Wydarzenie
Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Od adaptacji do remediacji"
Potrzeba powtarzalności i wizualizowania rozmaitych materii obecna we współczesnej kulturze skutkuje różnymi formami reinterpretacji dzieł literackich, filmowych, growych czy serialowych. Narzędzia teoretyczne dostarczane przez współczesne szkoły badawcze, w tym zwłaszcza postklasyczną teorię narracji, narratologię transmedialną i nowe orientacje w medioznawstwie (w szerokim znaczeniu, wykraczającym poza dominujący w Polsce paradygmat dziennikarski, a zatem obejmującym wszystkie reprezentacje medialne), umożliwiają wieloparametrowe analizowanie operacji intersemiotycznych i intermedialnych, pozwalające na transdyscyplinarną refleksję nad zagadnieniami adaptacji, gradaptacji, remediacji, renarracji czy retellingu. Mając to na uwadze, organizatorzy konferencji "Od adaptacji do remediacji" zachęcają do podjęcia refleksji nad:
● zmianami w rozumieniu kategorii adaptacji we wszystkich mediach i ujęciach medioznawczych (literaturoznawstwo, filmoznawstwo, seriolaznawstwo, groznawstwo, ludologia, komiskologia i innych);
● statusem adaptacji we współczesnych uniwersach transmedialnych (Star Wars: Kanon i Legendy, Marvel Cinematic Universe, DC Cinematic Universe, Pottermore etc.);
● odmianami adaptacji (np. adaptacja na motywach, gradaptacja, praktyki moderskie);
● wybranymi problemami z zakresu konfliktów wykładni prawa autorskiego z praktykami doby kultury konwergencji;
● kulturą remiksu i remiksologią;
● przekładoznawstwem i filozofią przekładu;
● zjawiskami spin offu, cross-overu, rebootu, remake’u, mashupu, patchworku;
● statusem i obecnością narracji zależnych (interquel, midquel, sequel, prequel);
● przekładem intersemiotycznym i intermedialną transpozycją (A. Hejmej);
● technikami multimodalnymi w narracjach literackich i nieliterackich;
● narracjami i światami transmedialnymi (w szczególności w zakresie relacji
między treściami kanonicznymi i niekanonicznymi);
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres adaptacjairemediacja@gmail.com mija 5 grudnia 2016 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
● abstrakt (max. 600 słów);
● notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
● numer telefonu oraz korespondencyjny email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 PLN, którą należało będzie uiścić najpóźniej do 10.01.2017 r. Ośrodek Badawczy Facta Ficta przewiduje grant zwalniający z opłaty konferencyjnej (registration fee waiver). Warunki otrzymania grantu opisane są w regulaminie na stronie: factaficta.org/granty
Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie elektronicznej (Open Access, na licencji CC BY 4.0) w ramach recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” (factaficta.org/pp) lub specjalnego wydania czasopisma „Facta Ficta. Journal of Theory, Narrative & Media” (udostępnionych w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numeru monograficznego punktowanego czasopisma naukowego, którego redakcja zdecyduje się na współpracę z organizatorami.
Informacje
Zobacz także
Adaptacje. Implementacje, konwergencje, dziedziczenie / III Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Kultura seriali / Ogólnopolska konferencja naukowa
Kultura seriali i metody ich oglądania zmieniły się diametralnie od momentu wdrożenia mediów innych niż tylko stacje telewizyjne. Pojawiające się nowe formuły produkcji i dystrybucji seriali wpłynęły na ukształtowanie się nowych zjawisk dotyczących odbioru treści i wykształciły potrzebę tworzenia narracji dostosowanych – także tematycznie i w zakresie długości trwania – do nowoczesnego widza. Dlatego organizatorów Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Kultura seriali" – występujących w ramach konsorcjum Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego i Ośrodka Badawczego Facta Ficta – interesować będzie m.in.:
Nawiedzone miejsca / Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Miejsca pamięci (lieux de mémoirex) i motyw nawiedzenia teraźniejszości przez przeszłość przynależą w równej mierze do poetyki realistycznej, znajdującej swą reprezentację w literaturze świadectwa, jak i fantastycznej, kreującej świat widm i monstrów, obserwujących rzeczywistość zza zasłony irrealności. Wyłaniający się z ekranu telewizora Spielbergowski duch (w maszynie) czy inkorporacja figury zombie do przepracowania traumy Holokaustu u Ostachowicza przynależą z tej perspektywy do tej samej tradycji intelektualnej – którą polska tradycja badawcza niepotrzebnie dzieli, zajęta utrwalaniem dychotomii między tzw. kulturą wysoką a popularną. Mając to na uwadze, organizatorzy ogólnopolskiej konferencji naukowej Nawiedzone miejsca – Instytut Filologii Polskiej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego we współpracy z Ośrodkiem Badawczym Facta Ficta – pragnęliby zachęcić Państwa do zgłębienia zjawisk hauntologii, widmowości, nawiedzenia i postpamięci w literaturze, kulturze i nowych mediach, w tym także (choć nie wyłącznie!) zagadnień:
Tradycja po drugiej stronie lustra. Baśnie, mity, legendy i klasyka literacka w przestrzeni popkultury
Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” ma zaszczyt zaprosić Państwa na ogólnopolską konferencję naukową poświęconą obecności baśni, mitów, legend i klasyki literackiej w przestrzeni kultury popularnej. Chcielibyśmy zaprosić Państwa do wspólnych rozważań na temat „kulturowego recyklingu”, w ramach którego transformuje się zakorzenione w masowej wyobraźni teksty. Chcemy zastanowić się nad fenomenem postmodernistycznej gry z tradycją i przyjrzeć rozmaitym tekstom kultury, eksploatującym interesujące nas motywy.