Wydarzenie
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Horyzonty Gier Wideo"
Celem zjazdu jest otwarcie nowego forum interdyscyplinarnej dyskusji na temat gier wideo widzianych z perspektywy naukowej. Proponujemy poddanie profesjonalnej analizie rozmaitych aspektów omawianego zjawiska. Spróbujemy przyjrzeć się między innymi miejscu gier w szeroko rozumianej kulturze, ich roli w edukacji, konstrukcji samych gier, jak również ich językowi, strukturze fabularnej, narracji oraz stronie artystycznej. Drugim założeniem organizatorów jest próba wyłonienia na podstawie wspólnej dyskusji podstawowych założeń metodologicznych perspektywy naukowej, która potraktowałaby całościowy temat gier wideo jako swój obszar badawczy.
Jesteśmy świadkami procesu, w którym gry wideo przestają być klasyfikowane jako jeden z wielu równorzędnych elementów kultury popularnej, a zaczynają być postrzegane jako teksty kultury, czasem nawet dzieła sztuki. Klasyczny Homo Ludens znacząco ewoluował, lecz nie zawsze towarzyszył temu analogiczny proces rozwoju naukowego oglądu. Uchwycenie tych zjawisk w ramach dyskursu naukowego wymaga wspólnego wysiłku badaczy reprezentujących różne perspektywy i dyscypliny, by trafnie zinterpretować wpływ złożonego fenomenu gier wideo na kształtowanie rzeczywistości społecznej, ekonomicznej i kulturowej. Stworzenie adekwatnej metodologii naukowej możliwe jest jedynie w sprzężeniu zwrotnym z szeroko rozumianymi twórcami gier, którzy mogą znaleźć zastosowanie wyników tych badań i analiz dla swojej branży.
W ramach obrad zapraszamy do dyskusji w następujących blokach tematycznych:
- gry wideo w przestrzeni kulturowej,
- rynek gier i jego perspektywy ekonomiczne,
- opowieści i narracje w grach wideo,
- gryfikacja edukacji, nowe możliwości, perspektywy i zagrożenia,
- groznawstwo jako obszar badawczy oraz dydaktyczny, kierunki edukacyjne związane z grami.
Konferencja odbędzie się 2-3 marca 2017 r. w Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim przy ul. Parkowej 1. Zapraszamy do przygotowywania 20 minutowych wystąpień oraz ich rozszerzonych wersji w formie artykułów do publikacji pokonferencyjnej.
Zgłoszenia tematów wraz z abstraktami (maks. 150 słów) oraz ewentualne pytania prosimy przesyłać na adres: horyzonty.gier@gmail.com do 15 stycznia 2017r.
Przewidujemy publikację nadesłanych tekstów, które przejdą pozytywnie proces recenzyjny w dedykowanym naszej konferencji numerze czasopisma Irydion lub zbiorczej monografii. Termin nadsyłania tekstów 31 maja 2017 r. Szczegółowe informacje dot. publikacji zostaną przekazane w komunikatach redakcyjnych.
Koszt udziału w konferencji to 250 PLN. Obejmuje on zarówno koszty publikacji, jak i nocleg (2-3 marca) oraz wyżywienie w trakcie trwania konferencji na miejscu w Bursie w Nakle Śląskim. Istnieje również możliwość nocowania w trzygwiazdkowym hotelu Aslan w Tarnowskich Górach (4 km od miejsca obrad), w takim wypadku opłata wynosi 400 PLN (organizatorzy zapewniają transport pomiędzy miejscem obrad a hotelem).
