Событие
Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Dydaktyczna "SZKOŁA JUTRA III. Doświadczanie. Projektowanie. Budowanie sprzyjających przestrzeni"
Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego i Centrum Badań nad Dydaktyką Języka i Literatury UKSW zapraszają do udziału online w Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej "SZKOŁA JUTRA III. Doświadczanie. Projektowanie. Budowanie sprzyjających przestrzeni", która odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2025 r.

Praca nad przebudową szkolnej edukacji trwa od wielu lat, a jej efekty nie zawsze spotykają się z aprobatą nauczycieli, uczniów czy rodziców. Dyskusje wokół treści programowych, kształtu przedmiotów szkolnych czy metod pracy nie słabną i wywołują często wiele kontrowersji. Celem trzeciej edycji Szkoły Jutra jest więc stworzenie pozytywnej przestrzeni do rozmowy dla wszystkich, którym bliska jest szkoła. Będziemy próbować odpowiedzieć na pytania: Jakie kompetencje są ważne dla dobrego rozwoju młodych ludzi? Które obszary wiedzy powinny stać się niezbędne w procesie edukacji? Jakie potrzeby mają dzisiejsi uczniowie i jak uczyć ich budowania pozytywnych relacji?
Naszymi gośćmi specjalnymi będą międzynarodowi eksperci w dziedzinie dydaktyki i literaturoznawstwa. W panelu otwierającym konferencję wystąpią m.in.: prof. dr hab. Dagmar Divjak z Uniwersytetu w Birmingham, prof. dr. hab. Margreta Grigorova z Wielkotyrnowskiego Uniwersytetu im. Cyryla i Metodego, prof. dr hab. Ludmiła Romaszczenko z Czerkaskiego Uniwersytetu Narodowego, prof. dr hab. Marcin Sosiński z Uniwersytetu w Granadzie, prof. dr hab. Adam Regiewicz z Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Swoje wystąpienia zapowiedzieli także: dr Urszula Marzec z Uniwersytetu w Turynie, mgr Agata Karolczyk-Kozyra – dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego we Wschowie, mgr Magdalena Szałaj z Uniwersytetu „L’Orienatale” w Neapolu oraz mgr Dorota Hrycak-Krzyżanowska z Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie.
Mając na uwadze nieustanną dbałość o jakość kształcenia i podnoszenie kwalifikacji w pracy z młodzieżą, proponujemy więc Państwu następujące kręgi tematyczne:
- wykorzystanie sztucznej inteligencji na lekcjach języka polskiego,
- propozycje scenariuszy lekcji z zakresu kształcenia kulturowego, literackiego i językowego,
- nauka poprzez doświadczanie i działanie,
- budowanie relacji w szkole,
- innowacyjne metody pracy z uczniem również tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- motywowanie uczniów,
- praca metodyczna z uczniem zdolnym,
- nauczanie języka polskiego jako obcego,
- indywidualizacja procesu nauczania,
- ocenianie kształtujące i szkolne (d)ocenianie,
- rola współczesnego nauczyciela i wychowawcy,
- uczenie języka polskiego jako obcego,
- interdyscyplinarność w nauczaniu, korelacja międzyprzedmiotowa.
Przedstawiona lista zagadnień stanowi jedynie propozycję głównych tematów. Jesteśmy otwarci na wszelkie Państwa sugestie i refleksje.
Tematy referatów wraz z kilkuzdaniowymi informacjami o ich treści oraz danymi kontaktowymi (adres, nr telefonu, e-mail) prosimy nadsyłać do 05.03.2025 roku pocztą elektroniczną na adres: zaklad.dydaktyki@uni.lodz.pl.
Aby dołączyć do Konferencji w roli słuchacza wystarczy zarejestrować się za pośrednictwem formularza: https://forms.office.com/e/zcNQ8a1r0H nie później niż do 2 kwietnia 2025 r.
Koszty uczestnictwa:
Opłata konferencyjna wynosi 350 zł i obejmuje koszty druku monografii pokonferencyjnej w Wydawnictwie Uniwersytetu Łódzkiego. Dla wolnych słuchaczy, którzy chcieliby uzyskać certyfikat uczestnictwa, opłata konferencyjna wynosi 50 zł. Numer konta zostanie podany zainteresowanym uczestnikom po wcześniejszym zgłoszeniu.
Artykuły przygotowane do druku należy przesłać w nieprzekraczalnym terminie do 30 czerwca 2025 r.
Информация
Смотреть также
Szkoła jutra. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację
Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego zaprasza do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej pt. "Szkoła jutra. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację"
VI Kongres Dydaktyki Polonistycznej: Niezgoda – opór – bunt w przestrzeni edukacyjnej
Bunt przeciwko zastanym wartościom, porządkom społecznym, regulacjom prawnym, okolicznościom historycznym jest naturalnym ludzkim zachowaniem. Obok potocznego obrazu buntu jako zjawiska destrukcyjnego uwzględnić należy, że może on mieć również wymiar konstruktywny czy nawet afirmatywny. Zagadnienia niezgody, oporu i buntu tworzą jeden z podstawowych problemów kulturowych i cywilizacyjnych czasów dzisiejszych, mających wielorakie (...)
IV Kongres dydaktyki polonistycznej
"Edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej możesz użyć, aby zmienić świat". Nelson Mandela
Kształcenie filologiczne – nurty badawcze i aplikacje dydaktyczne
Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku serdecznie zaprasza wszystkich zainteresowanych do udziału w międzynarodowym seminarium naukowo-dydaktycznym. Celem seminarium jest wymiana obserwacji na temat szeroko rozumianego kształcenia uniwersyteckiego, zarówno w kontekście dydaktyki poszczególnych przedmiotów, jak i badań dotyczących edukacji akademickiej w zakresie dyscyplin dominujących w kształceniu filologicznym, tj. (...)