Biuletyn Polonistyczny
Data wydarzenia: 26.05.2021
Data dodania: 30.03.2021

Prof. Katarzyna Czeczot, "Dorota Masłowska’s Provinces"/ trzecie spotkanie z cyklu webinariów IBL PAN i Fundacji Kościuszkowskiej

Typ wydarzenia:
Spotkanie

Podczas kolejnego spotkania 26 maja prof. Katarzyna Czeczot przekona nas, że język Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej został ukształtowany przez historię Polski jako rosyjskiej prowincji w XIX wieku oraz jako kraju satelickiego Związku Radzieckiego.

plakat wydarzenia

Drugie wydanie Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej wychodzi z okładką Macieja Sieńczyka. Jego rysunek przetwarza dwa ważne dla polskiej kultury wizualnej obrazy. Pierwszy to dziewiętnastowieczna alegoria Polonii jako kobiety tratowanej przez konia, na którym siedzi Kozak z szablą w ręku. Drugi to - kojarzące się z powstaniem warszawskim - przedstawienie polskiej sanitariuszki opatrującej powstańca. Obydwie nakreślone przez Sieńczyka sceny, sięgając do polskiej ikonografii martyrologicznej, odsłaniają paradoksy relacji między Polską a Rosją, do której to relacji odsyła również tytuł debiutanckiej powieści Masłowskiej, polskiej pisarki urodzonej w 1983 roku. Język Wojny polsko-ruskiej jest wytworem wyobraźni postzależnościowej, ukształtowanej przez historię jako rosyjskiej prowincji w dziewiętnastym wieku i jako kraju satelickiego ZSRR w dwudziestym. Autorce tej powieści znakomicie udaje się odtworzyć kulturową grę niższości i wyższości, oryginalności i wtórności, nieodłączną od imperialnej geografii.


Webinarium jest częścią projektu realizowanego przez IBL PAN i Fundację Kościuszkowską, której misją jest wspieranie wymiany intelektualnej między Stanami Zjednoczonym a Polską oraz przybliżanie amerykańskiej publiczności tego, co najlepsze w polskiej kulturze.

Zachęcamy do zapoznania się z nadchodzącymi wydarzeniami i dołączenia do nich na żywo na platformie Zoom!

Webinaria są bezpłatne i otwarte dla publiczności. Wymagana jest rejestracja. W webinarium będzie mogło wziąć udział maksymalnie 100 uczestników, według kolejności zgłoszeń. Nagranie z wykładu zostanie umieszczone na kanale YouTube Fundacji Kościuszkowskiej (https://www.youtube.com/channel/UCf2CPhxjhbR5eKl_azLjKEA).

Szczegółowe informacje o spotkaniach dostępne są na stronie: https://www.thekf.org/kf/events/KF_Online_Programs/.

Informacje

Adres:
wydarzenie online
Opłata:
bez opłat
Data dodania:
30 marca 2021; 18:20 (Mariola Wilczak)
Data edycji:
8 czerwca 2021; 22:14 (Mariola Wilczak)

Zobacz także

30.05.2016

Vladimir Nabokov and the Fictions of Memory

Almost 40 years after Nabokov's death his texts continue to function as literary Fabergé eggs in which scholars keep finding hidden surprises and previously overlooked details. As Nabokov wrote in Conclusive Evidence, "the unravelling of a riddle is the purest and most basic act of the human mind." However, readers and critics are divided on the issue of whether Nabokov is a postmodern riddle-maker enjoying the game itself without enabling the player to reach the ultimate solution, or whether the riddles are solvable by a reader astute enough to follow all the sophisticated patterns and allusions which point to Nabokov's metaphysical convictions.

30.03.2021

Prof. Tomasz Żukowski, "Władysław Reymont through the prism of film adaptations (Andrzej Wajda and others)" /spotkanie z cyklu webinariów IBL PAN i Fundacji Kościuszkowskiej

Zachęcamy do udziału w kolejnym webinarium będącym częścią projektu realizowanego przez IBL PAN i Fundację Kościuszkowską, której misją jest wspieranie wymiany intelektualnej między Stanami Zjednoczonym a Polską oraz przybliżanie amerykańskiej publiczności tego, co najlepsze w polskiej kulturze.

09.11.2017

Allen Kuharski, Richard Lowe: The Digital Archiving of Performance Data: The Case of Witold Gombrowicz / Otwarte zebranie Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN

19.04.2022

Zaproszenie do publikacji w czasopiśmie "The Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects"

"The Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects" to czasopismo edukacyjne poświęcone problemom kształcenia specjalistów w różnych dziedzinach nauki, szerokiemu spektrum zagadnień innowacyjnie rozwijającej się współczesnej edukacji oraz badaniom naukowym na tym polu.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.