Wydarzenie
IV Kongres dydaktyki polonistycznej
"Edukacja jest najpotężniejszą bronią, jakiej możesz użyć, aby zmienić świat".
Nelson Mandela
Szanowni Państwo,
zadaniem uniwersytetu oraz szkoły jest urzeczywistnianie ― może nazbyt idealistycznego, choć właśnie dlatego ważnego ― przekonania o konieczności ulepszania świata, wprowadzania uczniów i studentów nie tylko w przestrzeń literatury, języka, sztuki, ale też w fundamentalne prawidłowości życia społecznego. Powszechnie znane jest zdanie Jana Zamoyskiego „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie…”. Warto jednak przytoczyć dalszy ciąg myśli zapisanej w roku 1600 w akcie fundacyjnym Akademii Zamojskiej: „Nadto ― pisał kanclerz wielki koronny i znamienity mąż stanu ― przekonany jestem, że tylko edukacja publiczna zgodnych i dobrych robi obywateli”. Nieprzypadkowo odwołujemy się do skupiającej studentów z Polski i Litwy dawnej akademii usytuowanej niedaleko Lublina, gdzie spotkaliśmy się ostatnio. Chcielibyśmy bowiem zaprosić Państwa do udziału w IV Kongresie Dydaktyki Polonistycznej, będącym kontynuacją trzech poprzednich Kongresów: zorganizowanych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (w roku 2017), Uniwersytecie Śląskim w Katowicach (w roku 2015) oraz Uniwersytecie Jagiellońskim (w roku 2013). Pamiętając o naszych poprzednikach, proponujemy namysł nad niełatwymi problemami edukacji czasów obecnych. PT. Uczestnikom IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej, który odbędzie się na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, przedkładamy temat: Lekcja POLSKI(ego) ― praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku.
Zapraszamy na to ― skupiające nauczycieli ze szkół podstawowych, średnich, uczelni akademickich ― ogólnopolskie/międzynarodowe sympozjum w okresie, kiedy lekcje języka polskiego są i wciąż na nowo stają się lekcją Polski, autokrytyczną refleksją, niefundowaną na samoafirmującym się zbiorowym ego. Organizatorów Kongresu Dydaktyki Polonistycznej interesuje polskość jako problem, polskość jako źródło wątpliwości, lekcje polskiego jako przestrzeń wolności, nie tylko własnej, ale także każdego, kto jest w Polsce inny, i każdej, która jest inna. Poznawanie literatury i języka polskiego – w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i na studiach ― oznacza zawsze uczenie szacunku wobec dziedzictwa świata, Europy i Polski, pokazywanie zróżnicowanej spuścizny kulturowej. Lekcje polskiego, jak je sobie wyobrażamy, to propozycja dialogu, rozmowy kompetentnej i serio; lekcje, podczas których waży się istotne kwestie oglądu Polski i świata. Mamy nadzieję, że nasze spotkanie będzie okazją do wymiany uwag i pomysłów wyprowadzonych z rzeczywistej praktyki edukacyjnej ukierunkowanej na budowanie/współkreowanie naszej wspólnej przyszłości. Stanie się wielogłosową szkołą obywatelskiego myślenia.
Proponujemy refleksję skupioną między innymi wokół takich zagadnień, jak:
- Patriotyzm – polonocentryzm – kosmopolityzm / PATRIA, POLIS, KOSMOS ‒ narracje tożsamościowe
- Kapitały lokalności – region, różnica, tożsamość
- Lekcje (POLSKI)ego poza Polską – emisariusze polonistyczni na świecie
- Polskość w szkole, kulturze popularnej i mediach
- Język w świecie wirtualnym/mediów – komunikacja – wspólnota – ojczyzna
- Polonistyka i polityka – o istocie wychowania obywatelskiego
- Praktyki edukacyjne – przestrzeń rewizji i otwierania wyobrażeń o Polsce i polskości
- Wielokulturowość, wojny, migracje jako wyzwania edukacyjne
- Komparatystyka: źródło polonistycznych inspiracji
- Ekodydaktyka / geopoetyka – rozmaitość dialogów o literaturze
- Obszary zapomniane – o czym w edukacji polonistycznej się nie mówi…
- O ideałach naukowych i sytuacjach kryzysowych (uniwersytet, szkoła)
Podobnie jak to miało miejsce w trakcie wcześniejszych Kongresów Dydaktyki Polonistycznej, chcielibyśmy, aby w naszych obradach udział wzięli twórcy, pisarze, reportażyści, literaturoznawcy, językoznawcy, medioznawcy, badacze kultury. Jesteśmy przekonani, że spraw kształcenia nie można zostawić wyłącznie w gestii osób zawodowo zajmujących się szkołą. O zmianach w edukacji ― jak przekonywała Hannah Arendt ― powinni bowiem myśleć wszyscy.
IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej odbędzie się na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM w Poznaniu w dniach 20‒23 listopada 2019 roku.
Abstrakty przyjętych referatów zostaną opublikowane na stronie internetowej.
Na stronie internetowej będziemy zamieszczać sugestie tematyczne i organizacyjne napływające pod naszym adresem z Państwa strony.
Informujemy równocześnie, że opłata konferencyjna przesłana do 6 maja 2019 roku, wynosi 450 złotych, a po tym terminie 550 złotych. Kwota ta pokrywa koszty materiałów konferencyjnych oraz posiłków podczas trwania Kongresu.
Z wyrazami szacunku
Sekretarz IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej:, dr Anita Gis
Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej: prof. dr hab. Maria Kwiatkowska-Ratajczak
Członkowie Komitetu Organizacyjnego:
prof. UAM dr hab. Jerzy Kaniewski
dr Krzysztof Koc
prof. dr hab. Katarzyna Kuczyńska-Koschany
dr hab. Krzysztof Skibski
prof. dr hab. Piotr Śliwiński
dr hab. Mirosław Wobalis
Członkowie Rady Naukowej:
prof. dr hab. Zofia Budrewicz, prof. UKSW dr hab. Tomasz Chachulski, prof. dr hab. Przemysław Czapliński, prof. dr hab. Anna Janus-Sitarz, prof. dr hab. Ewa Jaskółowa, dr hab. prof. UKW Danuta Jastrzębska-Golonka, prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska, prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska, prof. dr hab. Krzysztof Kłosiński, prof. dr hab. Anna Legeżyńska, prof. UO dr hab. Jolanta Nocoń, prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska, prof. UAM dr hab. Joanna Wójcik, dr hab. prof. UMK Maciej Wróblewski, prof. dr hab. Tadeusz Zgółka, prof. dr hab. Sławomir J. Żurek
Informacje
Zobacz także
VI Kongres Dydaktyki Polonistycznej: Niezgoda – opór – bunt w przestrzeni edukacyjnej
Bunt przeciwko zastanym wartościom, porządkom społecznym, regulacjom prawnym, okolicznościom historycznym jest naturalnym ludzkim zachowaniem. Obok potocznego obrazu buntu jako zjawiska destrukcyjnego uwzględnić należy, że może on mieć również wymiar konstruktywny czy nawet afirmatywny. Zagadnienia niezgody, oporu i buntu tworzą jeden z podstawowych problemów kulturowych i cywilizacyjnych czasów dzisiejszych, mających wielorakie odbicie w zjawiskach i procesach edukacyjnych. Nie jest to tylko syndrom współczesności, tego rodzaju problemy pojawiały się w przeszłości i w różny sposób wpływały na kształt, a zwłaszcza aksjologię, szkoły, literatury życia zbiorowego. Ze względu na ważność tych zagadnień – również dla współczesnej przestrzeni polonistycznej – zdecydowaliśmy się uczynić je głównym przedmiotem kolejnego Kongresu Dydaktyki Polonistycznej. Do udziału w nim zapraszamy: polonistów uczestniczących we wszystkich obszarach edukacji lub nimi zainteresowanych. Zależałoby nam na obecności, wypowiedziach i głosach w dyskusjach polonistów – nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, polonistów – nauczycieli akademickich; literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, bibliotekoznawców i bibliotekarzy, pedagogów, psychologów, socjologów, specjalistów w zakresie dydaktyki polonistycznej różnych szczebli; mówiąc najogólniej: wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą edukacją polonistyczną w teorii i w praktyce.
V Kongres Dydaktyki Polonistycznej
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na V Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Temat Kongresu „KULTURA SOLIDARNOŚCI w przestrzeni edukacyjnej” jest wyrazem nasilającego się niepokoju, że w procesie nieustannie dokonującego się dzielenia zagubia się to, co łączy, bez względu na wszystkie specyfikacje tożsamościowe (indywidualne, społeczne, regionalne, narodowe).
I Kongres Polskiego Przekładoznawstwa. Koncepcje – metodologie – działania (UWAGA: kolejna zmiana terminu)
Centrum Badań Przekładoznawczych przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacja „Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych” zapraszają na I Kongres Polskiego Przekładoznawstwa Koncepcje – metodologie – działania.
II KONGRES POLSKIEGO PRZEKŁADOZNAWSTWA: EPOKA ZWROTÓW
Szkoła Nauk o Języku i Literaturze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Badań Przekładoznawczych przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zapraszają na II KONGRES POLSKIEGO PRZEKŁADOZNAWSTWA: EPOKA ZWROTÓW, który odbędzie się 23–25 września 2025 roku w Poznaniu.