Kategorie kultury II - Ciało jako paradygmat kultury i natury / Międzynarodowa Konferencja Naukowa
18 października w IFP odbyły się dwie konferencje naukowe zorganizowane przez Zakład Badań Kulturowych. Tematem konferencji dla pracowników naukowych było „Ciało jako paradygmat kultury i natury”, a studenci i doktoranci obradowali nad zagadnieniem „Kategorii ciała w kulturze”. Gościliśmy prelegentów reprezentujących polskie oraz zagraniczne ośrodki akademickie (Uniwersytet im. L. Eotvosa w Budapeszcie, Univerzita Palackeho v Olomuci, Univerzity of SS. Cyrilus and Methodius TRnava). W trakcie interdyscyplinarnych obrad swoje refleksje prezentowali literaturoznawcy, językoznawcy, historycy, historycy sztuki, filozofowie oraz kulturoznawcy. Problematyka ciała i cielesności została omówiona na przykładzie literatury pięknej, użytkowej, popularnej (począwszy od literatury staropolskiej po współczesną) oraz pozaliterackich tekstów kultury (rzeźby, malarstwa, ikonografii europejskiej). W roku 2017 zostanie wydana monografia naukowa prezentująca wygłoszone referaty.
Wszystkim prelegentom serdecznie dziękujemy za udział w obradach oraz zapraszamy 7 grudnia na kolejną konferencję dotyczącą społecznego oddziaływania biblioteki jako przestrzeni kultury.
Zobacz także
Kategoria ciała w kulturze
Szanowni Państwo,
Społeczne oddziaływanie biblioteki - międzynarodowa konferencja naukowa
Międzynarodowa Konferencja Naukowa Społeczne oddziaływanie biblioteki Informacje organizacyjne dla uczestników
Od stóp do głów. Ciało i cielesność w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej / ogólnopolska konferencja naukowa
Koło Naukowe Baśni, Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej i Fantastyki UW zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową „Od stóp do głów. Ciało i cielesność w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej”, która odbędzie się na Wydziale Polonistyki, Krakowskie Przedmieście 26/28 w Warszawie, w dniach 5-6 maja 2023 r.
Cięcie ciał. Ruchome obrazy
Cięcie ciał. Ruchome obrazy, 12–13 czerwca 2017, Instytut Kultury Polskiej Uniwersytet Warszawski Ruchome obrazy służą do przedstawiania/wizualizowania ciał, w procesie tym fragmentaryzując je i zarazem scalając. Ukazują ich wnętrza, otwierają je przed naszymi oczami, analizują i prześlizgują się po powierzchni; bywają także rozumiane jako odcieleśniające i odbierające materialność. Ciała w kinie, zwłaszcza te wizualizowane z wykorzystaniem narzędzi animacji czy technik cyfrowych, wydają się pozbawione ciężaru i wolne od praw fizyki. Podobnie wieloznaczny charakter ma refleksja nad ciałem obrazu i cielesnością widza. Z jednej strony chętnie mówimy o materialności taśmy filmowej, którą w ostatnich dziesięcioleciach powszechnie zastępują „niematerialne” nośniki cyfrowe. Na ile jednak jest to jedynie metaforyzacja, która ukierunkowuje i upraszcza nasze myślenie o obrazach cyfrowych? Ponadto, to właśnie media elektroniczne umożliwiły wyjątkowe zbliżenie ciał i obrazów, dzięki wykorzystaniu coraz lżejszych urządzeń rejestrujących, ekranów dotykowych, przenośnych odtwarzaczy i wreszcie coraz doskonalszych technik wizualizacji w medycynie. Tymczasem sam widz kinowy nadal postrzegany bywa jako bezcielesny, tożsamy jedynie z abstrakcyjnie ujmowanym zmysłem wzroku; to także uproszczenie, które można podać w wątpliwość. Podczas konferencji dyskutować będziemy o problemie cielesności w relacji do ruchomych obrazów: artystycznych, naukowych i przynależnych do kultury popularnej. Tytułowe „cięcie ciał” zwraca uwagę na jednoznaczność i procesualność ingerencji ruchomego obrazu w ciało, wynikające z samej jego natury. Tę jednak naturę – nieuchwytne ciało ruchomego obrazu – także chcielibyśmy poddać refleksji. Zapraszamy do zgłaszania referatów wpisujących się w poniższe bloki tematyczne: