Wydarzenie
Janusz Korczak/Stefania Wilczyńska - warianty biografii pedagogicznych
Głównym celem konferencji jest stworzenie przestrzeni do dyskusji wokół wątków i pojęć związanych – z jednej strony – z historycznymi oraz współczesnymi teoriami pedagogicznymi, a z drugiej strony – skoncentrowanie debaty nad auto/biografiami pedagogicznymi osób, których teorie i praktyki wyrastają z doświadczeń dwudziestolecia międzywojennego.
Głównym celem konferencji jest stworzenie przestrzeni do dyskusji wokół wątków i pojęć związanych – z jednej strony – z historycznymi oraz współczesnymi teoriami pedagogicznymi, a z drugiej strony – skoncentrowanie debaty nad auto/biografiami pedagogicznymi osób, których teorie i praktyki wyrastają z doświadczeń dwudziestolecia międzywojennego. Nie znaczy to mimo wszystko, że chcemy prowadzić konferencyjne rozważania w czasie przeszłym. Proponujemy zatem i przegląd funkcjonujących na prze-strzeni XX wieku teorii pedagogicznych, i powrót do auto/biografii głównych bohaterów (Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej), ale także namysł nad tym, jak ich życiorysy i założenia pedagogiczne funkcjonują dzisiaj – zarówno w refleksji akademickiej, jak i w szkolnej codzienności.
Informacje
Zobacz także
Janusz Korczak / Stefania Wilczyńska. Warianty biografii pedagogicznych
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli; Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego; Instytut Polonistyki, Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Polskie Towarzystwo Autobiograficzne zapraszają do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej "Janusz Korczak/Stefania Wilczyńska. Warianty biografii pedagogicznych", która odbędzie się 17–18 maja 2018 roku w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (Szczecin).
"Filologia Polska" 2024: (Auto)biografie
Serdecznie zapraszamy reprezentantów wszystkich dyscyplin polonistycznych do publikacji w roczniku Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Temat numeru brzmi: (Auto)biografie. Planowany czas wydania zeszytu to koniec 2024 roku.
Festiwal pamięci Janusza Korczaka "Wołanie serca" (Фестиваль памяти Януша Корчака «Зов сердца»)
W dniach 24 lutego – 24 marca odbywa się w Rosji Festiwal Korczakowski pt. „ЗОВ СЕРДЦА” [Wołanie serca]. Organizatorami wydarzenia są: Instytut Polski w Moskwie, Żydowskie Centrum Kultury im. Ralpha Goldmana, Moskiewski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny oraz Polskie i Rosyjskie Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka. Na zaproszenie współorganizatora festiwalu - Instytutu Polskiego w Moskwie, w wydarzeniu wzięła udział Marlena Sęczek, dokumentalistka z Pracowni Dokumentacji Literatury Współczesnej IBL PAN. Wyniki swoich badań nad biografią Janusza Korczaka (Henryka Goldszmita) zaprezentowała na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym w Moskwie oraz w Kazaniu.
Biografie i biografizacje w literaturze i kulturze
Katedra Poetyki i Teorii Literatury IFP w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie zaprasza do udziału w konferencji naukowej Biografie i biografizacje w literaturze i kulturze, zaplanowanej w dniach: 24–25 listopada 2015 roku w głównym budynku Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie przy ul. Podchorążych 2. Proponujemy namysł nad wielowymiarowością osoby w biografii i autobiografii, sposobami ich tworzenia i wykorzystania w aspekcie teoretycznoliterackim, historycznoliterackim i kulturowym, w odniesieniu do strategii pisarsko-artystycznych, genologii oraz innych dziedzin, zjawisk i obszarów, w których zachodzi profilowanie osoby. Na Państwa zgłoszenia czekamy do 10 października 2015 roku. Kartę zgłoszeń można nadesłać w wersji papierowej (pocztą tradycyjną na adres wyróżniony w nagłówku, z dopiskiem: Biografie i biografizacje) albo elektronicznej na adres: kpitl.ifp@gmail.com Opłata konferencyjna wynosi 350 zł (dla doktorantów i naukowych pracowników emerytowanych 300 zł). Nie zapewniamy referentom noclegów. Gwarantujemy publikację wygłoszonych referatów, które otrzymają pozytywne recenzje, w czwartym numerze rocznika redagowanego w katedrze – „Studia Poetica” (w ramach uniwersyteckiej serii „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”), już wówczas – jak sądzimy – mieszczącego się wśród punktowanych periodyków; albo w książkowej publikacji zbiorowej. dr hab. Katarzyna Wądolny-Tatar dr Magdalena Roszczynialska mgr Jakub Knap