Событие
Konferencja MUTE: Popular Music Studies (Muzyka, Uniwersytet, Technologia, Emocje)
Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.
Mając to na uwadze, organizatorzy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej poświęconej i inicjującej Popular Music Studies zapraszają naukowców, doktorantów
i studentów zainteresowanych tematem do podjęcia refleksji nad:
● problemem translacji struktur dźwiękowych na język, obraz, ruch, zachowanie sceniczne itp.
● ciałem wykonawcy i ciałem odbiorcy muzyki
● antropologią instrumentów muzycznych
● wizerunkami artystycznymi muzyków
● kategorią melancholii, nostalgii, dziwności itd. we współczesnych gatunkach muzycznych
● aspektach posthumanistycznych w muzyce popularnej
● orientalizm i/lub post-orientalizm określonych nurtów muzycznych
● transmedialnością występów muzycznych
● retrofilią gatunków i wizerunków muzycznych
● fenomenologią koncertu
● etnografią wydarzenia muzycznego