Полонистический бюллетень

Публикации

Журналы

Продвигаемое

Литературоведение 16.08.2020

„Dzieciństwo. Literatura i Kultura” | 2(1) | 2020

Tytuł numeru: Horror(y) dzieciństwa i dojrzewania / Tom 2 Nr 1 (2020)

Zapraszamy do lektury kolejnego numeru czasopisma naukowego „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, półrocznika wydawanego na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego: https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/dlk/issue/view/37. Temat wydania to Horror(y) dzieciństwa i dojrzewania, a w środku można znaleźć dwanaście artykułów autorstwa polskich i zagranicznych badaczy oraz badaczek.

Литературоведение 08.08.2020

„Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” | 17(1) | 2020

Tytuł numeru:
Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu / Vol 17, No 1 (2020)

Prezentowanemu numerowi „Sztuki Edycji” patronuje ukute specjalnie na tę okazję określenie – tekstografie, którego wieloznaczność i swego rodzaju nieukonstytuowanie wydają się jednak dobrze harmonizować z mnogością zagadnień i wątków, problemów i możliwości zwyczajowo wiązanych z domeną książki. Po przewrocie wizualnym kwestie funkcjonowania tekstu i obrazu w graficznej przestrzeni książki w oczach badaczy skomplikowały się i otworzył się przy tym szereg nowych, wartych naświetlenia problemów, a wcześniejsza waloryzacja kultury popularnej w badaniach humanistycznych przyniosła zainteresowanie takimi odmianami książek wizualno-tekstowych, jak komiks czy powieść graficzna. Coraz bardziej rośnie także świadomość znaczenia wizualności projektów typograficznych, czyli semantyki typografii (dla której być może odległym źródłem jest klasyczna już dziś refleksja Marshalla McLuhana o medium jako przekazie). Równocześnie jako wyzwanie wciąż przed badaczami stoją tradycyjne problemy edytorskie, dotyczące chociażby adekwatnego do czasów najnowszych wydawania tekstów dawnych czy też transformacji wielowiekowej spuścizny tekstowej na nośniki cyfrowe. Tego typu różnorodne zagadnienia stały się płaszczyzną dla ubiegłorocznej konferencji naukowej zatytułowanej „Tekstografie”.

Литературоведение 08.07.2020

„Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” | (10(13)) | 2020

Tytuł numeru: Agony

Serdecznie zapraszamy do lektury najnowszego rocznika „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, który został poświęcony problematyce agonu literackiego.

Недавно добавленные

Издательские новинки

Продвигаемое

Литературоведение 25.10.2020

WACŁAW BOROWY - PO LATACH

Autor/Redaktor: Tomasz Piotr Chachulski, Jerzy Snopek

Publikacja dotycząca jednego z najważniejszych polskich historyków literatury i krytyków literackich.    

Литературоведение 25.10.2020

U źródeł. Wybór prac o literaturze z okazji 70-lecia opolskiej polonistyki

Autor/Redaktor: Marek Ludwik Dybizbański, Adrian Gleń, Aneta Mazur, Maria Czesława Rowińska-Szczepaniak

Jubileuszowy rok akademicki Katedra Literatury Polskiej inicjuje wydaniem zbioru naukowych rozpraw autorstwa tych profesorów, którzy już odeszli.

Литературоведение 01.10.2020

Poezja o młodopolskim rodowodzie (Kasprowicz, Miciński, Staff, Leśmian)

Prezentowana antologia z komentarzami, autorstwa Grzegorza Iglińskiego, powstała co prawda z myślą o przedmiotach realizowanych na studiach licencjackich filologii polskiej: literatura Młodej Polski, analiza i interpretacja dzieła literackiego, filozoficzne konteksty literatury, ale może służyć pomocą wszystkim zainteresowanym poezją lub zmagającym się z mitem jej elitarności, a szczególnie z jej językową innością. W osobnych rozdziałach zamieszczono wybrane wiersze czterech poetów — Jana Kasprowicza, Tadeusza Micińskiego, Leopolda Staffa i Bolesława Leśmiana — tradycyjnie kojarzonych z młodopolską epoką, chociaż podążających własną indywidualną drogą i wyłamujących się z rozpowszechnionej wtedy konwencji symbolicznej. Wyznaczają oni najciekawsze i najoryginalniejsze zjawiska w poezji polskiej wkraczającej w XX wiek, jak ekspresjonizm, nadrealizm, poezja codzienności albo groteska.

Недавно добавленные

педагогика 25.11.2020

Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku. Wydanie 2 uzupełnione i rozszerzone

Autor/Redaktor: Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Marian Śliwerski

Prezentowana publikacja w pełni zasługuje na upowszechnienie. Bez wątpienia spotka się z żywym zainteresowaniem Czytelników. Wśród nich będzie m.in. wielu rodziców, nauczycieli i wychowawców, jak również wielu studentów pedagogiki, zafascynowanych nierzadko taką pasją pedagogicznego i społecznego działania na rzecz dziecka, jaką odnajdą we wszystkich przejawach praktycznego stosowania Pedagogiki serca Marii Łopatkowej. (Fragment recenzji prof. Karola Poznańskiego)  

Языкознание 30.10.2020

Przełomowe dwudziestolecie. Lata 1918–1939 w dziejach języka polskiego

    Autor/Redaktor: Ewa Woźniak

    Książka stanowi głos w dyskusji nad periodyzacją dziejów polszczyzny, zwłaszcza nad umiejscowieniem w niej lat 1918-1939.

    Инне 29.10.2020

    Literackie i nieliterackie obrazy nie(pełno)sprawności. Konteksty – konwencje – refleksje

    Autor/Redaktor: Marta Barbara Bolińska

    Książka adresowana jest do badaczy literatury dla dzieci i młodzieży, nauczycieli, studentów, pracowników oświaty i bibliotek, rodziców, terapeutów oraz innych osób zainteresowanych zagadnieniami niepełnosprawności. Może stanowić także pomoc praktyczną w procesach terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

    литература 28.10.2020

    Budzi się Łódź… Obrazy miasta w literaturze do 1939 roku. Antologia

      Autor/Redaktor: Katarzyna Badowska, Tomasz Dominik Cieślak, Piotr Michał Pietrych, Krystyna Barbara Pietrych, Krystyna Radziszewska

      Antologia ukazuje zróżnicowany, dynamiczny obraz Łodzi i literatury o niej, w całej rozmaitości gatunkowej oraz estetycznej, począwszy od pierwszych tekstów z połowy XIX stulecia, kończąc na powstałych w przededniu wybuchu drugiej wojny światowej – wydarzenia, które nieodwracalnie zniszczyło to wieloetniczne i wielojęzykowe miasto.

      Языкознание 28.10.2020

      Medialne oblicza sportu

      Autor/Redaktor: Katarzyna Burska, Bartłomiej Cieśla

      Sport jako zjawisko kulturowe stał się w ostatnich latach przedmiotem pogłębionej refleksji naukowej. Będąc niegdyś wyłącznie obiektem fascynacji kibiców, ze względu na powszechność, popularność i siłę społecznego oddziaływania skupia dziś uwagę badaczy naukowych, funkcjonując jako ważny składnik dyskursu medialnego.

      Если вы не хотите, чтобы куки-файлы сохранялись на вашем диске, поменяйте настройки своего браузера Смотреть информацию о куки-файлах