Номер журнала
Chłopskość
Numer 6/2017 „Tekstów Drugich” poświęcony jest kategorii chłopskości. W artykule wstępnym Kwestia chłopska Grzegorz Grochowski rozważa kwestię reaktywacji zainteresowania "nurtem chłopskim" w kulturze i debacie społecznej. Zdaniem autora od 2011 roku miało miejsce szereg wydarzeń artystycznych i naukowych, które należy uznać za przełomowe w odkrywaniu "chłopskości" na nowo.
W numerze można przeczytać artykuł Przemysława Czaplińskiego o wsi w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku, Bożeny Karwowskiej o kulturze chłopskiej w latach 1944-1948, Anny Engelking na temat dyskursu o „Poleszuku”, Andrzeja Skrendy o Henryku Berezie, Aliny Molisak o relacjach między mieszkańcami w żydowskiej wsi Iwaniki, Karoliny Koprowskiej o doświadczeniu Zagłady na wsi, a także Agnieszki Daukszy o problemach z analizą chłopskiego dziedzictwa. W numerze również Andrzej Leder o zapomnianej opowieści emancypacyjnej polskiego ludu, Inga Iwasiów o dyskursie przesiedleń po 1945 oraz Andrzej Zieniewicz na temat migracji, reformy rolnej i socrealizmu w perspektywie „prześnionej rewolucji”, a także Wacław Forajter wokół tematu emigracji zarobkowych chłopów polskich w XIX w. Warto również sięgnać po artykuł Aleksandry Ubertowskiej o analizie ekonomii dyskursu ekokrytycznego i postkolonialnego, Grzegorza Wołowca na temat Pigonia jako ideologa kultury ludowo-narodowej oraz Krzysztofa Obremskiego o Dafnis Samuela Twardowskiego jako gatunkowej hybrydzie. Ponadto recenzje i analizy: Marta Tomczok o Ofelizmie, Małgorzata Litwinowicz-Droździel wokół Toastu na progu Andrzeja Mencwela.
Содержание
Alina Molisak, Żydzi-chłopi.
Krzysztof Obremski, Gatunkowa hybryda z 1638 roku: Samuela Twardowskiego „Dafnis drzewem bobkowym” (przyczynek do „zagłady gatunków”).
Aleksandra Ubertowska, Pisanie puszczy. Ekonomie dyskursu ekokrytycznego i postkolonialnego.
Karolina Koprowska, Tożsamościowe roz-poznania. Doświadczenia Zagłady na wsi.
Wacław Forajter, „Krwawa droga” i „czarowna jazda”. Z socjologii podróży w wieku XIX.
Grzegorz Wołowiec, Filologia i nacjonalizm. Stanisław Pigoń jako ideolog kultury ludowo-narodowej.
Andrzej Skrendo, „Nocny złodziej jabłek” – Henryk Bereza i nurt chłopski w prozie polskiej.
Andrzej Zieniewicz, Czułość i wrogość przemian (migracje, reforma rolna i socrealizm w perspektywie „prześnionej rewolucji”).
Przemysław Czapliński, Śmierć, śmierć, inne życie. Wieś w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku.
Bożena Karwowska, Kultura chłopska w optyce prasy społeczno-kulturalnej lat 1944–1948. „Warszawa” i dyskusje nad modelem kultury powojennej Polski.
Anna Engelking, „Poleszuk” nieoswojony. Wokół funkcji chłopskości w konstruowaniu polskości.
Inga Iwasiów, Przesiedleni chłopi uruchamiają miasto.
Andrzej Leder, Nienapisana epopeja.
Agnieszka Dauksza, O pewnym chłopskim geście. Od rabacji do Zagłady.
Marta Tomczok, Trzecie ciało.
Grzegorz Grochowski, Kwestia chłopska.
Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Wyprawa po skrzynię posażną. Po lekturze „Toastu na progu” Andrzeja Mencwela.