Konkurs
SPINAKER – Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej prowadzi program, którego głównym celem jest umiędzynarodowienie polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki.
Cele szczegółowe programu:
- wzrost zainteresowania ofertą kształcenia w polskich instytucjach nauki i szkolnictwa wyższego wśród zagranicznych studentów i/lub doktorantów;
- wzrost udziału zagranicznych studentów i/lub doktorantów w programach kształcenia na polskich uczelniach;
- poszerzenie oferty intensywnych międzynarodowych programów kształcenia, realizowanych także w formule hybrydowej lub zdalnej.
Przez intensywny międzynarodowy program kształcenia (IMPK) należy rozumieć krótką (trwającą nie krócej niż 30 godzin i nie dłużej niż 150 godzin dydaktycznych) formę kształcenia przeznaczoną dla studentów lub doktorantów z zagranicy.
IMPK może być realizowany m.in. w formie:
1) szkoły letniej lub zimowej,
2) kursów specjalistycznych,
3) szkoleń,
4) wizyt studyjnych (w tym zagranicznych),
5) zaangażowania profesorów z zagranicy,
6) dodatkowej oferty dydaktycznej dla uczestników studiów,
7) innej formie podnoszenia atrakcyjności studiów międzynarodowych.
Wnioskodawca zobowiązany jest, aby w Projekcie uczestniczyło łącznie (tj. w jednym lub w kilku IMPK) co najmniej 40 studentów i/lub doktorantów zagranicznych, przy czym – w ramach Projektu – jedna osoba może uczestniczyć tylko w jednym IMPK.
Studenci i/lub doktoranci polscy mogą uczestniczyć w zajęciach w ramach IMPK, prowadzonych w Polsce lub prowadzonych w formule zdalnej, jednakże Wnioskodawca nie może zakładać w Projekcie żadnych kosztów związanych z udziałem studentów i/lub doktorantów polskich.
Wnioskodawca nie może pobierać opłat tytułem udziału studentów i/lub doktorantów zagranicznych w IMPK.
IMPK powinny charakteryzować się:
1) umiędzynarodowieniem, tj. opracowaniem i realizacją w języku innym niż język polski oraz udziałem studentów i/lub doktorantów zagranicznych;
2) elastycznością, tj. możliwością realizacji programu w formule zdalnej w części lub w całości;
3) użytecznością, tj. zaleca się, aby program umożliwiał nabycie punktów zaliczeniowych (np. w ramach Europejskiego Systemu Transferu Punktów lub innych systemów, np. US College Credit Hours);
4) atrakcyjnością dla studentów i/lub doktorantów zagranicznych, tj. program powinien prezentować interesującą tematykę;
5) intensywnością, tj. kształcenie powinno odbywać się w sposób ciągły, a jeśli program przewiduje przyjazd studentów i/lub doktorantów zagranicznych do Polski, to może zakładać on tylko jeden ciągły pobyt danej osoby w Polsce.
IMPK powinny:
1) zawierać moduł/-y specjalistyczny/-czne oraz elementy popularyzujące kulturę polską
i promujące Polskę jako kraj atrakcyjnych możliwości edukacyjnych;
2) być dostosowane do potrzeb studentów i/lub doktorantów z niepełnosprawnościami (w tym m.in. poprzez wdrożenie rekomendacji wynikających z wytycznych WCAG 2.0).
IMPK nie mogą przewidywać wyjazdów polskich studentów i/lub doktorantów na zagraniczne programy.
W jednym projekcie Wnioskodawca może uwzględnić więcej niż jeden IMPK lub kilka edycji tego samego IMPK.
Formy dokumentowania zakończenia udziału w projekcie:
1) w przypadku studentów i/lub doktorantów: udział w IMPK musi zakończyć się uzyskaniem przez każdego studenta i/lub doktoranta, będącego uczestnikiem danego IMPK, certyfikatu potwierdzającego udział w kształceniu;
2) w przypadku kadry dydaktycznej uczestniczącej w szkoleniach podnoszących kompetencje dydaktyczne: udział w szkoleniu lub innej formie kształcenia musi zostać potwierdzony odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem).
O udział w Programie mogą ubiegać się instytucje posiadające Kartę Erasmusa dla Szkolnictwa Wyższego oraz jednostki naukowe prowadzące kształcenie posiadające doświadczenie w przyjmowaniu cudzoziemców na studia I i/lub II i/lub III stopnia.