Событие
Nagość w obiektywie nauk / Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa
Celem konferencji jest konfrontacja rożnych sposobów rozumienia i konceptualizowania nagości. Interesuje nas nie tylko to, w jaki sposób nagość jest badana i pojmowana w konkretnych dyscyplinach naukowych, ale również to, w jaki sposób reprezentuje się ją w poszczególnych tekstach kultury. Jesteśmy otwarci zarówno na teoretyczne próby ujmowania nagości, jak i propozycje jej analizy i interpretacji w danym kontekście.
Do dyskusji zapraszeni są zarówno literaturoznawcy, kulturoznawcy, historycy, historycy sztuki, religioznawcy, socjologowie, psychologowie jak również przedstawiciele innych nauk humanistycznych, społecznych czy ścisłych zainteresowani problematyką nagości.
Информация
Смотреть также
Tradycje o wojowniku w kulturze historycznej średniowiecza
W średniowiecznych wyobrażeniach ludzie miecza – prości wojownicy, rycerze czy też wielcy bohaterowie – często zajmowali miejsce zaszczytne. Sławni i wybitni, jak Roland, byli naśladowani. Opowieści im poświęcone pełniły specyficzną funkcję – kształtowały wzorce postępowań, egzemplifikowały cechy, którymi mieli charakteryzować się uczestnicy średniowiecznych bitew. Każda z tych postaci, wymodelowanych przez autorów opowieści, uosabiała cechy godne naśladowania, albo też – jak w przypadku zhańbionych tchórzy i zdrajców – zachowania godne potępienia. Tematem organizowanej przez nas konferencji są sposoby prezentacji bohaterów i antybohaterów – zarówno rzeczywistych, jak i fikcyjnych – w kulturze średniowiecznej Polski oraz Europy kręgu łacińskiego. Zależy nam na zademonstrowaniu, jak opowieści o wojownikach wchodziły w obręb historycznej świadomości społeczeństw średniowiecznych. Interesuje nas mechanizm działania mitów bohaterskich, który doprowadził do tego, że Starkadr, Teodoryk Wielki czy Attyla zastąpili w średniowiecznym świecie antycznych herosów. Warto przyjrzeć się również tym postaciom, które splamiły się tchórzostwem, uciekły z pola bitwy, zdradziły swych panów lub nawet podniosły rękę na swych władców. Chcemy możliwie najszerzej spojrzeć na elementy konstruujące tożsamość wojowników, również poprzez przykłady postaw antyheroicznych.
Między uczniami, rodzicami i nauczycielami – komunikacja w szkole
Jedną z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia na każdym etapie edukacji jest umiejętność komunikowania się w języku ojczystym, zarówno w mowie jak i w piśmie. Podstawa programowa wyznacza nam jasny cel – nauczyć ucznia komunikowania się. Choć świat dostarcza nam coraz to nowszych technologii i aplikacji ułatwiających komunikację, wiele osób, szczególnie młodych, ma problemy ze skutecznym opanowaniem tej niełatwej sztuki. Przed współczesnym nauczycielem staje trudne zadanie. Jakie narzędzia może wykorzystać w pracy z uczniami, aby jego komunikaty były czytelne dla młodego odbiorcy? Jakich metod użyć, aby kształcić umiejętności związane z komunikacją? Na jakie przeszkody może natrafić nauczyciel w relacji z rodzicami/opiekunami ucznia? Czy rodzice naprawdę nie rozmawiają ze swoimi dziećmi? W jaki sposób wpływa to na nawiązywane przez uczniów kontakty międzyludzkie? W końcu, jak przebiega komunikacja pomiędzy nauczycielem a władzami szkoły? Jako przyszli nauczyciele języka polskiego, chcielibyśmy przyjrzeć się tym i innym zagadnieniom, dotyczącym komunikacji w przestrzeni szkolnej. Zapraszamy Państwa na konferencję naukową zatytułowaną "Między uczniami, rodzicami i nauczycielami – komunikacja w szkole". Chcemy na naszej konferencji gościć studentów, doktorantów oraz nauczycieli języka polskiego, którzy, mamy nadzieję, przyczynią się do pogłębionej refleksji nad komunikacją interpersonalną w szkole, przede wszystkim między nauczycielem i uczniem, ale również między uczniami, rodzicami i władzami szkoły. Zakres konferencji obejmuje następującą tematykę: • Komunikacja w relacji uczeń-uczeń; uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, nauczyciel-rodzice, nauczyciel-dyrekcja szkoły; • Komunikacja werbalna i niewerbalna w klasie szkolnej;• Komunikacja tradycyjna i cyfrowa, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; • Rozwijanie sprawności komunikacyjnych podczas zajęć lekcyjnych w perspektywie przygotowania uczniów do ustnej matury z języka polskiego, a także komunikowania w codziennym życiu; • Zaburzenia procesu komunikacyjnego; • Komunikacja w języku ojczystym a komunikacja w językach obcych.
Przed-tekstowy świat. (Archiwa, bruliony, rękopisy)
Organizatorzy: Katedra Historii Literatury Polskiej XX Wieku, Katedra Edytorstwa i Nauk Pomocniczych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Ośrodek Badań Filologicznych i Edytorstwa Naukowego Instytutu Badań Literackich PAN.
Nabór tekstów do kwartalnika „Terminus”
"Terminus" to czasopismo wydawane nieprzerwanie od roku 1999 na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w literaturze i kulturze wczesnonowożytnej (XV–poł. XVIII w.). Artykuły wydawane sa w języku polskim i angielskim. Wszystkie artykuły poddawane są wnikliwemu procesowi recenzyjnemu. Czasopismo cieszy się wysoką cytowalnością, jest notowane w kilku bazach danych, między innymi ERIH+. Według obecnej listy czasopism punktowanych MNiSW publikacja artykułu w „Terminusie” honorowana jest 14 punktami.