Biuletyn Polonistyczny

Projekt badawczy

Data dodania: 05.08.2019

Shaping Interdisciplinary Practices in Europe (SHAPE-ID)

Instytucje:
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk PAN (Instytucja współpracująca) | Trinity College Dublin (Instytucja kierująca) | ISINNOVA - the Institute of Studies for the Integration of Systems (Instytucja współpracująca) | ETH Zurich (Instytucja współpracująca) | Uniwersytet Edynburski (Instytucja współpracująca)
Termin:
1.02.2019-31.07.2021

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk jest jednym z wykonawców projektu „Shaping Interdisciplinary Practices in Europe” (SHAPE-ID), który otrzymał 1,5 mln euro finansowania od Komisji Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020.

SHAPE-ID jest odpowiedzią na stawiane przez współczesny świat wyzwania, którym najlepiej sprostać poprzez rozwój badań interdyscyplinarnych i międzydziedzinowych. W ramach projektu powstanie lista dobrych praktyk i rekomendacji dla Komisji Europejskiej, dotyczących trans- oraz interdyscyplinarności w nauce, ze szczególnym naciskiem na nauki humanistyczne i społeczne. Koordynatorem projektu jest Trinity College Dublin z Irlandii. Ponadto w ramach konsorcjum współpracują partnerzy z Holandii, Szkocji, Szwajcarii oraz Włoch.

Trans- i interdyscyplinarne projekty pomagają zgłębić nowe zjawiska i znaleźć rozwiązania dla problemów w istotnych obszarach jak: zdrowie, rolnictwo, ocieplenie klimatu czy rozwój technologii. Oddziaływanie społeczne badań znacznie się zwiększa, gdy badacze współpracują z przedstawicielami innych dziedzin. SHAPE-ID obejmie nauki humanistyczne, społeczne, techniczne i matematyczne. W ramach projektu konsorcjum przeanalizuje istniejące rozwiązania wspierające lub utrudniające interdyscyplinarność, przyjrzy się współpracy instytucji naukowych w ramach międzynarodowych konsorcjów i zaprosi do wymiany doświadczeń przedstawicieli środowiska akademickiego, pracowników sektora kultury, aktywistów, podmioty finansujące naukę oraz innych ekspertów.

SHAPE-IDKomisja Europejska zaakceptowała projekt w lecie 2018, prace zaś rozpoczęły się w lutym 2019 i będą trwać do końca lipca 2021 roku. W pierwszej fazie projektu międzynarodowy zespół dokona przeglądu stanu badań i istniejących dokumentów. Uzyskane wyniki zostaną w kolejnej fazie pogłębione za pomocą sondażu i serii warsztatów poświęconych kluczowym problemom. Następnie zespół projektu przeanalizuje zebrany materiał i sformułuje rekomendacje dla Komisji Europejskiej. 

Realizacją projektu w IBL PAN zajmuje się zespół Centrum Humanistyki Cyfrowej (dr Maciej Maryl, dr Piotr Wciślik i dr Anna Buchner, współpraca: Marta Błaszczyńska i Maria Wierzbicka). Do głównych zadań badawczych IBL PAN należeć będzie analiza dokumentów i literatury przedmiotu z wykorzystaniem metod cyfrowych, oraz realizacja badania ankietowego oraz warsztatów poświęconych interdyscyplinarnym problemom humanistyki cyfrowej.

Informacje

Dofinansowanie:
Horyzont 2020
Kontakt:
info@shapeid.eu

Zobacz także

01.04.2019

Literaturoznawstwo architektoniczne

Punktem wyjścia dla prowadzonych prac w ramach grantu „Literaturoznawstwo architektoniczne” była definicja geokrytyki Bertranda Westphala oraz jej przetworzenia. W odniesieniu do niej zaproponowano takie działania badawcze, w których analizy literaturoznawcze stały się przydatne w pracy innych dziedzin, zajmujących się przekształcaniem przestrzeni miejskiej. Istotne było także pytanie o interdyscyplinarność, pojmowaną jako metoda działań jednego badacza, sięgającego po pojęcia i teorie innych dyscyplin (i jej ograniczenia), a następnie próba wypracowania transdyscyplinarnego modelu badawczego, powstałego w ramach realnej współpracy międzydziedzinowego zespołu. Czternastoosobowa grupa badawcza poddała wielostronnej analizie dwa warszawskie place – plac Piłsudskiego oraz plac Defilad.

03.03.2019

Słucham, rozumiem, działam. Poszerzanie kompetencji językowych cudzoziemców w celu zapobiegania alienacji społeczno-zawodowej

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Uniwersytet Zielonogórski i Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”.

27.11.2018

Projekt TICASS: Technologie obrazowania w komunikacji, sztuce i naukach społecznych

Technologie wizualne mają ważne znaczenie dla repertuaru najistotniejszych ludzkich kompetencji, ponieważ wraz z nimi pojawia się nowy język wizualnej narracji oraz nowy sposób odczytywania znaków wizualnych. Aby rozpoznać i opisać możliwości i ograniczenia charakterystyczne dla technologii wizualnych we współczesnej ikonosferze, badacze instytucji partnerskich w ramach projektu TICASS, stawiają sobie następujące pytania: Jak ludzie w róznych miastach postrzegają i odczytują znaki wizualne, ikony, kody QR, obrazy dziagnostyczne i grafiki cyfrowe? Jak technologie wizualne funkcjonują w róznych miastach, krajach i kontynentach?  

16.03.2019

Nowoczesne narzędzia promocji działalności dydaktycznej i badawczej Instytutu Badań Literackich PAN oraz Instytutu Filologii Polskiej WNH UKSW

Zintegrowany projekt „Nowoczesne narzędzia promocji działalności dydaktycznej i badawczej Instytutu Badań Literackich PAN oraz Instytutu Filologii Polskiej WNH UKSW” (nr PPI/NPZ/2018/1/00065) zakładał cykl działań oparty na aktywnej współpracy Partnerów i synergii ich potencjałów. Ideą projektu było wykorzystanie nowoczesnych strategii marketingu cyfrowego oraz interdyscyplinarnych narzędzi w celu promocji działalności naukowo-dydaktycznej IBL PAN, IFP WNH UKSW i - docelowo - innych polonistyk krajowych i zagranicznych, włączonych w ramy “Geopolonistyki”, powstałej według pomysłu Prof. Magdaleny Popiel (prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych).

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywanena Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Sprawdź informacje o plikach cookies.