Образовательное предложение
Celem studiów jest uzyskanie wiedzy w zakresie neurologopedii i praktycznych umiejętności w zakresie diagnozy i terapii osób (od urodzenia, poprzez wiek rozwojowy, aż do wieku podeszłego) z zaburzeniami mowy i języka powstałymi w wyniku uszkodzenia i dysfunkcji układu nerwowego, które pozwolą zdobyć kwalifikacje do wykonywania zawodu neurologopedy.
Program:
Studia podyplomowe z neurologopedii znacznie poszerzają wiedzę teoretyczną i praktyczną logopedów w przypadku zaburzeń mowy pochodzenia neurologicznego. Ponieważ neurologopedia jest specjalnością interdyscyplinarną, program kształcenia obejmuje pięć modułów odpowiadających wybranym zagadnieniom z trzech obszarów kształcenia.
Moduł I: komunikacja językowa i jej aspekty neuro- i psychologiczne
- Neurolingwistyczny i psycholingwistyczny kontekst zaburzeń mowy;
- Neuropsychologia.
Moduł II: blok przedmiotów medycznych
- Elementy neurologii dziecięcej i neurologii dorosłych;
- Elementy psychiatrii dziecięcej i psychiatrii dorosłych.
Moduł III: terapia zaburzeń komunikacji dzieci
- Wczesna interwencja logopedyczna;
- Diagnoza neurologopedyczna od okresu prenatalnego do 12 m-ca życia;
- Opóźniony rozwój mowy;
- Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną;
- Diagnoza i terapia dzieci autystycznych i z zespołem Aspergera;
- Dyzartria dziecięca;
- Afazja dziecięca;
- Zaburzenia mowy u dzieci z zespołami genetycznymi;
- Diagnoza i terapia jąkania oraz innych zaburzeń płynności mówienia u dzieci.
Moduł IV: terapia zaburzeń komunikacji dorosłych
- Diagnoza i terapia jąkania oraz innych zaburzeń płynności mówienia
u dorosłych; - Afazja;
- Dyzartria;
- Dysfagia;
- Zaburzenia mowy w chorobie Alzheimera i w innych chorobach otępiennych;
- Oligofazja i schizofazja.
Moduł V: organizacja pracy neurologopedy
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji;
- Elementy integracji sensorycznej w diagnozie i terapii neurologicznej;
- Seminarium.
Praktyki:
W semestrze I słuchacze odbywają praktyki w wymiarze 60 godzin w placówkach prowadzących diagnozę i terapię dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy o podłożu neurologicznym (fundacje, poradnie dla dzieci z wadami rozwojowymi, pracownie logopedyczne, szkoły dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi).
W semestrze II słuchacze odbywają praktyki w wymiarze 60 godzin w placówkach prowadzących diagnozę i terapię osób dorosłych (poradnie logopedyczne, oddziały szpitalne, zakłady opieki leczniczej).
Słuchacze odbywają praktyki tylko w placówkach wskazanych przez UŁ.
Absolwent podyplomowych studiów z neurologopedii ma uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia o charakterze zamkniętym (szpitalne oddziały pediatrii, rehabilitacji, neurologii, psychiatrii), do pracy w ośrodkach opiekuńczych i wychowawczych (szkoły specjalne, ośrodki wczesnej interwencji, przedszkola i szkoły integracyjne, domy opieki społecznej, sanatoria itp.), poradniach specjalistycznych, ośrodkach wczesnej interwencji, jak również do posługiwania się tytułem „neurologopeda” w praktyce prywatnej.
Uwaga! Ukończenie podyplomowych studiów z neurologopedii nie jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu specjalisty neurologopedy w ramach służby zdrowia.
Zajęcia odbywać się będą w trybie zaocznym, średnio 2 razy w miesiącu (w sobotę i niedzielę).
Praktyki logopedyczne odbywać się będą w piątki lub poniedziałki (do wyboru) w tygodniach zjazdowych, od godzin rannych lub południowych, we wskazanych placówkach.
