Событие
"Czytanie Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej" - zaproszenie do publikacji
Niedawno ukazał się tom interpretacji zatytułowany Czytanie Wierzyńskiego (Toruń 2019), niebawem zaś ukaże się książka Czytanie Lechonia (Kraków 2021). Pragniemy kontynuować tę inicjatywę wydawniczą i tym razem skupić się na poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Wierzymy, że poezja autorki Krystalizacji wciąż inspiruje, domaga się nowych odczytań i jest ciągle nie dość odkrytą przestrzenią umożliwiającą nawiązanie twórczego dialogu ze współczesnością. Zachęcamy, aby popatrzeć na twórczość poetki przez pryzmat różnych metodologii i z wykorzystaniem nieoczywistych słowników teoretycznych. Projektujemy tom Czytanie Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej jako miejsca spotkania różnych strategii lekturowych oraz sposobów podejścia do tekstu.
Będzie dla nas zaszczytem, jeśli zechcecie Państwo wziąć udział w tym przedsięwzięciu. Na teksty zawierające propozycje interpretacji jednego z wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej czekamy do końca grudnia 2021 roku. Zalecenia edytorskie załączamy do niniejszego zaproszenia.
Prosimy także o nadesłanie deklaracji woli udziału autorskiego w planowanym tomie oraz informacji o wybranym utworze do końca września br. na adres mailowy redaktorów: jakubosinski@doktorant.umk.pl lub gimli2000@wp.pl.
Wydawcą książki będzie Instytut Literatury w Krakowie.
Z wyrazami szacunku
/-/ Mateusz Kucab
/-/ Wacław Lewandowski
/-/ Jakub Osiński
Zalecenia edytorskie
Czytanie Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej,
red. M. Kucab, W. Lewandowski, J. Osiński,
Instytut Literatury, Kraków 2022.
- Teksty prosimy wysyłać na adres: jakubosinski@doktorant.umk.pl lub gimli2000@wp.pl do końca grudnia 2020 roku.
- Pliki prosimy zapisywać w formacie *.rtf lub *.doc/*.docx.
- Tekst powinien mieć objętość ok. 20 000–40 000 znaków ze spacjami.
- Utwory poetyckie Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej prosimy przytaczać za wydaniem: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Złote myśli kobiety. Poezje zebrane, red. wyd. Michał Nalewski, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
- Formatowanie:
- tekst główny:
– czcionka: 12 punktów, Times New Roman,
– interlinia: 1,5 wiersza,
– można używać pogrubionych liter i kursywy, nie należy stosować podkreśleń;
- przypisy:
– polskie (tamże, dz. cyt., zob. itd.),
– czcionka: 10 punktów, Times New Roman,
– interlinia: 1,5 wiersza.
- Do tekstu prosimy dołączyć: bibliografię, słowa kluczowe (po polsku i – ewentualnie – po angielsku), streszczenie (po polsku i – ewentualnie – po angielsku) oraz notę o autorze (zawierającą afiliację i numer ORCID).
- Prosimy nie zostawiać pustych wierszy, nie dzielić wyrazów, nie stosować żadnego specjalnego formatowania.
Информация
Смотреть также
Czytanie Lechonia – zaproszenie do nadsyłania artykułów
Katedra Historii LIteratury Polskiej i Tradycji Kulturowej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaprasza do udziału w przedsięwzięciu Czytanie Lechonia – tomie złożonym z interpretacji wierszy Jana Lechonia.
Kossakówny. Panel dyskusyjny
14 czerwca o godz. 17.30 w Sali Stefana Flukowskiego w Książnicy Pomorskiej odbędzie się pierwsze w historii spotkanie największych badaczy rodziny Kossaków.
Wczoraj kwitło moje serce – pamięci Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
Wydarzenie otwiera Rok Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, obchodzony przez Związek Pisarzy Polskich na Obczyźnie i partnerów z Polski. To hołd dla życia i twórczości jednej z najwybitniejszych polskich poetek XX wieku, nazywanej „polską Safoną”.
Granice wolności. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska: życie, twórczość, recepcja
Serdecznie zapraszamy do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej poświęconej życiu, twórczości i dziedzictwu jednej z najważniejszych polskich poetek XX wieku – nazywanej „polską Safoną”. Konferencja, organizowana z okazji ustanowienia w Polsce roku 2025 Rokiem Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej – w 80. rocznicę jej śmierci – stwarza przestrzeń do ponownego namysłu nad miejscem Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w kanonie literatury polskiej, w tym nad jej twórczością wychodźczą, długo marginalizowaną. Chcemy także zadać pytanie o aktualność jej poetyki i postawy artystycznej w dzisiejszych debatach literaturoznawczych, historycznych, artystycznych i kulturowych.