Numer czasopisma
Popkulturowe życie nauki
Tym razem autorzy zebranych artykułów analizują zjawisko absorbowania i przetwarzania historii oraz nauki przez popkulturę, a co redaktorki tomu – Alicja Bemben i Justyna Jajszczok – określają mianem „popkulturowego życia nauki”, uznając „«ufajnienie» przeszłości za godne uznania, zwłaszcza jeśli pociąga za sobą popularyzację nauki i rozwój odbiorcy, ale i niewolne od pewnych problemów: spłycenia przekazu, infantylizacji treści czy odwrócenia się od informacji «niefajnych». Dla przykładu: kwestie polityki zagranicznej brytyjskiego króla Jerzego II Hanowerskiego raczej nie zainteresują odbiorcy tak, jak informacja, że władca zmarł „na tronie” po wypiciu filiżanki gorącej czekolady”.
Przedmiotem zainteresowania autorów są źródła badanego zjawiska, ale też mechanizmy, z jakich korzystają twórcy popkulturowych narracji, by wygenerować fakty i mity na miarę dzisiejszych potrzeb i oczekiwań. Na tom składa się 23 tekstów (w większości w języku angielskim) badaczy reprezentujących ważne ośrodki naukowe w Polsce i za granicą. (mk)