Wydarzenie
Wszechświat Disneya / ogólnopolska konferencja naukowa
Organizatorzy ogólnopolskiej konferencji naukowej Wszechświat Disneya uznali, że warto przyjrzeć się fenomenowi Disneyowskich produkcji i aktywności - fakt osadzenia w historii kinematografii, ale też kwestie związane ze światotwórstwem, transmedialnością, transifkcjonalnością, franczyzami, adaptacjami dzieł literackich czy retellingiem. Zachęcają do podjęcia refleksji m.in. nad:
- filmografią Walta Disneya;
- filmami i animacjami produkcji The Walt Disney Company;
- animacjami Pixara;
- kultowymi postaciami z produkcji Disneyowskich;
- Disneyowskim retellingiem;
- rozszerzonym światem Disneya;
- powstaniem i rozwojem imperium korporacyjnego Disneya;
- Disneylandem (od symulakrum po muzeum transmedialne)
- akwizycją LucasArts i „zwinięciem” Rozszerzonego Wszechświata Star Wars;
- franczyzom Disneya (Marvel Cinematic Universe, Star Wars, Indiana Jones itp.);
- mechanizmami licencjonowania (w tym także i markami czy produktami sygnowanymi przez Disneya);
- innowacjami technologicznymi Disneya (np. opracowywanym w Disney Research);
- kontrowersjami etycznymi i humanitarnymi związanymi z korporacją Disneya.
Niezależnie od powyższych, mile widziane będą również case study klasycznych i nowych filmów animowanych oraz aktorskich The Walt Disney Company i marek zależnych (LucasArts, Pixar, Marvel Studios itp.).
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres swiatydisneya@gmail.com mija 20 listopada 2017 roku.
Informacje
Zobacz także
Expanding Beyond Borders: Fictional Worlds, Transmedial Universes, Fan Communities
It is no co-incidence that a growing number of publications dedicated to world-building theory and postclassical approaches to narrative and media studies has coincided with the acquisition of LucasArts by The Walt Disney Company or massive changes in movies and video games development. It has already been shown many a time that so-called transmedial universes composed of various “work-specific storyworlds”, as Jan-Noël Thon terms them, prove immense success in setting-up successful franchises which allow for new recipient practices to emerge. This is why the organisers of "Expanding Beyond Borders. Fictional worlds, Transmedial Universes, Fan communities" international conference would like all the interested attendees to focus on that particular phenomenon - and ponder whether the ideal of world-consistency, pursed by so many filmmakers, video game developers, and writers in the industry, is really only a matter of economical control, or maybe it can be only provided by transfictional links in-between a variety of diverse, both top-down and bottom-up-created storyworlds. Proposed topics may include but are not limited to:
„Debiuty młodych językoznawców 2018”
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej Pracownia Lingwistyki Antropologicznej i Studenckie Koło Naukowe Językoznawców organizują seminarium pt.: „Debiuty młodych językoznawców 2018” . W trakcie seminaroium zaprezentowany zostanie dorobek naukowy doktorantów i studentów UJK w Kielcach i Uniwersytetu Wrocławskiego. 30 XI 2018, sala im. W. Nehringa (22)
Premiera filmu Braci Quay o Norwidzie
„Vade-mecum” to krótkometrażowy film w reżyserii Braci Quay – wybitnych twórców animacji filmowych. Premiera online w poniedziałek 12 kwietnia o godz. 19.00 na Facebooku i YouTube Instytutu Książki.
Fantastyczne tryumfy wyobraźni
Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, “mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.