Wydarzenie
AUTOCENZURA I CENZURA. NOWE UJĘCIA
Katedra Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ oraz redakcja „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” zapraszają na międzynarodową konferencję naukową AUTOCENZURA I CENZURA. NOWE UJĘCIA.
21 października – czwartek
CENZURA INSTYTUCJONALNA
9:30-12:00
Otwarcie konferencji
Weronika Szczawińska (Akademia Teatralna). Fantazja o widzu, czyli niewidzialna cenzura w instytucjach teatralnych
Witold Mrozek (Uniwersytet Warszawski). „Pragniemy, żeby nic nie ruszać”. „Teren badań: Jeżycjada” Weroniki Szczawińskiej, status przedstawienia teatralnego a cenzura sądowa
Karolina Maciejaszek (Akademia Sztuk Teatralnych, filia we Wrocławiu). Cenzura na Miesiącu Fotografii w Krakowie. Relacja uczestniczki
Katarzyna Waligóra (Uniwersytet Jagielloński). Czy można ocenzurować dyrekcję? Krystyna Meissner w Starym Teatrze
Dyskusja
13:00-15:00
Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski). „Klątwa” w Rozrywce. Studium przypadku
Natalia Jakubowa (Wiedeń, independent researcher). Alvis Hermanis i auto/cenzura
Piotr Olkusz (Uniwersytet Łódzki). Alternatywna sztuka w czasach upolitycznionych grantów: czy to w ogóle możliwe?
Micha Braun (Universität Leipzig). Raise Your Voice!? German Artists and the Pandemic
Dyskusja
16:30-19:00
Katarzyna Osińska (Instytut Badań Literackich PAN). Cenzor o cenzurze. Przypadek barona Nikołaja Drizena (1868-1935) i jego książki o cenzurze w Rosji XIX wieku
Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski). Bojkot teatralny jako radykalna forma (auto)cenzury. Tożsamość narodowa a tożsamość fanowska w okresie powstania styczniowego
Aleksandra Liszka (Uniwersytet Śląski). Cenzura odredaktorska w zaborze rosyjskim w XIX wieku
Urszula Pysyk (Uniwersytet Jagielloński). Wokół zagadnień reform xiqu w ChRL. Spór o Dymisję Hui Rui’a
Agnieszka Wójtowicz (Uniwersytet Opolski). Cenzura i autocenzura w Studium o Hamlecie w reżyserii Jerzego Grotowskiego
Dyskusja
22 października – piątek
AUTOCENZURA
9:30-12:00
Krystyna Duniec (Instytut Sztuki PAN). Autocenzura w teatrze: autoprzemoc, asekuracja czy normalność?
Agnieszka Jakimiak (Royal Holloway, University of London). Wewnętrzna robota. Teatralna autocenzura w kontekście krytyki instytucjonalnej
Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański). „Nie idę na ‘Idę’”. Strategie autocenzury
Maryla Zielińska (Warszawa, independent researcher). AAA Grzegorzewski
Bartosz Różanek (Uniwersytet Warszawski). Autocenzura w Dziennikach politycznych Mieczysława F. Rakowskiego na podstawie analizy fragmentów z grudnia 1981 roku
Dyskusja
TRANSFORMACJE
13:00-15:00
Joanna Krakowska (Instytut Sztuki PAN). Do użytku wewnętrznego. Lord Szambelan, towarzysz Kliszko i wielebny Wildmon przesłali instrukcje
Agata Adamiecka (Akademia Teatralna). Oczy szeroko zamknięte. O mechanizmach widzialności przemocy wobec kobiet w polu sztuki
Marcin Kościelniak (Uniwersytet Jagielloński). Fragmenty dyskursu aborcyjnego. Czerwiec ‘89
Dorota Sosnowska (Uniwersytet Warszawski). „Ja i AIDS”: cenzura, epidemia, transformacja.
Dyskusja
16:30-19:00
Jan Jiřík (DAMU Praga). Publiczna Instytucja Kultury, co to takiego?
