Rozprawa doktorska
Dyskursy erotyczne. Z zagadnień prozy polskiej po 1989 roku
Praca pokazuje wpływ rewolucji seksualnej, "podwójnej moralności" na współczesną prozę polską, seksualność jako płaszczyznę wzajemnych relacji psychologii jednostki, filozofii, antropologii.
Rzeczy nienasycone; Cud w Esfahanie Andrzeja Czcibora-Piotrowskiego, Antologia twórczości p. Cezarego Kędry i Szkice do obrazu batalistycznego Adama Ubertowskiego - przy użyciu teorii Freuda, Lacana, Kristevej, Bataille'a Foucaulta - posłużyły jako przykład pokazujący trzy różne typy dyskursów erotycznych, dzięki którym erotyka jest czymś więcej niż tylko tematem opowieści.
Dzięki miłosnym historiom, które sytuują się między fikcją a realnością, autorzy, stawiając język w stan podejrzenia i poszukując autentyzmu, problematyzują kłopoty z inicjacją, alienacją, intymnością, biografizmem, niemożnością ucieczki przed formą lub zwulgaryzowanie rytuałów.
Omawiane książki pokazane zostały w kontekście przemian powieści modernistycznych i postmodernistycznych.
Link do pełnego tekstu dysertacji (na stronie Śląskiej Biblioteki Cyfrowej): https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/13271/edition/11927/content?ref=desc
Informacje
Zobacz także
Realizm ekologiczny: perspektywa ekokrytyczna w literaturze
Celem pracy jest zaprezentowanie perspektywy ekokrytycznej i wprowadzenie jej do polskiego literaturoznawstwa na przykładach polskich i zagranicznych literatury nowoczesnej. Dzięki zwróceniu uwagi na potencjał literacki i intelektualny 2 połowy XIX wieku, okazuje się, że w tym okresie w Polsce mamy do czynienia z narodzinami nowowczesnego realizmu ekologicznego, dzięki m.in twórczości Dygasińskiego. Istotną figurą umocowania wyobraźni estetycznej ekokrytyki okazuje się zwierzę i narracje, które uwzględniają "zwierzęcy punkt widzenia". Tym sposobem w znaczenie ekokrytyczne wpisują się już teksty Sienkiewicza, Prusa czy Konopnickiej. Od Reymonta poprzez Gombrowicza do Leśmiana następuje otwarcie modernizmu na ekokrytyczną interpretację, by móc poszukać ich kontynuacji w literaturze współczesnej, przede wszystkim u Olgi Tokarczuk.
Adam Mickiewicz w dziewiętnastowiecznych tekstach bibliograficzno-wspomnieniowych
"Praca Doktorantki dzięki przyjętej nowej perspektywie badawczej oryginalnie pokazuje proces kształtowania się wizerunku Mickiewicza w tekstach biograficznych i wspomnieniowych. Wnosi wiele inspiracji do dalszych poszukiwań, zachęca do naukowej dyskusji, na którą w recenzji nie ma już miejsca". (Z recenzji prof. Marty Zielińskiej)
Autopowieść. Koncepcje podmiotu i dyskurs autobiograficzny w prozie Kazimierza Brandysa
Praca zgłoszona do konkursu "Biuletynu Polonistycznego" Publikuj.dr:
Ku erotyce teatru
Autoreferat przedstawiony w przewodzie habilitacyjnym na podstawie ról w spektaklu Sprawa Dantona. Samowywiad.