Komitet Naukowy:
Dr hab. Piotr Zawojski, prof. UŚ,
Dr hab. Adam Regiewicz prof. AJD,
Dr Edyta Sadowska
Komitet Organizacyjny:
Dr Mateusz Dąsal (przewodniczący komitetu organizacyjnego),
Mgr Łukasz Sasuła (sekretarz konferencji),
Mgr Justyna Migoń-Sasuła
Informacje
Zobacz także
Dyskursy gier wideo /1. Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Badania nad grami wideo, jak i nad każdym innym medium, wymagają – oprócz kluczowych dla każdej dyscypliny naukowej studiów specjalistycznych – refleksji transdyscyplinarnej, uwzględniającej możliwie najszersze spectrum dyskursów współczesnej humanistyki. Niezależnie od tego, czy gry wideo uznaje się za medium narracyjne czy też nie, bezsprzeczny pozostaje ich doniosły wkład w kształtowanie kultury ponowoczesnej, dający się odczuć za-równo podczas częstokroć zbyt emocjonalnie angażujących debat medialnych, jak i w refleksji uniwersyteckiej, coraz częściej stającej wobec konieczności przeformułowania granic istniejących dyscyplin naukowych. Mając to w szczególności na uwadze, organizatorzy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Dyskursy gier wideo zapraszają pracowników naukowych, doktorantów i studentów do podjęcia transdyscyplinarnej refleksji nad: 1) historią przemysłu growego i ewolucją gier wideo; 2) teorią gier wideo; 3) filozofią gier wideo; 4) krytyką gier wideo; 5) estetyką gier wideo; 6) etyką i polityką gier wideo; 7) grami wideo w badaniach ludologicznych; 8) grami wideo w perspektywie antropologiczno-kulturowej; 9) grami wideo w dyskursie medialnym; 10) grami wideo w perspektywie pedagogicznej; 11) grami wideo w płynnej nowoczesności; 12) dyskursami gier wideo (postkolonializm, dekonstrukcja, feminizm, gender studies, queer studies, men studies, etc.); 13) transhumanizmem i cyborgizacją w grach wideo; 14) teorią i filozofią światów wirtualnych; 15) grywalizacją (gamification) i nurtem serious games; 16) najnowszymi sporami ludologicznymi i krytycznymi (np. Gamers Gate); 17) światotwórstwem i transmedialnością w grach wideo; 18) sporem narratologii i ludologii; 19) wkładem osobowości internetowych w rozwój krytyki gier wideo (np. Feminist Frequency, Angry Joe Show, The Cynical Brit, Clueless Gamer etc.); 20) kulturą e-sportu; 21) funkcjonowaniem gier wideo w dydaktyce uniwersyteckiej. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej antologii artykułów pokonferencyjnych w open accessie (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY-SA 3.0). Wybrane artykuły mogą zostać wytypowane do publikacji w recenzowanym kwartalniku naukowym „Facta Ficta”.
Gry wideo jako forma komunikacji społecznej / 2
Gry wideo istnieją już ponad 50 lat. Przeszły długą drogę od eksperymentalnych projektów tworzonych przez naukowców i inżynierów, do ogromnego medium, którego budżet dorównuje branży filmowej.
Gry wideo jako forma komunikacji społecznej / 1
„Gry wideo jako forma komunikacji społecznej” – to tytuł konferencji, która 27 października odbędzie się w Instytucie Dziennikarstwa i Informacji. Wciąż przyjmowane są zgłoszenia od osób, które chcą wygłosić referaty.
Wykład otwarty dr. Pawła Schreibera (UKW): Czy gry komputerowe są grami? / z cyklu "Poza interfejsem: informatyka i humanistyka"
Chociaż o tzw. grach komputerowych myślimy jako o zjawisku należącym do szerszej kategorii gier w ogóle, to znajdujemy wśród nich coraz więcej przykładów, które bardzo trudno dopasować do klasycznej definicji gry. Może więc mamy do czynienia ze zjawiskiem wykraczającym już poza tradycyjną kategorię gier? Jeśli tak, to może trzeba jednak znaleźć dla nich jakąś nową nazwę? Rozważania te wykroczyły już poza czysto akademickie spory – wydarzenia takie, jak spór Gamergate udowodniły, że jest to temat śmiertelnie poważny również dla społeczności graczy. Oraz jeden z najistotniejszych problemów, jakie gry komputerowe napotykają w walce o swoją reputację. dr Paweł Schreiber (UKW) – adiunkt w Katedrze Filologii Angielskiej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Współautor programu specjalności GAMEDEC – badanie i projektowanie gier, funkcjonującej w ramach kierunku humanistyka drugiej generacji na UKW. Pisuje o teatrze w czasopismach "Didaskalia" i "Teatr", a o grach w miesięczniku "Pixel", na blogu jawnesny.pl i w portalu culture.pl. Juror Paszportów Polityki 2016 w kategorii kultura cyfrowa.