ankiety
Serdecznie zapraszamy do udziału w "Geopolonistyce", której celem jest stworzenie interaktywnej, wielojęzycznej bazy danych dotyczących polonistyki w świecie. Informacje w formie tekstu, zdjęć, nagrań, podcastów, dla których podstawowym przewodnikiem jest interaktywna mapa, mają tworzyć syntetyczną wiedzę o aktualnym stanie oraz historii polonistyki. „Geopolonistyka” umożliwia rozpoznanie działalności osób oraz instytucji zaangażowanych obecnie i w przeszłości w prowadzenie różnych form badań i nauczania literatury, kultury i języka polskiego poza granicami Polski. Będziemy zaszczyceni, jeśli zechcą Państwo zaprezentować swoją działalność w ramach „Geopolonistyki” i wypełnić udostępnioną przez nas ankietę.
"Bibliografia Źródeł dla Nauki i Społeczeństwa" - zaproszenie do wypełnienia ankiety
Szanowni Państwo, W latach 2024-2027 Zespół projektu "Polonistyka wobec wyzwań współczesnego świata" przeprowadza w sposób skoordynowany prace bibliograficzne, które utworzą ekspercką "Bibliografię Źródeł dla Nauki i Społeczeństwa". Korzystanie z zasobów humanistyki (i polonistyki) skłoniło nas do przybliżenia społeczeństwu zagadnień związanych ze studiami o niepełnosprawności, medycyną narracyjną, humanistyką medyczną i literaturoznawstwem architektonicznym. Kolekcje tematyczne, które tworzymy, by zagadnienia te przybliżyć, powstają we współpracy bibliografów z ekspertami dziedzinowymi, sprawującymi pieczę merytoryczną nad wynikami projektu i odpowiedzialnymi za merytoryczną jakość kolekcji bibliograficznych i gromadzonych danych.
Kiedy jutro nie jest projektem, tylko nadzieją. Rozmowa z prof. Hanną Serkowską (część 2)
W drugiej części rozmowy Marty Chojnackiej-Kuraś z Profesor Hanną Serkowską, literaturoznawczynią i italianistką, autorką m.in. książki Co z tą starością? O starości i chorobie w europejskiej literaturze i filmie (2018), pytamy o to, czym są ageing studies (studia nad starzeniem się), dlaczego stygmatyzuje się ludzi starych, czy demencja zawsze musi być postrzegana jako strata i dlaczego potrzebujemy metafor, żeby mówić o chorobie.
Medycyna, która działa przez komunikację. Rozmowa z prof. Hanną Serkowską (część 1)
Profesor Hanna Serkowska, literaturoznawczyni i italianistka, od około dekady zajmuje się medycyną narracyjną, związkami medycyny, zdrowia i choroby oraz literatury i sztuki. Co spowodowało, że zainteresowała się tą tematyką? Jakie doświadczenia życiowe i lekturowe miały na to wpływ? Dlaczego jej zdaniem powinno się mówić raczej o medycynie komunikacyjnej, a nie o narracyjnej? I jak postrzega rozwój medycyny narracyjnej (czy też komunikacyjnej) w innych krajach (m.in. we Włoszech i Holandii) oraz szanse na jej dalszy rozwój? O osobistych doświadczeniach, spostrzeżeniach i refleksjach z profesor Hanną Serkowską rozmawia Marta Chojnacka-Kuraś.
Tkanka pamięci wobec żywiołów
Podczas seminarium Ekokrytyka i akwakrytyka: między praktyką artystyczną a humanistyką zaangażowaną, poprowadzonego przez dr hab. prof. PAN Justynę Tabaszewską 17 grudnia, z dr hab. prof. PAN Anną Barcz i dr hab. prof. UAM Marianną Michałowską rozmawialiśmy nie tylko o bogatej tradycji w badaniach ekokrytycznych w Polsce i na świecie, ale również o najbardziej palących problemach klimatycznych, na które te badania próbują odpowiedzieć. Pomimo odmiennego rozłożenia akcentów i punktów widzenia: literaturoznawczyni i badaczki sztuk wizualnych, dyskusja doprowadziła do wspólnych wniosków, związanych m.in. z koniecznością edukacji oraz pogłębienia kompetencji, które pozwolą zrozumieć trudności związane z kryzysem hydrologicznym i klimatycznym.
W stronę Humanistyki architektonicznej
Z Krystyną Ilmurzyńską, Włodzimierzem Pesselem i Andrzejem Skalimowskim rozmawia Aleksandra Wójtowicz.