Событие
Wyobraźnia, imaginacja, ekspresja i kreacja w kulturze dawnej i współczesnej
W dniach 6-7 grudnia w Krakowie odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa "Wyobraźnia, imaginacja, ekspresja i kreacja w kulturze dawnej i współczesnej". Abstrakty proponowanych wystąpień można nadsyłać do 17 listopada.
Wyobraźnia, kreatywność i ekspresja są bez wątpienia cechami wyróżniającymi zarówno jednostki, jak i reprezentowane przez nie aktywności lub inicjowane zjawiska. W czasach dawniejszych postrzegano je wszelako w odmienny od współczesnego sposób, bo też inne były narzędzia, za pomocą których realizować i wyrażać można było siebie, własne poglądy, eksponować dokonania twórcze bądź naukowe. Lecz imaginacja to również jednostkowa zdolność (bądź przypadłość, w zależności od interpretacji) do tworzenia wewnętrznych światów czy doświadczeń, niekiedy ujawniana światu zewnętrznemu, kiedy indziej zaś skrzętnie przed nim ukrywana. Ekspresja i kreatywność bez wątpienia idą także z nowoczesnymi trendami i wspomagają rozmaite dziedziny ludzkiej aktywności. Dlatego organizatorzy konferencji sugerują (choć zachęcają tu do kierowania się własnym potencjałem imaginacyjnym i kreatywnym) do namysłu nad m.in. następującą problematyką:
- kreacja i wyobraźnia w kulturze i popkulturze (sztuki piękne, literatura, film, serial, komiks, muzyka, gry wideo, moda);
- wyobrażeniowość i ekspresja artystyczna, potencjał twórczy;
- wyobraźnia narracyjna;
- media i media społecznościowe jako narzędzia kreacji (selfies, autokreacja, celebrytyzm, kreacja wizerunku, wizerunek sceniczny; fake news etc.);
- wyobraźnia i kreacja w marketingu, reklamie etc.;
- psychologia a wyobraźnia;
- imaginacja dziecięcia;
- konfabulacje, oszustwa, fałszerstwa;
- wyobraźnia a zmysły;
- wyobrażenia o świecie – dawniej i dziś; światy wyobrażone;
- imaginacje przyszłości;
- rekonstrukcje przeszłości;
- wyobraźnia, kreacja a technologia i cywilizacja;
- kreacja a polityka i władza;
- religie i mitologie;
- wyobraźnia a codzienność;
- imaginacja a symulacja.
Niezależnie przyjmowane będą również propozycje wystąpień niewymienione powyżej, a także studia szczegółowe (case studies) z wykorzystaniem wybranej metodologii mono- lub interdyscyplinarnej.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres wik.konferencja@gmail.com mija 17 listopada 2019 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
- abstrakt (max. 600 słów);
- notę biograficzną (max. 80 słów), zawierającą tytuł naukowy, aktualną afiliację oraz profil badawczy
- numer telefonu oraz korespondencyjny email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 360 zł. Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).
Wstęp dla uczestników biernych – bezpłatny.
Информация
Смотреть также
Comics in Culture/Culture in Comics
The aim of the conference is to present a wide array of perspectives of different forms of comics and their role in culture. Comics, as a unique combination of literature and visual arts, spanning from child entertainment, through popculture, to independent artistic expression, are a great source of interdisciplinary research. This is why we welcome entries on variety of topics exploring the relations between them and culture.
Cultural Literacy & Cosmopolitan Conviviality / CLE Biennial Conference 2019
The first biennial "Cultural Literacy in Europe Conference" took place in London in April 2015; the second in Warsaw in 2017. We are now pleased to announce the Call for Papers for the third Biennial Conference, to be held at the Universidade Católica Portuguesa (Lisbon) in May 2019.
Vladimir Nabokov and the Fictions of Memory
Almost 40 years after Nabokov's death his texts continue to function as literary Fabergé eggs in which scholars keep finding hidden surprises and previously overlooked details. As Nabokov wrote in Conclusive Evidence, "the unravelling of a riddle is the purest and most basic act of the human mind." However, readers and critics are divided on the issue of whether Nabokov is a postmodern riddle-maker enjoying the game itself without enabling the player to reach the ultimate solution, or whether the riddles are solvable by a reader astute enough to follow all the sophisticated patterns and allusions which point to Nabokov's metaphysical convictions.
Neobaroque and/in the Contemporary World
Famously associated with the strange attraction of the irregularly shaped pearl, the term ‘baroque’ eludes precise definitions and keeps engendering conflicting emotions in contemporary cultural discourses. The concept of the neobaroque not only inherits the polycentric semantics of baroque but poses additional problems due to the multiplicity of senses attached to the prefix neo. These circumstances find reflection in a concern about the variety of relationship between history, aesthetics and politics in available conceptualisations of the return of the baroque in (European, Western, global) Modernity, multiple shapes of the New World baroque, and variously conceived neobaroques only recently discovered and rehabilitated or presently arising as ways of interpreting possible futures of our planet. This staggering richness of ideas promises stimulating and very productive discussions.