Wydarzenie
Dyskursy Miłosza. Dyskursy o Miłoszu
Ogólnopolska konferencja literturoznawcza poświęcona krajowej i zagranicznej recepcji twórczości Czesława Miłosza 30 lat po opublikowaniu książki Poznawanie Miłosza pod redakcją naukową Jerzego Kwiatkowskiego (Kraków 1985).
Konferencji patronują m.in. prof. Aleksander Fiut i Andrzej Franaszek.
Zobacz także
Promocja książki Marka Bernackiego "Tropienie Miłosza. Hermeneutyczna 'bio-grafia' Poety"
"Biuletyn Polonistyczny" zaprasza na spotkanie promujące książkę Prof. Marka Bernackiego Tropienie Miłosza. Hermeneutyczna "bio-grafia" Poety, wydaną w marcu tego roku w krakowskim wydawnictwie UNIVERSITAS.
Prof. dr hab. Agata Stankowska-Kozera: Czesław Miłosz i nowoczesny klasycyzm / Z cyklu "Wykłady dla maturzystów"
Instytut Filologii Polskiej UAM przygotował serię wykładów powtórkowych do matury z języka polskiego. Sesje prowadzone są przez pracowników naukowych Instytutu. Wykłady udostępniane są na Facebooku.
Prof. Bożena Shallcross i Prof. Andrzej Karcz, Poeta liryczny jako pisarz polityczny. "Zniewolony umysł" Czesława Miłosza (A Lyrical Poet as a Political Writer. "The Captive Mind" by Czeslaw Milosz) / spotkanie z cyklu webinariów IBL PAN i Fundacji Kościuszkowskiej
25 czerwca Profesorowie Bożena Shallcross z University of Chicago i Andrzej Karcz z IBL PAN będą dyskutować o "Zniewolonym umyśle" Miłosza podczas webinarium "Poeta liryczny jako pisarz polityczny". W 2021 roku mija 110 lat od urodzin Czesława Miłosza i 70 lat od jego ucieczki z komunistycznej Polski w poszukiwaniu azylu politycznego we Francji.
Festiwal Miłosza 2023
Hasło edycji Festiwalu Miłosza 2023 Piosenki o końcu świata nawiązuje do utworu Czesława Miłosza pod (prawie) tym samym tytułem. Tytułowa piosenka w haśle festiwalu uległa zwielokrotnieniu – nie tylko dlatego, że – podobnie jak noblista – przedstawiamy różne perspektywy, od tej nieludzkiej poprzez codzienną, indywidualną, lokalną i ponadnarodową, ale też z uwagi na to, że wstrząsające doniesienia i ostrzeżenia o katastrofie, wyczerpaniu, policzonych dniach planety i demokracji docierają do nas nieustannie, a ich mnogość przeradza się nieraz w kakofonię, która zamiast grozy powoduje zmęczenie i znieczulenie. Jaka w tym wszystkim jest rola poezji? Czy zadaniem poetki jest odnalezienie takiego języka, który wyrwie nas z torów przyzwyczajeń i z mocą uświadomi skalę zniszczenia? Czy godzi się pisać wiersze w sytuacji wojny i przemocy? Czy można pisać o tym – i czy można pisać o czymś innym? Czy mimo rozczarowania wciąż jeszcze – by odwołać się do innego ważnego patrona tegorocznej edycji – należy próbować opiewać okaleczony świat? Czy próby przekroczenia antropocentrycznego paradygmatu i przyjmowania perspektywy pozaludzkiej są czymś więcej, niż tylko efektywnym zabiegiem estetycznym? Czy idea republiki poezji, w której głosy artystek i artystów, tłumaczy i tłumaczek przemawiają wieloma językami nie w kakofonii, lecz w polifonicznym dialogu, uległa ostatecznej kompromitacji, czy wręcz przeciwnie jest donioślejsza niż kiedykolwiek wcześniej? (z informacji Organizatorów)