Событие
"Wielogłos": Call For Papers do numeru 2025/4 "Literaturoznawcze studia o niepełnosprawności"
„Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ” zaprasza do nadsyłania artykułów do nowego numeru monograficznego: „Literaturoznawcze studia o niepełnosprawności”.
Początki akademickich studiów o niepełnosprawności (disability studies) wywodzą się z brytyjskich i amerykańskich ruchów społecznych osób z niepełnosprawnościami z lat 70. i 80. XX wieku. Efektem tego wyjątkowego sojuszu między teorią i aktywizmem było odrzucenie dominującego wcześniej medycznego paradygmatu w myśleniu o niepełnosprawności jako cielesnym/intelektualnym defekcie (impairment) czy osobistej tragedii oraz przeniesienie uwagi na społeczno-materialne procesy stwarzania niepełnosprawności jako ableistycznego konstruktu (disability). Siłą rzeczy, kluczowe dla rozwoju dyscypliny okazały się badania z zakresu socjologii i pracy społecznej, historii, antropologii, etnografii, pedagogiki czy prawa. Niemniej, praktyki artystyczne, w tym literackie – czy szerzej, tekstotwórcze – pozostały niezwykle ważnym narzędziem wytwarzania krytycznej wiedzy/teorii.
Współczesne krytyczne studia o niepełnosprawności (critical disability studies) oraz feministyczne studia o niepełnosprawności (feminist disability studies) coraz częściej stawiają pytania o epistemiczne ograniczenia społecznego modelu niepełnosprawności, wynikające między innymi z koncentracji uwagi na sferze publicznej, a pomijaniu tego, co uznaje się za doświadczenie prywatne. Zachęcają one do ponownego przemyślenia „efektów ucieleśnienia” (C. Thomas, A. Król) oraz bardziej intersekcjonalnej analizy dyskursów, które wytwarzają materialność niepełnosprawności. Cześć badaczy/ek postuluje również destabilizację samej kategorii nie/pełnosprawności przez rozszczelnienie jej granic (choćby dis/ability Dana Goodleya).
Przetłumaczone niedawno przez polskie badaczki niepełnosprawności (N. Pamułę, K. Ojrzyńską i M. Zdrodowską) znakomite książki Rosemary Garland-Thomson i Lennarda Davisa, a także podjęte już na rodzimym gruncie próby uruchamiania perspektywy disability studies w literaturoznawstwie (m.in. w badaniach A. Wang (Fidowicz), K. Mucy, M. Dubiel, M. Ładoń, K. Ojrzyńskiej, N. Pamuły, A. Galant, M. Dudy, G. Gajewskiej czy W. Śmiei) pokazują ogromny potencjał krytyczno-reinterpretacyjny kategorii niepełnosprawności w czytaniu dawnych i współczesnych tekstów kultury. Nie tylko w obszarze krytyki tematycznej, koncentrującej się na wydobyciu i rozbiórce motywów czy literackich reprezentacji niepełnosprawności, które ulokowane są zarówno na marginesach, jak i w samym centrum kulturowego imaginarium. Ale również w perspektywie namysłu nad formalnymi, językowymi, somaestetycznymi aspektami „poetyk niepełnosprawności” – a więc strategii i narzędzi, służących do przekształcania doświadczenia niepełnosprawności w literacki/performatywny tekst.
W krytycznych studiach o niepełnosprawności, które „wychodzą od niepełnosprawności, ale na niej nie kończą” (D. Goodley), jak też feministycznych studiach o niepełnosprawności, ostatecznym celem staje się analiza intersekcjonalnie przecinających się różnych form opresji i różnych strategii oporu. W literaturoznawstwie przyjmuje ona postać praktyki lekturowej, polegającej na – jak to ujął Lennard Davis w Constructing Normalcy – „myśleniu poprzez niepełnosprawność”, które wpływa na postrzeganie każdego tekstu kultury, niekoniecznie więc tego, w którym figura niepełnosprawności pojawia się wprost. To, co powinno nas szczególnie zainteresować to nie tylko wizerunki niepełnosprawności obecne w tekstach literackich, ale być może przede wszystkim „konstruowanie sprawności”, które wydaje się kulturowo, społecznie i estetycznie transparentne. Czy literatura była (i jest) bardziej wyobraźniową „republiką wyzwolonych ciał” (O. Laing) czy też raczej kolejną instytucją, poprzez którą oddziałują na nas nowoczesne „reżimy sprawności” (A. Król)?
Wychodząc z perspektywy krytycznych studiów o niepełnosprawności i nie mając na celu petryfikowania sztucznych granic między dyscyplinami humanistycznymi, chcemy zachęcić Państwa do namysłu nad specyfiką, ograniczeniami i możliwościami, jakie w spojrzeniu na niepełnosprawność daje literatura i literaturoznawstwo.
Zapraszamy do przesyłania zarówno klasycznych tekstów interpretacyjnych przyglądających się polskim i zagranicznym dziełom literackim z perspektywy niepełnosprawności, jak i artykułów czy szkiców recenzyjnych z interdyscyplinowego pogranicza literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, antropologii, socjologii, performatyki czy historii sztuki.
