Biuletyn Polonistyczny

Wydarzenie

Data wydarzenia: 15.04.2016 - 17.04.2016
Data dodania: 30.03.2016

Nagość w obiektywie nauk / Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa

Typ wydarzenia:
Konferencja
Miejscowość:
Kraków
Organizatorzy:
Grupy docelowe:
Studenci, Doktoranci, Samodzielni Pracownicy Naukowi

Celem konferencji jest konfrontacja rożnych sposobów rozumienia i konceptualizowania nagości. Interesuje nas nie tylko to, w jaki sposób nagość jest badana i pojmowana w konkretnych dyscyplinach naukowych, ale również to, w jaki sposób reprezentuje się ją w poszczególnych tekstach kultury. Jesteśmy otwarci zarówno na teoretyczne próby ujmowania nagości, jak i propozycje jej analizy i interpretacji w danym kontekście.

Do dyskusji zapraszeni są zarówno literaturoznawcy, kulturoznawcy, historycy, historycy sztuki, religioznawcy, socjologowie, psychologowie jak również przedstawiciele innych nauk humanistycznych, społecznych czy ścisłych zainteresowani problematyką nagości.

 

Informacje

Data dodania:
30 marca 2016; 12:35 (Andrzej Juszczyk)
Data edycji:
30 marca 2016; 12:49 (Andrzej Juszczyk)

Zobacz także

19.05.2016

Między uczniami, rodzicami i nauczycielami – komunikacja w szkole

Jedną z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia na każdym etapie edukacji jest umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie jak i w piśmie. Podstawa programowa wyznacza nam jasny cel – nauczyć ucznia komunikowania się. Choć świat dostarcza nam coraz to nowszych technologii i aplikacji ułatwiających komunikację, wiele osób, szczególnie młodych, ma problemy ze skutecznym opanowaniem tej niełatwej sztuki. Przed współczesnym nauczycielem staje trudne zadanie. Jakie narzędzia może wykorzystać w pracy z uczniami, aby jego komunikaty były czytelne dla młodego odbiorcy? Jakich metod użyć, aby kształcić umiejętności związane z komunikacją? Na jakie przeszkody może natrafić nauczyciel w relacji z rodzicami/opiekunami ucznia? Czy rodzice naprawdę nie rozmawiają ze swoimi dziećmi? W jaki sposób wpływa to na nawiązywane przez uczniów kontakty międzyludzkie? W końcu, jak przebiega komunikacja pomiędzy nauczycielem a władzami szkoły? Jako przyszli nauczyciele języka polskiego, chcielibyśmy przyjrzeć się tym i innym zagadnieniom, dotyczącym komunikacji w przestrzeni szkolnej. Zapraszamy Państwa na konferencję naukową zatytułowaną "Między uczniami, rodzicami i nauczycielami – komunikacja w szkole". Chcemy na naszej konferencji gościć studentów, doktorantów oraz nauczycieli języka polskiego, którzy, mamy nadzieję, przyczynią się do pogłębionej refleksji nad komunikacją interpersonalną w szkole, przede wszystkim między nauczycielem i uczniem, ale również między uczniami, rodzicami i władzami szkoły. Zakres konferencji obejmuje następującą tematykę: • Komunikacja w relacji uczeń-uczeń; uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, nauczyciel-rodzice, nauczyciel-dyrekcja szkoły; • Komunikacja werbalna i niewerbalna w klasie szkolnej;• Komunikacja tradycyjna i cyfrowa, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; • Rozwijanie sprawności komunikacyjnych podczas zajęć lekcyjnych w perspektywie przygotowania uczniów do ustnej matury z języka polskiego, a także komunikowania w codziennym życiu; • Zaburzenia procesu komunikacyjnego; • Komunikacja w języku ojczystym a komunikacja w językach obcych.

07.09.2016

Tradycje o wojowniku w kulturze historycznej średniowiecza

W średniowiecznych wyobrażeniach ludzie miecza – prości wojownicy, rycerze czy też wielcy bohaterowie – często zajmowali miejsce zaszczytne. Sławni i wybitni, jak Roland, byli naśladowani. Opowieści im poświęcone pełniły specyficzną funkcję – kształtowały wzorce postępowań, egzemplifikowały cechy, którymi mieli charakteryzować się uczestnicy średniowiecznych bitew. Każda z tych postaci, wymodelowanych przez autorów opowieści, uosabiała cechy godne naśladowania, albo też – jak w przypadku zhańbionych tchórzy i zdrajców – zachowania godne potępienia. Tematem organizowanej przez nas konferencji są sposoby prezentacji bohaterów i antybohaterów – zarówno rzeczywistych, jak i fikcyjnych – w kulturze średniowiecznej Polski oraz Europy kręgu łacińskiego. Zależy nam na zademonstrowaniu, jak opowieści o wojownikach wchodziły w obręb historycznej świadomości społeczeństw średniowiecznych. Interesuje nas mechanizm działania mitów bohaterskich, który doprowadził do tego, że Starkadr, Teodoryk Wielki czy Attyla zastąpili w średniowiecznym świecie antycznych herosów. Warto przyjrzeć się również tym postaciom, które splamiły się tchórzostwem, uciekły z pola bitwy, zdradziły swych panów lub nawet podniosły rękę na swych władców. Chcemy możliwie najszerzej spojrzeć na elementy konstruujące tożsamość wojowników, również poprzez przykłady postaw antyheroicznych.

03.07.2015

Przed-tekstowy świat. (Archiwa, bruliony, rękopisy)

Organizatorzy: Katedra Historii Literatury Polskiej XX Wieku, Katedra Edytorstwa i Nauk Pomocniczych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Ośrodek Badań Filologicznych i Edytorstwa Naukowego Instytutu Badań Literackich PAN.

30.06.2016

Nabór tekstów do kwartalnika „Terminus”

"Terminus" to czasopismo wydawane nieprzerwanie od roku 1999 na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w literaturze i kulturze wczesnonowożytnej (XV–poł. XVIII w.). Artykuły wydawane sa w języku polskim i angielskim. Wszystkie artykuły poddawane są wnikliwemu procesowi recenzyjnemu. Czasopismo cieszy się  wysoką cytowalnością, jest notowane w kilku bazach danych, między innymi ERIH+. Według obecnej listy czasopism punktowanych MNiSW publikacja artykułu w „Terminusie” honorowana jest 14 punktami.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.