Event
Dyskursy Miłosza. Dyskursy o Miłoszu
Ogólnopolska konferencja literturoznawcza poświęcona krajowej i zagranicznej recepcji twórczości Czesława Miłosza 30 lat po opublikowaniu książki Poznawanie Miłosza pod redakcją naukową Jerzego Kwiatkowskiego (Kraków 1985).
Konferencji patronują m.in. prof. Aleksander Fiut i Andrzej Franaszek.
Information
See also
Promocja książki Marka Bernackiego "Tropienie Miłosza. Hermeneutyczna 'bio-grafia' Poety"
"Biuletyn Polonistyczny" zaprasza na spotkanie promujące książkę Prof. Marka Bernackiego Tropienie Miłosza. Hermeneutyczna "bio-grafia" Poety, wydaną w marcu tego roku w krakowskim wydawnictwie UNIVERSITAS.
Prof. dr hab. Agata Stankowska-Kozera: Czesław Miłosz i nowoczesny klasycyzm / Z cyklu "Wykłady dla maturzystów"
Instytut Filologii Polskiej UAM przygotował serię wykładów powtórkowych do matury z języka polskiego. Sesje prowadzone są przez pracowników naukowych Instytutu. Wykłady udostępniane są na Facebooku.
A Lyrical Poet as a Political Writer. The Captive Mind by Czeslaw Milosz - A talk by Prof. Bozena Shallcross and Prof. Andrzej Karcz
The year 2021 marks 110 years since the birth of Czesław Miłosz and 70 years since he escaped communist Poland to seek political asylum in France. Leading scholars Professors Bożena Shallcross of the University of Chicago, and Andrzej Karcz, PAN, will discuss Milosz’s “The Captive Mind” in the webinar “A Lyrical Poet as a Political Writer” held on June 25.
Festiwal Miłosza 2023
Hasło edycji Festiwalu Miłosza 2023 Piosenki o końcu świata nawiązuje do utworu Czesława Miłosza pod (prawie) tym samym tytułem. Tytułowa piosenka w haśle festiwalu uległa zwielokrotnieniu – nie tylko dlatego, że – podobnie jak noblista – przedstawiamy różne perspektywy, od tej nieludzkiej poprzez codzienną, indywidualną, lokalną i ponadnarodową, ale też z uwagi na to, że wstrząsające doniesienia i ostrzeżenia o katastrofie, wyczerpaniu, policzonych dniach planety i demokracji docierają do nas nieustannie, a ich mnogość przeradza się nieraz w kakofonię, która zamiast grozy powoduje zmęczenie i znieczulenie. Jaka w tym wszystkim jest rola poezji? Czy zadaniem poetki jest odnalezienie takiego języka, który wyrwie nas z torów przyzwyczajeń i z mocą uświadomi skalę zniszczenia? Czy godzi się pisać wiersze w sytuacji wojny i przemocy? Czy można pisać o tym – i czy można pisać o czymś innym? Czy mimo rozczarowania wciąż jeszcze – by odwołać się do innego ważnego patrona tegorocznej edycji – należy próbować opiewać okaleczony świat? Czy próby przekroczenia antropocentrycznego paradygmatu i przyjmowania perspektywy pozaludzkiej są czymś więcej, niż tylko efektywnym zabiegiem estetycznym? Czy idea republiki poezji, w której głosy artystek i artystów, tłumaczy i tłumaczek przemawiają wieloma językami nie w kakofonii, lecz w polifonicznym dialogu, uległa ostatecznej kompromitacji, czy wręcz przeciwnie jest donioślejsza niż kiedykolwiek wcześniej? (z informacji Organizatorów)