Wydarzenie
Przestrzeń(nie)
Tym, co niekiedy wpływa na jakość życia, jest przestrzeń, którą zasiedla człowiek.
Wobec rozmaitości problemów i kwestii związanych z przestrzennością, sposobami jej zwizualizowania, zagospodarowania, zamieszkiwania, oswajania, zdobywania, zagarniania etc., a także choćby rozumienia w kontekstach metaforycznych czy symbolicznych, organizatorzy proponują namysł i dyskusję nad kwestiami:
- przestrzeń w kulturze (sztuki plastyczne, literatura, film, serial, gry wideo etc.);
- przestrzenie fikcyjne;
- krajobrazy; kształtowanie krajobrazu;
- przestrzeń industrialna;
- miejskość;
- przeludnienie;
- terytoria obce, nieodkryte, niezamieszkane;
- drogi i bezdroża;
- urządzanie wnętrz;
- moda vs wygoda;
- zabytki;
- nowoczesność;
- rynek nieruchomości;
- geopolityka;
- zjawiska psychologiczne i społeczne;
- lokalność – globalność;
- konteksty ekonomiczne;
- strefy zakazane;
Niezależnie przyjmowane będą również studia szczegółowe (case studies) z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres przes.ekonferencja@gmail.com mija 14 listopada 2022 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
- abstrakt (max. 600 słów);
- notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą tytuł naukowy, aktualną afiliację oraz profil badawczy
- numer telefonu oraz korespondencyjny email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 160 PLN. Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej monografii wieloautorskiej w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numeru monograficznego czasopisma naukowego „Facta Ficta. Journal of Theory, Narrative & Media”(w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).
Szczegółowe informacje na temat konferencji aktualizowane będą na stronie internetowej: https://przestrzenekonferencja.wordpress.com.
Komitet organizacyjny:
prof. dr hab. Wiesław Olkusz,
dr hab. Ksenia Olkusz,
dr Barbara Stelingowska,
mgr Joanna Brońka,
mgr Konrad Zielonka
Organizatorzy:
Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji UJ,
Ośrodek Badawczy Facta Ficta,
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
(Informacja pochodzi od Organizatorów).
Informacje
Zobacz także
Dyskryminacja / Ogólnopolska konferencja naukowa
Dyskryminacja jest słowem bardzo powszechnym we współczesnych dyskursach. Czy oznacza to, że społeczeństwom i jednostkom brak informacji, a może empatii czy wreszcie tolerancji? A może po prostu nie rozpoznajemy tego zjawiska, a tym samym nie rozumiemy, z czym wiążą się te aspekty.
Nienawiść
Wiele razy pada współcześnie pytanie „skąd w ludziach tyle nienawiści”, równie wiele dyskutuje się o hejcie, o trollingu, o agresji werbalnej i pozawerbalnej, o tym, że świat stał się bardziej obcy, eksponujący negatywne emocje. Powiada się też – i to od dawna – że nawet miłość przemienić się może w nienawiść. Organizatorzy konferencji proponują namysł nad rozmaitymi obliczami i formami nienawiści oraz jej wyrażania, odpowiedzenie na pytanie czym jest, skąd wynika, czy istotnie się nasila, a jeśli tak, to dlaczego.
Rodzina / ogólnopolska konferencja naukowa
Jak ważna jest problematyka rodzinna – interpretowana czy postrzegana w różnych aspektach czy to jednostkowych, czy społecznych, zaświadcza to, jak często temat ten obecny jest w życiu codziennym, politycznym, naukowym i kulturowym kontekście.
Dyskursy negatywności – hejt, trolling, wulgaryzmy w przestrzeni publicznej i prywatnej
Współcześnie wiele wspomina się dyskutuje o tym, w jaki sposób działania werbalne wpływają na dyskursy publiczne, a też i prywatne. W powszechnym uzusie pojawiają się określenia „hejt”, „trolling”, sporo też wzmiankuje się o agresji słownej, której widocznym sygnałem jest (nad)używanie – także oficjalnie, jak i w życiu osobistym – wulgaryzmów. Te ostatnie, choć stanowić mogą swoista ekspresję emocjonalną czy materię (współ)tworzącą pewne obszary bądź elementy tekstów kulturowych, są często pojmowane jako przejaw przemocy werbalnej.