Событие
Szkoły uczuć. Płeć w historycznych procesach kształtowania emocji
Komisja Historii Kobiet Polskiej Akademii Nauk zaprasza do uczestnictwa w konferencji naukowej "Szkoły uczuć. Płeć w historycznych procesach kształtowania emocji", która odbędzie się 23-24 czerwca 2022 roku w Warszawie.
Zgłoszenia można nadsyłać do 20 lipca 2021 roku.
Podstawowym założeniem pojmowanej w kategoriach kulturowych historii emocji jest teza, że psychiczna i mentalna zdolność do odczuwania emocji jest uniwersalna, ale sposoby, za pomocą których emocje są wywoływane, odczuwane i wyrażane, zależą tak od skłonności indywidualnych jak norm kulturowych obowiązujących w danej epoce historycznej i danej grupie (Barbara Rosenwein, 2002). Jednocześnie w ostatnich latach badania nad emocjami w kontekście historii płci coraz częściej podważają stereotypowy pogląd jakoby emocje stanowiły w przeszłości jednoznaczny społeczno-kulturowy wyznacznik tego co męskie oraz tego co kobiece. Jak podkreślają Damien Boquet i Didier Lett, charakterystyczna dla kultury zachodniej antyteza: emocje kontra myślenie racjonalne, gdzie emocjonalność jest zwykle kojarzona z kobiecością, a myślenie racjonalne – konsekwentnie z męskością, wymaga zdecydowanie pogłębionych i szczegółowych badań historycznych (Emotions and the concept of gender, 2018).
Proponowana konferencja jest próbą odpowiedzi na tak sformułowane wyzwanie, w kontekście pytania o zróżnicowane historycznie procesy kształtowania pożądanych zachowań emocjonalnych w konkretnych grupach społecznych, religijnych czy politycznych. Dlatego też podstawowym punktem odniesienia dla nas będą pojęcia wspólnot oraz reżimów emocjonalnych. Wspólnotą emocjonalną określamy – za Barbarą Rosenwein – grupę, w których obowiązują podobne normy ekspresji emocjonalnej oraz w podobny sposób wartościuje się pewne emocje. Może to być – zależnie od epoki - szkoła, dwór, dom, wspólnota religijna, wspólnota interesów ekonomicznych, grupa przyjacielska czy też rodzina. Pod pojęciem reżimów emocjonalnych rozumiemy, za Wiliamem Reddy, zbiór emocji normatywnych oraz praktyk, rytuałów i wzorców zachowań emocjonalnych obowiązujących w danej społeczności, których odrzucenie pociąga za sobą wykluczenie jednostki. Zależy nam przede wszystkim na badaniach skupionych na konkretnych wspólnotach i propagowaniu określonych emocjonalności w grupie, ze szczególnym naciskiem na rolę jaką w „nauczaniu emocji” odgrywa płeć.
Pragniemy przyjrzeć się historii emocji przez pryzmat nowych odczytań tak źródeł znanych, jak i analizy nowych, niewykorzystywanych dotąd materiałów: ego-dokumentów, listów, dzienników, ale także kronik, miraculów, zbiorów kazań, podręczników, poradników, kodeksów obyczajowych, materiałów ikonograficznych, w tym fotografii i filmów, źródeł literackich, akt sądowych, tekstów publicystycznych i druków ulotnych o charakterze propagandowo- politycznym.
Interesować nas będą między innymi:
1. metody kształtowania reakcji emocjonalnych w konkretnych sytuacjach oraz – szerzej – pożądanych postaw emocjonalnych, tak na poziomie teoretycznym jak konkretnych praktyk edukacyjnych w danej wspólnocie;
2. emocje w tworzeniu wspólnot politycznych i religijnych oraz procesie wypracowywania jednostkowego poczucia przynależności do tejże wspólnoty;
3. wiedza ekspercka o emocjach i emocjonalności w kontekście płci (np. z zakresu psychologii, pedagogiki, seksuologii), w propagowaniu konkretnych wzorców emocjonalności;
4. wykorzystywanie przekazu emocjonalnego w agitacji, propagandzie i retoryce politycznej w kontekście płci;
5. restrykcje emocjonalne w odniesieniu do płci oraz przykłady transgresji.
Języki konferencji: polski i angielski
Na abstrakty proponowanych wystąpień (do 400 słów) wraz z krótkim cv oczekujemy do 20 lipca 2021 r. Prosimy o przesyłanie propozycji na adres: konferencja.historia.emocje.plec@gmail.com.
Informację o akceptacji propozycji prześlemy do 30 sierpnia 2021 r., zaś program konferencji zostanie ogłoszony w październiku b.r. Zakładamy, że konferencja odbędzie się stacjonarnie, jednak ostateczne decyzje w tej sprawie uzależnione będą od sytuacji epidemicznej w kraju. W wypadku jej pogorszenia konferencja odbędzie się w trybie online.
(informacja organizatorów)
Информация
Смотреть также
THE 1ST BIAŁYSTOK CONFERENCE ON THEORETICAL AND APPLIED LINGUISTICS
In recent years linguistic conferences organized by the Białystok circle of neophilologists have established a strong tradition in terms of providing a forum for the exchange of views on the nature of language. It all started almost fifteen years ago, in 2002. The main aim of the conferences was to provide a meeting ground for a wide range of scholars: linguists, literary scholars, foreign language teaching methodologists, to mention but a few groups of researchers participating in the events. The conferences explored the relationship between language, culture, and social interaction. They were often organized in co-operation with French language scholars.
Traumatic Modernities: From Comparative Literature to Medical Humanities / International Conference and Seminars
Organizers:
Neobaroque and/in the Contemporary World
Famously associated with the strange attraction of the irregularly shaped pearl, the term ‘baroque’ eludes precise definitions and keeps engendering conflicting emotions in contemporary cultural discourses. The concept of the neobaroque not only inherits the polycentric semantics of baroque but poses additional problems due to the multiplicity of senses attached to the prefix neo. These circumstances find reflection in a concern about the variety of relationship between history, aesthetics and politics in available conceptualisations of the return of the baroque in (European, Western, global) Modernity, multiple shapes of the New World baroque, and variously conceived neobaroques only recently discovered and rehabilitated or presently arising as ways of interpreting possible futures of our planet. This staggering richness of ideas promises stimulating and very productive discussions.
Research in the Arts, the Arts in Research
Artists study the reality they are surrounded by, people they live among, themselves, their instruments of work and how these areas are interconnected. Their work addresses complex issues, establishing dynamic relationships to a whole variety of other disciplines, from philosophy to new technologies. Their creative activity generates knowledge that could not be gained otherwise. Artistic knowledge is acquired through sensory and emotional perception and is practice-based, practice-driven, ‘felt’, ‘embodied’. It crosses the borders of different countries, languages, cultures, disciplines. Many artistic research projects are genuinely multicultural and interdisciplinary. Yet artists still often have to justify the idea that their practice is research.