Событие
Poetyki pamięci / ogólnopolska konferencja naukowa
„Pamięć jako kategoria transdyscyplinarna okazuje się zatem doskonałym pomostem pomiędzy dyskursem historycznym i literackim, zapewne głównie ze względu na indywidualny, prywatny charakter. Domeną literatury jest przecież pamięć jednostkowa, migawkowa, zawodna, a nie zobiektywizowana wizja historii” – pisze Elżbieta Rybicka w artykule Miejsce, pamięć, literatura. Współczesne poetyki pamięci problematyzują złożone spectrum zjawisk literatury i kultury, poczynając od powieści historycznej w optyce tzw. nowego historyzmu (i jego aktualnych odczytań), przez literaturę świadectwa i posttraumatyczną, a kończąc na rozlicznych inspiracjach klasycznymi mnemotechnikami, kulminującymi niekiedy w postmodernistyczne wizje rodem z Memoranda Jeffreya Forda albo cyklu Aegipt Johna Crowleya. Pamięć pozostaje – zwłaszcza, jak się wydaje, w dobie postprawdy – gwarantem tożsamościowej prawomocności świadectwa, także dziennikarskiego i reporterskiego, stającego przed niełatwym wyborem między sumiennym świadczeniem o zastanych faktach a potrzebą ich fikcjonalizacji dla potrzeb czytelniczych. Pamięć wreszcie jest także miejscem, i to szczególnym, bowiem stwarzającym przestrzeń do spotkań różnych czasów, różnych etnosów, różnych doświadczeń i różnych tożsamości. Mając na uwadze wszystkie te głosy, rozproszone w dyskursach kształtujących ponowoczesną świadomość kulturową, Organizatorzy konferencji "Poetyki pamięci" szczególnie, choć niewyłącznie, zachęcać będą do podjęcia refleksji nad:
- miejscami pamięci (archiwa, pomniki, organizacje);
- postpamięć i przepracowywanie traumy;
- dyskursy pamięci;
- pamięć w tekstach kultury - literatura, film, seriale, komiks, gry wideo;
- pamięć zbiorowa, społeczna i jednostkowa;
- niepamięć (amnezja, anamneza, wyparcie, manipulacja faktami);
- pamięć miejsc (widmontologia);
- wspomnienia i narracje wspomnieniowe (intymistyka, dzienniki, pamiętniki etc.);
- kulturowe praktyki zapominania i przypominania;
- mnemotechniki;
- pamięć protetyczna;
- wizualizacje pamięci historycznej (bractwa rycerskie, grupy rekonstrukcyjne);
- pamięć a czas: memorabilia chlubne i niechlubne (np. militarne, ale też np. po seryjnych mordercach);
- biografie i autobiografie;
- pamięć a rytuał.
Niezależnie przyjmowane będą również studia szczegółowe (case studies) nad reprezentacjami różnych zjawisk kulturowych z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej. Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres poetyki.pamieci@gmail.com mija 28 lutego 2018 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edyto-walnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
- abstrakt (max. 600 słów);
- notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
- numer telefonu oraz korespondencyjny email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 zł. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji). Szczegółowe informacje na temat konferencji aktualizowane będą na stronie internetowej poetykipamieci.wordpress.com.
(informacja Organizatorów)