Piotr Morawski (Uniwersytet Warszawski). Czego wciąż nie można powiedzieć
Monika Kwaśniewska (Uniwersytet Jagielloński). Afektywne, relacyjne i werbalne skutki blokowania i perswazji negatywnej. Intymne historie tekstów nieopublikowanych
Stanisław Godlewski (Instytut Sztuki PAN). Poprawność, cenzura i ślepota we współczesnej krytyce teatralnej
Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Dyskursywne narzędzia kontroli. Kształtowanie opinii publicznej jako forma cenzury
Dyskusja
23 października – sobota
REPREZENTACJE
9:30-12:00
Agnieszka Wanicka (Uniwersytet Jagielloński). XIX-wieczne emploi jako przykład cenzury obyczajowej
Dorota Jarząbek-Wasyl (Uniwersytet Jagielloński). Kradzież twarzy. O pewnym przypadku aktorskich wykroczeń przeciw cenzurze obyczajowej
Anna R. Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński). Autocenzura w autopatografii
Sebastian Jagielski (Uniwersytet Jagielloński). Cięcie Kmicica. Ukryta analna historia kina polskiego
Blanka Katarzyna Dżugaj (Warszawa, independent researcher). Seksualność na azjatyckich ekranach – cenzura i autocenzura a estetyka filmowa w Azji
Dyskusja
13:00-15:00
Andrzej Leder (Instytut Filozofii i Socjologii PAN). Autocenzura. Kilka uwag w kwestii niewidzialności
Iwona Kurz (Uniwersytet Warszawski). „Atmosfera” 1968 roku: niewypowiedziane a działające
Jakub Momro (Uniwersytet Jagielloński). Francuskie debaty wokół antyizraelskości
Barbara Michalczyk (Uniwersytet Jagielloński). „Fraulein Doktor” w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu w 1934 roku, sprawy polsko-niemieckie
Dyskusja
16:30-18:30
Grzegorz Niziołek (Uniwersytet Jagielloński). Emancypacja, reprezentacja, cenzura
Łucja Iwanczewska (Uniwersytet Jagielloński). Krytyczność i dekrytyczność a mechanizmy cenzury – wokół teatru i sztuk performatywnych
Dorota Semenowicz (Akademia Teatralna). Autocenzura i kwestie emancypacji
Kasia Lech (Canterbury Christ Church University). Hegemonia i natywizm języka angielskiego jako forma cenzury we współczesnym teatrze
Dyskusja
Informacje
Zobacz także
Mody teatralne. Przemiany
Intymistyka a edytorstwo
Zakład Tekstologii i Edytorstwa Dzieł Literackich UMK zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową "Intymistyka a edytorstwo", która odbędzie się 15-16 listopada 2018 roku w Toruniu.
Otwarte seminarium „Sezon na humanistykę cyfrową”
Zapraszamy na prezentację infrastruktury Dariah.lab wytworzonej w ramach projektu „Cyfrowa infrastruktura badawcza dla humanistyki i nauk o sztuce DARIAH-PL” . W ramach seminarium poznańscy partnerzy – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Politechnika Poznańska, Instytut Badań Literackich PAN oraz Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe – zaprezentują efekty swoich prac. Przedmiotem prezentacji będą też osiągnięcia związane z Wielkopolską, jako że projekt dostarcza również zasobów i narzędzi w sposób szczególny związanych z tym regionem. Przykładem takich zasobów może być unikatowe repozytorium cyfrowe gazety Kaliszanin, pozyskanej z archiwów cenzury rosyjskiej w Bibliotece w Sankt Petersburgu, archiwalne materiały nagraniowe zarejestrowane podczas etnomuzykologicznych prac terenowych w regionie, czy też cyfrowa dokumentacja pałacu w Turwi.
Bariery i pomosty w kulturze i języku / międzynarodowa konferencja naukowa
Program Konferencji