Oto niektóre z interesujących nas pól badawczych:
- dekonstrukcje i rewizje reprezentacji niepełnosprawności w literaturze polskiej i światowej;
- literackie „reżimy sprawności”, konstruowanie normy w tekstach i komunikacji literackiej; (nie)normatywne formy odbioru tekstów literackich; niewerbalne formy ekspresji twórczej; relacje między słowem – pismem – głosem/ciałem;
- historyczne i współczesne zapisy żywego doświadczenia (lived experience) niepełnosprawności (w geopolitycznym kontekście wojen i konfliktów zbrojnych, komunizmu i postkomunizmu, transformacji ustrojowych, wczesnego i późnego kapitalizmu, ale też praktyk codzienności);
- „kultury niepełnosprawności”: historie czasopism i wydawnictw kierowanych do/przez osoby z niepełnosprawnościami; kabarety, teatry, grupy literackie, twórcze kolektywy; internetowa i liberatorska twórczość osób z niepełnosprawnościami, literatura gatunkowa i nowe media;
- niepełnosprawne polityki tożsamości w literaturze i „dismodernistyczne neotożsamości” (L. Davis), klasowe, płciowe, seksualne, narodowe, etniczne, etc… uwikłania niepełnosprawności; feministyczno-queerowo-postkolonialne sojusze i napięcia;
- autobiografie, epistolografie i autoetnografie niepełnosprawności; niepełnosprawność jako artystyczna „technika sobąpisania”; odzyskiwanie głosu/widoczności poprzez praktyki pisania/performowania; twórczość literacka/performerska osób z niepełnosprawnościami jako dyskusja z akademickim modelem wytwarzania wiedzy;
- strategie kalekowania (crip theory) w literaturze; kaleki opór, przyjemność, niepełnosprawność jako „zasób” w praktyce twórczej i czytelniczej; afirmowanie niepełnosprawności;
- estetyki i stylistyki niepełnosprawności w tekstach kultury: ucieleśniona i utekstowiona materialność niepełnosprawności, niepełnosprawna ironia, humor, pastisz; związki między słowem i obrazem (niepełnosprawność w komiksie, zinach, performansie literackim, poezji awangardowej, e-literaturze);
- nieantropocentryczne przymierza krytycznych studiów o niepełnosprawnościami z animal studies, plant studies i ekokrytyką, cyborgiczne i anty-cyborgiczne relacje niepełnosprawności z technologią w literaturze i tekstach kultury;
- relacje między niepełnosprawnością a neuroróżnorodnością; reprezentacje neuroróżnorodności i spektrum autyzmu w literaturze, neuroróżnorodność wobec historii niepełnosprawności;
- relacje między deaf studies a disability studies; literatura/poezja migana, G/głuche praktyki czytania/pisania w perspektywie historycznej i współczesnej.
Wymienione wyżej zagadnienia nie wyczerpują oczywiście wszystkich interesujących nas obszarów problemowych. Jesteśmy otwarci również na Państwa propozycje, wpisujące się w pole literaturoznawczych studiów o niepełnosprawności.
Na Państwa teksty – w języku polskim lub angielskim – zredagowane zgodnie z wytycznymi zamieszczonymi na stronie na stronie czasopisma, czekamy do 31 sierpnia 2025 roku. Po przejściu standardowej procedury recenzyjnej, artykuły planujemy opublikować w numerze 4/2025 roku.
Zgłoszenia przyjmujemy mailowo pod adresem: wieloglos.redakcja@uj.edu.pl, monika.swierkosz@uj.edu.pl (redaktorka prowadząca) oraz poprzez link „Złóż tekst” na stronie głównej „Wielogłosu”: https://ojs.ejournals.eu/Wieloglos/about/submissions.
Информация
Смотреть также
Traumatic Modernities: From Comparative Literature to Medical Humanities / International Conference and Seminars
Organizers:
Authored Cultures / Authoring Cultures Negotiating Control over Media Texts
Authored Cultures / Authoring Cultures: Negotiating Control over Media Texts is an international conference that seeks to examine the theoretical and practical transformations of the roles of authors and readers.
THE 1ST BIAŁYSTOK CONFERENCE ON THEORETICAL AND APPLIED LINGUISTICS
In recent years linguistic conferences organized by the Białystok circle of neophilologists have established a strong tradition in terms of providing a forum for the exchange of views on the nature of language. It all started almost fifteen years ago, in 2002. The main aim of the conferences was to provide a meeting ground for a wide range of scholars: linguists, literary scholars, foreign language teaching methodologists, to mention but a few groups of researchers participating in the events. The conferences explored the relationship between language, culture, and social interaction. They were often organized in co-operation with French language scholars.
GENESIS – CRACOW 2019. Genetic Criticism: from Theory to Practice
Faculty of Polish Studies at the Jagiellonian University in Cracow and Institut des Textes & Manuscrits Modernes (ITEM) in Paris are pleased to invite you to participate in the international conference GENESIS – CRACOW 2019. GENESIS – CRACOW 2019 will be the second edition of a new series of conferences on genetic criticism, understood as the study of the creative process. The first edition, held on 7-9 June 2017 in Helsinki (Finland), was organized by the Finnish Literature Society and Institut des Textes & Manuscrits Modernes in Paris. The participants included scholars from Finland, France, Austria, Belgium, England, Germany, Ireland, Italy, Lithuania, Netherlands, Poland, Russia, Tunisia, Turkey, Wales and Canada.