Событие
Konferencja Digital Cultures
Technologie cyfrowe przenikają dziś do sal teatralnych, są silnie obecne w kinie, wspomagają codzienną pracę reporterów i dokumentalistów, umożliwiają opowiadanie złożonych historii w muzeach, przenoszą najciekawsze opowieści do świata gier komputerowych. Konferencja Digital Cultures to prezentacja najciekawszych zjawisk w polskiej kulturze cyfrowej, a także okazja do nawiązywania międzynarodowych kontaktów i dzielenia się doświadczeniami.
Do udziału w konferencji zaproszone zostało wybitne grono ekspertów z Europy, USA i Azji. Znajdą się wśród nich dyrektorzy najważniejszych festiwali i muzeów, przedstawiciele kluczowych instytucji związanych z technologią, artyści oraz twórcy gier. Udział w panelach zapowiedzieli m.in. William Uricchio - MIT, Rodrigo de Benito Sanz – New York Times, a także Matthieu Bonicel - Bibliotheque National de France, Paul Hanraets - Gambitious i Navid Khonsari - iNK Stories. W sumie w konferencji udział weźmie kilkudziesięciu zagranicznych gości. Dzięki zróżnicowanemu gronu i szerokiemu doborowi tematów możliwe będzie spojrzenie na problematykę z bardzo różnych perspektyw. Na temat gier, dla przykładu, dyskutować będą nie tylko ich projektanci i producenci, ale także pracownicy muzeów, z kolei twórcy gier włączą się do dyskusji na temat wystawiennictwa.
Celem konferencji jest prezentacja najciekawszych zmian, jakie zaszły w polskiej kulturze cyfrowej na przestrzeni ostatnich lat, a także stworzenie platformy do nawiązywania międzynarodowych kontaktów oraz dzielenia się doświadczeniami. W programie obok dyskusji panelowych znajdą się warsztaty, stoliki tematyczne z udziałem ekspertów, działania artystyczne i pokazy filmowe. Konferencja, która odgrywa istotną rolę w budowaniu relacji polskich i zagranicznych instytucji i twórców, jest ważnym krokiem w kierunku szerszego włączenia polskiej kultury cyfrowej do światowego obiegu. Jest to szczególnie ważne zarówno na poziomie treści (produkcje, projekty artystyczne, inicjatywy kuratorskie), jak i na poziomie dyskursywnym obejmującym obecność w międzynarodowej debacie oraz świadomość istnienia wybranych twórców i instytucji poza granicami kraju.
Inicjatorem i organizatorem konferencji jest Instytut Adama Mickiewicza działający pod marką Culture.pl
Информация
Смотреть также
Zapomniane dziedzictwo kulturowe polskiej emigracji po roku 1939
Katedra Teorii Kultury i Sztuki KUL wraz ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Naukowych ma zaszczyt zaprosić na interdyscyplinarną konferencję "Zapomniane dziedzictwo kulturowe polskiej emigracji po roku 1939". Wybuch II wojny światowej stał się ważną cezurą we współczesnej historii Polski. Wielu twórców zostało zmuszonych do wyjazdu z kraju i pozostania w różnych częściach świata. Ich losy i dokonania nie zawsze zdobyły rozgłos. Wprost przeciwnie. Wielu zostało zapomnianych, a ich spuścizna uległa zniszczeniu lub trafiła do archiwów, prywatnych zbiorów bądź mniej znanych muzeów. Również twórczość, która zdobyła uznanie, nie zawsze została dostatecznie opisana. Podejmowanie tej tematyki było utrudnione zarówno przez trwające po wojnie oddzielenie Polski od Zachodu jak też cenzurę w kraju. Do dziś jednak wiedza na ten temat zawiera wiele „białych plam”. Celem konferencji jest zatem ukazanie ważnego, a zarazem zapoznanego dziedzictwa polskiej kultury tworzonej na obczyźnie od II wojny światowej. Do udziału zapraszamy specjalistów z różnych dziedzin w tym a zwłaszcza kulturoznawców, historyków, historyków sztuki, filologów, antropologów, teatrologów, filmoznawców i medioznawców.
Tekstologia i typografia w przestrzeni cyfrowej
Celem konferencji jest zainicjowanie dyskusji o roli i kształcie tekstologii oraz typografii w kontekście humanistyki cyfrowej. Konferencja umożliwi wymianę poglądów na temat edytorstwa naukowego i typografii w przestrzeni cyfrowej. Zapraszamy do udziału w tej dyskusji zarówno historyków literatury, edytorów i tekstologów, jak i typografów, projektantów pism, znawców książek tradycyjnych i elektronicznych, bibliofilów oraz wszystkie osoby zaintersowane wskazaną tematyką.
Wykład otwarty dr. Pawła Schreibera (UKW): Czy gry komputerowe są grami? / z cyklu "Poza interfejsem: informatyka i humanistyka"
Chociaż o tzw. grach komputerowych myślimy jako o zjawisku należącym do szerszej kategorii gier w ogóle, to znajdujemy wśród nich coraz więcej przykładów, które bardzo trudno dopasować do klasycznej definicji gry. Może więc mamy do czynienia ze zjawiskiem wykraczającym już poza tradycyjną kategorię gier? Jeśli tak, to może trzeba jednak znaleźć dla nich jakąś nową nazwę? Rozważania te wykroczyły już poza czysto akademickie spory – wydarzenia takie, jak spór Gamergate udowodniły, że jest to temat śmiertelnie poważny również dla społeczności graczy. Oraz jeden z najistotniejszych problemów, jakie gry komputerowe napotykają w walce o swoją reputację. dr Paweł Schreiber (UKW) – adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Współautor programu specjalności GAMEDEC – badanie i projektowanie gier, funkcjonującej w ramach kierunku humanistyka drugiej generacji na UKW. Pisuje o teatrze w czasopismach "Didaskalia" i "Teatr", a o grach w miesięczniku "Pixel", na blogu jawnesny.pl i w portalu culture.pl. Juror Paszportów Polityki 2016 w kategorii kultura cyfrowa.
Między książką a e-książką / ogólnopolska konferencja naukowa
Instytut Filologii Polskiej UMCS, SKN Polonistów i SKN Edytorów