Статья / интервью
Laureaci VIII edycji programu „Diamentowy Grant”
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał 17 mln zł na finansowanie projektów wybitnie uzdolnionych studentów studiów jednolitych magisterskich lub absolwentów studiów I stopnia, prowadzących badania naukowe na wysokim poziomie i posiadających wyróżniający się dorobek naukowy.
W VIII edycji konkursu zespół ekspertów wyłonił 85 laureatów spośród 243 wnioskodawców. Laureaci otrzymają do 220 tys. zł na realizację swoich pierwszych samodzielnych projektów badawczych, trwających od 12 do 48 miesięcy. W trakcie realizacji projektu będą mogli pobierać wynagrodzenie w wysokości do 2500 zł miesięcznie.
W konkursie uhonorowano 3 projekty polonistyczne, których wnioskodawcą był Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego:
Ida Aleksandra Ślęzak – Perspektywy nieantropocentryczne we współczesnym teatrze
Antoni Michał Zając – Anarchiwa i krypto(teo)logie: twórczość Leo Lipskiego w perspektywie wybranych nurtów najnowszej filozofii literatury
Maciej Libich – Zapis doświadczenia wojennego w dziennikach Leopolda Buczkowskiego (1905-1989), Anny Pogonowskiej (1922-2005) oraz Jerzego Kamila Weintrauba (1916-1943).
Serdeczenie gratulujemy!
Информация
Смотреть также
DIAMAS zbiera potrzeby wydawnictw dotyczące czasopism OA / ankieta i spotkanie
Serdecznie zapraszamy wydawnictwa i dostawców usług wydawniczych do wypełnienia ankiety europejskiego projektu DIAMAS na temat publikowania instytucjonalnego, a w szczególności wydawania czasopism w otwartym dostępie. To właśnie dzięki Państwa odpowiedziom partnerzy w projekcie poznają lepiej publikowanie instytucjonalne jako istotny aspekt komunikacji naukowej i opracują odpowiednie zasoby, narzędzia, polityki i strategie, które wspomogą wydawców czasopism naukowych w Europie, w tym w Polsce. Odpowiedzi zbierane są do 30 kwietnia br.
Program dla studentów polonistyki i studiów polskich − wywiad z Kamilą Dębińską, Kierownikiem Pionu Języka Polskiego NAWA
Program Polonista realizuje jedno z zadań NAWA, polegające na upowszechnianiu języka polskiego w świecie. Jest adresowany do studentów zagranicznych uczelni, którzy studiują polonistykę (filologię polską) lub są studentami studiów polskich czy polonoznawczych, realizowanych w ramach slawistyk i są zainteresowani rozwijaniem wiedzy z zakresu języka i kultury polskiej. NAWA oferuje stypendium na semestralne lub dwusemestralne studia polonistyczne na wybranej uczelni w Polsce. Program Polonista uwzględniając specyfikę i różnorodność tzw. studiów polskich w zagranicznych ośrodkach akademickich daje beneficjentom możliwość zindywidualizowanego toku studiów, dostosowanego do ich naukowych zainteresowań i potrzeb.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą edukacyjną Instytutu Badań Literackich PAN
Instytut Badań Literackich PAN jest jedną z najstarszych placówek Polskiej Akademii Nauk, jednocześnie należy do grona najlepszych jednostek naukowych, posiadających najwyższą kategorię A+. Jest także w elitarnej grupie polskich instytutów naukowych wyróżnionych przez Komisję Europejską znakiem „HR Excellence in Research”. To tutaj ukazują się renomowane czasopisma, poświęcone historii i teorii literatury oraz publikacje najwybitniejszych badaczy historii literatury, edytorstwa, badań kulturowych i in. Zarówno w pracy badawczej, jak i w ramach ścieżek edukacyjnych IBL PAN łączy dbałość o ochronę dziedzictwa kulturowego i utrzymanie tożsamości naukowej z otwartością na nowe perspektywy i podejście interdyscyplinarne. Istotnym element działalności Instytutu jest dbałość o związek procesu badawczego z edukacją humanistyczną. Obejmuje ona nadawanie stopni naukowych, kształcenie doktorantów, prowadzenie Olimpiady Literatury i Języka Polskiego a także działalność Studiów Podyplomowych i Kursów (SPiK). Zajęcia w ramach SPiK odbywają się w formule online lub w gmachu Pałacu Staszica w Warszawie.
Co humanistyka może dać architektom? Rozmowa o przestrzeni, społeczeństwie i literaturze
Czy w działaniach związanych z przekształcaniem i projektowaniem przestrzeni można stosować metody literaturoznawcze i historyczne, wykorzystywać badania z zakresu kulturoznawstwa oraz analizy prowadzonej przez pryzmat zapisów tekstowych? Badacze i wykładowcy studiów podyplomowych "Humanistyka architektoniczna" przekonują, że jest to nie tylko możliwe, ale również inspirujące i potrzebne.