Profil kandydata:
Słuchaczem studiów podyplomowych może być osoba, która:
1) uzyskała tytuł magistra logopedii lub
2) posiada tytuł magistra, a uprawnienia zawodowe logopedy zdobyła w ramach:
– podyplomowych studiów logopedycznych;
– w ramach studiów stacjonarnych licencjackich na kierunku logopedia jako drugi kierunek studiów
– specjalności logopedycznej na stacjonarnych studiach magisterskich (w wymiarze min. 800 godz. zajęć logopedycznych).
Kandydaci na studia powinni mieć nienaganną wymowę, słuch i budowę aparatu artykulacyjnego. Słuchaczami studiów nie mogą być osoby z wadami wymowy i wadami anatomicznymi aparatu artykulacyjnego (np. nieprawidłowym zgryzem).
UWAGA! Słuchaczami studiów nie mogą zostać osoby mające ukończone kursy logopedyczne oraz specjalizacje logopedyczne, niedające pełnych uprawnień do pracy w zawodzie logopedy.
Zasady rekrutacji:
Kandydaci na studia składają komplet dokumentów zawierający:
- 1 zdjęcie o wymiarach 3,5×4,5 cm
- odpis lub oryginał dyplomu ukończenia studiów magisterskich z logopedii albo odpisy lub oryginały dyplomu ukończenia studiów magisterskich i świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z logopedii albo odpis lub oryginał dyplomu ukończenia studiów magisterskich i dyplomu ukończenia studiów licencjackich z logopedii
- kwestionariusz osobowy – POBIERZ
Dokumenty dodatkowe:
- CV (z ewentualnym uwzględnieniem informacji o pracy w zawodzie logopedy, ukończonych kursach specjalistycznych, kursach doskonalących, studiach podyplomowych mających związek z logopedią, o działalności w organizacjach logopedycznych itp.)
O przyjęciu kandydatów na studia decyduje:
- konkurs dyplomów/świadectw
- kolejność zgłoszeń
Miejsce składania dokumentów:
Wydział Filologiczny UŁ
Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii
ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź
pok. 3.92 (III piętro)
tel. 42 635-67-57
Dokumenty przyjmowane są od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-14.00
Kierownik studiów: dr hab. prof. UŁ Renata Marciniak-Firadza
Osoba kontaktowa: mgr Małgorzata Kokot
tel. 42 635-67-57
Информация
Смотреть также
Pomagisterskie Studia Podyplomowe Neurologopedia
Tematyka studiów:
Podyplomowe Studia Logopedyczne
Kierownik studiów podyplomowych dr hab. Grażyna Jastrzębowska, mail: gjastrzebowska@gmail.com Sekretariat studiów podyplomowych Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego,
Logopedia - studia magisterskie
Studia na kierunku LOGOPEDIA pozwalają na uzyskanie poszerzonej wiedzy oraz umiejętności w zakresie diagnozowania, korekty i terapii zaburzeń mowy u dzieci i osób dorosłych. Program studiów II stopnia kładzie szczególny nacisk na kształcenie logopedów w zakresie wiedzy i umiejętności odnoszących się do terapii zaburzeń mowy, przede wszystkim o podłożu neurologicznym i genetycznym.
Logopedia ogólna - studia licencjackie
Logopedia ogólna na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych I stopnia to pierwszy w regionie świętokrzyskim uniwersytecki kierunek tego typu. Instytut Filologii Polskiej UJK utworzył go jako odpowiedź na oczekiwania tych, którzy chcą być logopedami i po ukończeniu całego cyklu prowadzić własne gabinety terapii wad wymowy, diagnozować i leczyć zaburzenia w komunikowaniu różnego typu w placówkach medycznych, poradniach oraz placówkach oświatowych. Z uwagi na ciągły wzrost zapotrzebowania na tego typu pomoc – zarówno dzieci, młodzieży, jak i osób starszych – na absolwentów logopedii czekają atrakcyjne miejsca pracy oraz otwierają się liczne, w zasadzie nieograniczone możliwości poszerzania kompetencji zawodowych w zależności od indywidulanych zainteresowań.